NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mubin
#216556
Gote, förstår ditt missnöje.
i de nya bilarna V50,40 V70II mm är motorfästena fastskruvade i motorns överkant dvs motorn hänger. Fler biltillverkare än volvo
använder denna konstruktion därav namnet pendelupphängning.
Jag tycker att verkstaden borde kunna ge dig ett svar. Du har ju påtalat problemet sedan bilen var ny. Kräv att en specialist
från Volvo kommer och lyssnar på knackandet.
Köper Du en BMW får du säkert en bil värd namnet premium. Tyvärr för dyr för min kassa. Motorerna är verkligen top of the line.
av GrandDanoise
#218063
Är nog ingen fara, min bil hade det "oljudet" från ny till 21.600 mil, och den rullar fortfarande dagligen vad jag ser!
Min hade ett knorrande ljud PRECIS efter start i ca 2-3 sek, var lite "diesel-knatter" varning på ljudet.
Volvo kom fram till att ljudet hörde ihop med startmotorn, iaf på min bil.

S40 2.4i, 2004

/D
av gote
#223007
Det rasslar och knackar fortfarande i min V50 2,4, men inte alltid. Det händer oftast när motorn är varm och har stått endast någon halvtimma. Av inläggen ovan kan man se att Volvo´s verkstäder lämnar lite olika besked, någon säger t.o.m. att det beror på startmotorn!
Jag är lite förvånad över att inga fler kommenter problemet på detta forum. Det måste ju finnas massor av bilar som är identiska med min. Det får mig att bli mer och mer övertygad om att det INTE är som motortillverkaren säger, för då borde ju alla bilar av samma konstruktion ha samma porblem. Någon uppmanar mig att begära att en expert från Volvo lyssnar på motorn, men innan jag gör detta vill jag gärna ha lite mer "på fötterna".
Jag skulle vara tacksam om de som har samma bil men inte har de problem som jag har, likväl de som har det, kunde berätta på forumet så man får en uppfattning om hur frekvent det är.
av Mubin
#223509
Jag och min kollega har var sin v50 -06 med samma fenomen.
Jag står fast vid teorin : När oljan är varm är den tunnare och har runnit tillbaka till oljetråget. När du startar motorn tar det ett par sekunder innan
oljetrycket har nått sin nivå uppe vid kamaxlarna och då kan det knacka till vid start. Det finns ju ingen backventil vid oljefiltret som det normalt
brukar göra. Kolla om du har en 0w-30 olja i motorn byt i så fall till 5w-40 eller 0w-40 som är lite tjockare när den är varm och se om det blir bättre.
Jag kör med 5w-40 och det knackar ibland.
Jag tror att det inte är någon fara. Om kamaxlarna skulle vara nedslitna skulle du ha ett knackande ventiljud hela tiden .
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]