Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej Zigge! jag är abslout inte nöjd! En bil i denna klass (både prismässigt och modellmässigt) ska inte ha så här mycket problem, speciellt när mycket av problemen känns som rena konstruktionsproblem som Volvo inte vill ta på sig att åtgärda!

Nu till problemet med läckage som jag *trodde* att jag löst... Efter att ha genomfört den otroligt dryga proceduren (läs tidigare inlägg) och all inredning skruvats tillbaks tog jag så åter bilen till jobbet. Det gick bra både dag 1 och dag 2, men dag 3 så sket det sig (3:e dagen regnade det)!
När jag kom ut på parkeringen kunde jag se att alla bilar runt omkring min hade imfria rutor medans min var alldeles immig på insidan... UEEEK :-O) Jag blev alldeles kall, säg inte att... jodå, mattan var fuktig igen, men den här gången var jag helt säker på att det inte kan ha kommit underifrån eftersom det inte regnade när jag åkte till jobbet utan hade börjat vid lunchtid.

Det var bara att börja om igen, inredningen på förarsidan i fram och bak fick tas ut igen (suck!). Mattan/isoleringen dröp av vatten igen och det blev en vecka med kupévärmare ännu en gång! Jag kan lova att Volvo och dess konstruktörer inte stog högt i kurs :evil: Till saken hör att jag skulle åka utomlands dagen efter och inte har eget garage! (tur att man har en snäll granne som inte kör Volvo och därför kunde ha sin bil utomhus medans jag var på semester). Under semestern bestämde vi oss för att sälja bileländet men då vi inte ville att en privatperson skulle behöva få ta över detta så tänkte vi istället låta Volvo själva få byta in den och ta reparationen på garantin när den nya ägaren fick problem :twisted:

När vi så kom hem från semestern så ändrade vi oss igen eftersom vi insåg att Volvo inte skulle bjuda mer än en "femma och en fimp" för bilen, det är bättre om vi lämnar in den på reparation och säljer den privat efter det... Problemet är ju att Volvo och deras verkstäder har samma timmpenning som en överbetald tandläkare på fina gatan i stan! Vi beslöt oss därför för att göra den dryga och tidskrävande felsökningen själva när ändå inredningen var urmonterad och man (förhoppningsvis) kunde se när och var det började rinna i kupén... Sagt och gjort, vi började spola bilen nerifrån och upp, först på torpedväggen men där kom inget. Vi gick vidare och spolade i dräneringskoppen under rutan (eftersom det var där vi först trodde problemet låg), inget läckage... Jag trodde de kunde vara limningen till vindrutan som släppt någonstans, men hur jag än spolade längs kanten på vindrutan kom inget vatten i kupén. Inte förrän jag började låta vattnet rinna på taket och takluckan visade sig felet, det var takluckan som var boven! Man kunde se hur dropparna färdades längas kanten av takluckan på insidan för att slutligen hamna i dräneringskoppen under kanten (jo, det finns faktiskt uppsamlingsrännor vid takluckan, som om dom räknat med läckage redan på ritbordet!??). Det är bara ett problem, dräneringsrören från dessa rännor verkar sluta redan under innertaket (?) och då tar tydligen vattnet vägen via dörrstolparna ner till undergolvet där det sugs upp av ljudisoleringen... När man kollar lite närmare på takluckan kan man tydligt se och känna att det finns en defekt på listen precis i mitten av luckans bakre kant. Jag har försökt ta en bild som visar hur listen har "dragit ihop sig" och att skarven då gått upp...

Bild

Nåväl, det är väl bara att bita i det sura och köpa en ny list till luckan för några tior... Icke sa Nicke! Listjä*eln kostade 850:-!!! Jag frågade killen om det åtminstonde var så att den var hel runt om och att det då kanske var så att det var "gjutningen" i skarven som släppt på våran list, men nej, listen var delad redan från början. Hur i helv*te kan man konstruera en list till en taklucka så att det finns en skarv? ?:-/ Det är ju som att be om problem! Döm till min förvåning när jag kommer in på Volvo för att hämta min beställda list och får se att den ser ut precis som en helt vanlig fönsterlist (D-formad) med dubbelhäftande tejp som enda fastsättning. Volvo tycker alltså att det är helt okej att ta 850:- för 2 meter "fönsterlist" bara för att den är svart istället för vit?!! Jag tog inte ut listen utan tänkte att jag skulle prova med lite silikon eller kanske vulklim men jag har en känsla av att det kommer bli en "förtjockning" vid reparationen som bara gör att det läcker på sidan av reparationen...

Jag behöver alltså en ny list trots allt, men det svider hårt att behöva ge 850:- för den. Finns det någon här i forumet som känner någon vid Volvo som kan tänkas köpa en list med sin personalrabatt så blir jag glad? Skicka ett mejl. :-)-)

/PeterH
gormer skrev:Finns det någon som är nöjd med volvo? ´Det är riktiga hinkar i mina ögon. Har aldrig haft så kass bil.
Hur många har du haft? Jag tycker verkligen att vi ska dra alla Volvo över en kant eftersom din 6 år gamla MY03 (första årsmodellen) har krånglat. :roll: :wink:
Bristfällig konstruktion eller en. jag har under alla år XC90 funits bara haft ett vatten lekage & detta berode på en vindruta som var dåligt limmad efter ett rutbyte.

Tycker inte man kan skyla på konstruktionen när det inte är på "alla" bilar.

lite OT, men jag har bytt rätt många pluss kablar i P2 bilar, då det var debat om magnetfält. Vi montera då nya där det istälet gick en plus & en minuskabel paralellt. Så inte är det omöjligt att skriva bort den kabaln utan att tabort rattstången...
listen du pratar om ska inte täta.
takluckan i sig ska heller inte täta.
allt vatten ska rinna ner i rännorna, sen finns det ett drenerings rör i varje hörn av konstruktionen.

luta bilen i de 4 riktningarna & häll vatten i rännorna. då ska du kuna se vilka dreneringsrör som funkar o vilke som inte funkar.

sen får du lätta på innertaket o byta den som inte funkar, eller försöka blåsa rent den.

deta kan vara ett fel som inträfat vid produktion, men det kan lika gärna vara smuts som täpt igen drenerngan
Det kan ju var ett tänkbart fel... är det någon som har tillgång till (och kan skicka) en bra skiss över hur dessa slangar går och var dom skall mynna ut? Som det är nu så mynnar dom ju ut i kupén vilket inte är speciellt bra! Jag kan ju se att listen på luckan inte är hel, så det rinner kanske in mer vatten än dräneringsrören kan/hinner hantera?

/PeterH
dom främre mynar ut i A-stolparna o de bakre i C-stolparna.

men hur långt ned i stolparna dom går vet jag inte.

menar du att det läcker in vatten i bilen om du häller vatten rakt ned i dreneringshålet? eller rinner vattnet från rännan över kanten på rännan o följer på utsidan av A-stolpen ner i bilen?
Nu har jag rivit ner inredning vid både A-stolpe och C-stolpe... Det ser onekligen ut som att dräneringsslangen är full med skit, speciellt den sista biten och i gummigenomföringen mot väggen! I morgon ska jag beställa nya rör och gummigenomföringar till båda främre stolparna (A-stolparna). I den bakre stoplen (C-stolpen) var slangen helt ren och såg ny ut. Jag gissar att lutningen på taket/bilen får det mesta av vattnet att rinna framåt? Slangen går från takluckans dränering ner genom A-stoplen i en 12mm slang till en gummigenomföring som sitter direkt i plåten på nedre delen av A-stolpen. Jag hoppas och tror att vattnet sedan jag bytt slangarna tar en väg *UT* ur bilen och inte som nu rinner på insidan...

Båda gummigenomföringarna var som sagt igensatta av skit på båda sidor och slangarna satt skitdåligt, verkar som att gummit blivit slappt med tiden (dåligt materialval?) och det har fått vattnet att rinna ut genom skarven och in i kupén! Det kan förklara fenomenet med att det låg vatten i kanten av utblåset för sidorutan vid ett tillfälle, det är nämligen i höjd med detta som gummigenomföringen går ut genom väggen...

Tack för alla tips! Det känns som att det kan ha varit detta i kombination med en väldigt dålig list som orsakat läckaget (håller tummarna) :shock:

Lite bilder på eländet...

Bild
Gummigenomföringen i nedre delen av A-stolpen...

Bild
Slangen längs A-stolpen från takluckan...

Bild
Skit i gummigenomföringen...

Bild
...och slangen som inte ser så mysig ut heller...

Bild
Slangen i C-stoplen ser betydligt fräschare ut även om den var lite klämd istället...
:-)-)

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]