Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av axelmds
Hej!

Min bror har en 240 GLT (B230 E) som bara körs under helger då han är hemma (han gör lumpen).

Men för en liten tid sedan så började den gå risigt.
Den rycker när den får gå lite tungt, tex som man gör iväg på trean i en korsning, och när man varvar ur den vid c:a 4500 rpm så rycker och "bluddrar" och låter som om den bara går på tre cylindrar. Och den vill bara inte varva mer än 5000 rpm, den bara "bluddrar", plus det så börjar alla varningslampor lysa lite svagt. :???: .Och det är värst när den är varm.

Har hällt i STP Injektions-cleaner och det gav inget resultat (har nästan kört upp hela tanken med stp i) . Kollade fördelarlocket (ifall-ifall) hur det såg ut, och det såg bra ut.
Senast redigerad av 1 axelmds, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
2dl 2-taktsolja till en halv tank bensin brukar göra susen för k-jet, men det kanske tar några mil innan man märker nån skillnad.
Både pumpar, bränslefördelare och spridare mår bra av att smörjas av lite 2-taktsolja.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
finn mängder med fel som kan uppkomma på det där sprutet. lyssna om pumpen under bilen går ojämnt på något vis, i så fall så drar soppasystemet tjuvluft nånstans "mellan" pumpen och tanken. om du orkar så kan du mäta upp att pumparna levererar tillräckligt med bensin. ca en halvliter på 30 sek ska det komma ur returen.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]