Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!!!

Jag har precis köpt skinnstolar till min v70-02 men stolarna är från en 06:a och dessutom är dom elmanövrerade..
Jag skulle behöva lite hjälp med kopplingen p.g.a mina gamla stolar var inte elmanövrerade och kablarna är inre färdig dragna.
Kanske nån här som har nåt kopplingsschema eller nån annan lösning?

Mvh
Daniel
Även jag tar gärna emot info om detta då jag går i tankarna om att sätta in el-stolar i min bil!
Undrar också om någon vet hur man vet att el till stolarna är framdragen eller inte...ligger ju en hel del kablar där under sätet!?
någon som vet om det räcker att bara byta underedet av stolen till el,dvs spara själva stolen och bara flytta över den till den elektriska underdelen?
Behövs programvara?
När jag bytte stolar på min -01 fanns det fördraget fast inte bilen hade elstolar orginal, bara sätta i säkringen så funkade dom. Om man vill ha elstolar till 00-04 får inte stolen vara nyare än -04. Från -05 och nyare är det annat can nät i bilen.
Har för mig att jag läst nåt inlägg här på forumet att man måste in och ändra i bilens mjukvara om man skall installera el-stolar.
Hade också tänkt byta till el-stolar med minne innan jag läste det.
Thomas J skrev:Jag har inte gjort nått med mjukvaror. bara pluggat i elkontakten och satt i säkring sen funkade elstolen.
ja STOLEN fungerar, men du har goa felkoder för PSM(stolsenheten), sen kan du ju inte använda stolen tillsammans med fjärrkontrollen som ställer in stolen för resp.fjärrkontroll.
Mao din stol fungerar inte till 100% som det är tänkt, sen om man vill kalibrera stolen om något händer med den? diagnosen kan du ju glömma, ska du köpa en ny stol då om en motor går sönder?
Vid skiftet 04-05 så byttes alla kontakter för elstolarna ut!! alltså kan du inte bara pluggai kontakten om du har en stol från 05 och en bil från 01.. 00-04 stolarna har två kontakter för själva justeringen av stolen och sen har den en hel "handske" med kontakter där stolsvärme, bältes summern, krockudden sitter..

På 05-an sitter alla dessa kontakter i en och samma kontakt. finns flera trådar ang detta ämne!!

Du får aldrig stolarna att fungera till 100% med bilen då man inte kan ladda mjukvara för elstolar.. Stolens minne fungerar som det är tänkt med att man trycker på 123... men sen finns det ju tilläget att man kan styra speglar och styra dessa med fjärren som man aldrig kan få att fungera...

Har monterat elstolar i min 04a och i den var det inte ens fördraget för elstolarna fick dra kablar från säkringsbox can-slingan cem enheten osv..

Det går absolut att få en elstol att fungera, har man fördraget och stolen stämmer med årmodellen är det bara att koppla in men stämmer det inte krävs elkunskaper och bra kontakt med volvo för kontakstycken osv...

Tyvärr svarade detta inlägg inte på trådskaparens fråga..

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]