- mån 06 okt 2008, 11:34
#223636
Jag börjar med säga hej till alla här och berömma er till bra sida.
Jag har scannat forumet för att hitta liknande fel men får inget riktigt bra svar på mina frågor.
Har en 854 2,5 10v -94. Den är i jättebra skick så när som på ett fel som jag inte kan få bukt med. Kanske har någon haft linknande problem/symptom.
Felbeskrivning: Drar olja ca 1-2l/100mil. Inget läckage som man kan se under bilen eller i motor (packbox bytt nylige). Återkommande olja på 2a cylinderns tändstift efter ca 100 körda mil, vilket resulterar i ryckig gång. Provat med tändstift tripodmodell, original, biltema ingen av dem hjälper. Lokala verkstaden har provtryckt bilen, men säger att den är bra. Ringde volvo som sa att jag ska rengöra vevhusventilationen. Som jag fattade så är det en 'kontakt' med två slangar (1 större, 1 liten) som fäster på en större luftslang mellan luftfilter och motorblock. När jag gjorde rent 'kontakten' upptäckte jag att den lilla av av de två slangarna var tät. Kan det vara problemet?
Förövrigt har jag hört att man ska rengöra oljefällan, kan det hjälpa? Kan tillägga att jag besiktigade bilen nyligen och då gick den igenom utan anmärkningar...
Finns det någon som kan ställa en diagnos med ovanstående input?
Tack på förhand!
Jag har scannat forumet för att hitta liknande fel men får inget riktigt bra svar på mina frågor.
Har en 854 2,5 10v -94. Den är i jättebra skick så när som på ett fel som jag inte kan få bukt med. Kanske har någon haft linknande problem/symptom.
Felbeskrivning: Drar olja ca 1-2l/100mil. Inget läckage som man kan se under bilen eller i motor (packbox bytt nylige). Återkommande olja på 2a cylinderns tändstift efter ca 100 körda mil, vilket resulterar i ryckig gång. Provat med tändstift tripodmodell, original, biltema ingen av dem hjälper. Lokala verkstaden har provtryckt bilen, men säger att den är bra. Ringde volvo som sa att jag ska rengöra vevhusventilationen. Som jag fattade så är det en 'kontakt' med två slangar (1 större, 1 liten) som fäster på en större luftslang mellan luftfilter och motorblock. När jag gjorde rent 'kontakten' upptäckte jag att den lilla av av de två slangarna var tät. Kan det vara problemet?
Förövrigt har jag hört att man ska rengöra oljefällan, kan det hjälpa? Kan tillägga att jag besiktigade bilen nyligen och då gick den igenom utan anmärkningar...
Finns det någon som kan ställa en diagnos med ovanstående input?
Tack på förhand!