Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag börjar med säga hej till alla här och berömma er till bra sida.

Jag har scannat forumet för att hitta liknande fel men får inget riktigt bra svar på mina frågor.

Har en 854 2,5 10v -94. Den är i jättebra skick så när som på ett fel som jag inte kan få bukt med. Kanske har någon haft linknande problem/symptom.

Felbeskrivning: Drar olja ca 1-2l/100mil. Inget läckage som man kan se under bilen eller i motor (packbox bytt nylige). Återkommande olja på 2a cylinderns tändstift efter ca 100 körda mil, vilket resulterar i ryckig gång. Provat med tändstift tripodmodell, original, biltema ingen av dem hjälper. Lokala verkstaden har provtryckt bilen, men säger att den är bra. Ringde volvo som sa att jag ska rengöra vevhusventilationen. Som jag fattade så är det en 'kontakt' med två slangar (1 större, 1 liten) som fäster på en större luftslang mellan luftfilter och motorblock. När jag gjorde rent 'kontakten' upptäckte jag att den lilla av av de två slangarna var tät. Kan det vara problemet?

Förövrigt har jag hört att man ska rengöra oljefällan, kan det hjälpa? Kan tillägga att jag besiktigade bilen nyligen och då gick den igenom utan anmärkningar...

Finns det någon som kan ställa en diagnos med ovanstående input?

Tack på förhand!
av *pettson*
pimp_my_854 skrev:Jag börjar med säga hej till alla här och berömma er till bra sida.

Jag har scannat forumet för att hitta liknande fel men får inget riktigt bra svar på mina frågor.

Har en 854 2,5 10v -94. Den är i jättebra skick så när som på ett fel som jag inte kan få bukt med. Kanske har någon haft linknande problem/symptom.

Felbeskrivning: Drar olja ca 1-2l/100mil. Inget läckage som man kan se under bilen eller i motor (packbox bytt nylige). Återkommande olja på 2a cylinderns tändstift efter ca 100 körda mil, vilket resulterar i ryckig gång. Provat med tändstift tripodmodell, original, biltema ingen av dem hjälper. Lokala verkstaden har provtryckt bilen, men säger att den är bra. Ringde volvo som sa att jag ska rengöra vevhusventilationen. Som jag fattade så är det en 'kontakt' med två slangar (1 större, 1 liten) som fäster på en större luftslang mellan luftfilter och motorblock. När jag gjorde rent 'kontakten' upptäckte jag att den lilla av av de två slangarna var tät. Kan det vara problemet?

Förövrigt har jag hört att man ska rengöra oljefällan, kan det hjälpa? Kan tillägga att jag besiktigade bilen nyligen och då gick den igenom utan anmärkningar...

Finns det någon som kan ställa en diagnos med ovanstående input?

Tack på förhand!
Att rengöra vevhusventilationen innefattar att du tar bort insuget och oljefällan, rengör kanalerna i blocket dessutom. Men eftersom det är återkommande på bara EN cylinder så är jag mera intresserad av ditt motornr. :-)-) Detta eftersom det finns två typer av oljeskrapringar.
av *pettson*
pimp_my_854 skrev:Tack för snabbt svar! Motornr är B5252S. Är det rätt nr?
Det är motormodellen..
Motornumret är stansat på motorns ovansida, alltså på en kant brevid toppen. Har vi tur sitter dekalen kvar med motorns serienr på kamremskåpan?
av *pettson*
pimp_my_854 skrev:Serienr satt mycket riktigt kvar på kåpan: 257913. Säger det något?
kolvar och kolvringar i bilar med serienr före :396323 är av gamla typen och där fungerar inte oljeskrapringarna riktigt tillfredställande. Men har du riktigt mycket tur ändå (bilen är ju inte ny) så är det inte problemet, problemet är att ventiltätningarna börjat ge upp. Värst då på den cylindern som tändstiftet ger upp på. Börja med att byta ventiltätningarna i toppen. Upphör inte problemet så är det att riva totalt för att se vart problemet sitter.
av *pettson*
pimp_my_854 skrev:Tack för tipset, är det en svår manöver eller är det något man som lekman kan fixa själv?
Tja det krävs mycket fantasi och förmågan att snickra ihop ett specialverktyg. Eller så måste man låna det verktyget. Men svårt är det väl inte direkt.
Alternativet är topplock bort och en vanligt ventilbåge för att byta dom.
finns några bilder ang ventiltätningarna i min tråd ...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... renovering

Om du väljer att byta vent.tätningarna med toppen på plats så måste du du ha ett verktyg som håller ventilerna på plats mha av trycklyft (finns att köpa på biltema), detta eftersom ventilfjädrarna måste bort för denna "lilla operation". Inte svårt, men pillrigt och ventiltätningarna kan sitta ganska duktigt fast. Tätningarna kostar nån tjuga/st på volvo.

//Mattias
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]