PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LukasW
Hej!
Köppte mig en fin 142a års 70, med rattväxlad automat. :mrgreen:
Antar att det sitter en bw35 växlare bakom B20ban, så jag undrar.
1. Finnes det någon nyare automatväxelåda från volvo som passar rakt av? (med overdrive. o givetvis ska det gå o behålla rattkryckan!)
2. Eller är man tvungen o byta motor? Blir då en B23A eller E.. Men hur gör man i så fall?
3. Servo?? måste man skaffa 164 framvagn eller kan man montera ändå? (onda leder)

Har en B20b i bilen, Hur får man ner soppa förbrukningen? Fanskapet drar ju 1,3 liter milen :evil: . Okej jag har inte ställt in allt än men ändå... Hadde en 164 som gick under litern, o på 1,1 på etanol.. Så blir nog en etanolkonvertering av 142an me... Billigt o miljövänligare :D .
av LarsBd
Då BW35:an hängde med även in på 240 och den lutande B21 finns ingen annan automat som är bolt on på rakställd B20 gissar jag.
Fundera på ett byte av bakaxelutväxling istället, enligt uppgift passar 1030 axelns utväxling i m30 axeln, då kan man få 3,54:1 3,73:1 eller 3,91:1 som utväxling bolt on.

En förgasarrenovering och en 123 ignitionfördelare borde sänka förbrukningen med 0,3-0,5l/mil på en i övrigt frisk motor.
Förgasarrenovering åker du på även om det blir etanolkonvertering.
av LukasW
Jo blir nog 123 tändning så småningom! Ja ja får behålla den automat jag har då. Men bilen har totalt nyrenoverad bakaxel, så den tänker jag inte messa med..
av LukasW
Tja Blir nog o jobba på, suck.

För nått fel är det på B20 den baktänder när man ger 75% gas. Så blir nog en B23a eller liknande. Så är någon intreserad av en B20 med bw35 låda så finns det en i Uppsala.
av Volvofive
LukasW skrev:Tja Blir nog o jobba på, suck.

För nått fel är det på B20 den baktänder när man ger 75% gas. Så blir nog en B23a eller liknande. Så är någon intreserad av en B20 med bw35 låda så finns det en i Uppsala.
Du må ikke gi opp så lett. Dette er jo piece of cake. Det er nok noe feil med tenning og/eller blandingsforhold. Juster forgasserdyse til riktig nivå, dvs dersom dysa er slitt må du akseptere høyere CO på tomgang for å få riktig CO når den belastes. Du ser på pluggene om de blir lysbrune ved bruk, da er nivået riktig. Deretter trenger du bare å sjekke stifter, kamvinkel og tenningstidspunkt så bør den gå. I verste fall må du sjekke ventilene før du gjør dette. Antar at coil, tennplugger og tennkabler er ok. Stifen må ha riktig åpning og ikke ha et krater eller en oppbygd kul, slip med slipepapir dersom de ikke passer eller kjøp ny. 0,4mm er åpningen du skal justere til for 4cyl da får du 60 grader kamvinkel. Tennplugger skal vel ha 0,7-0,8mm åpning.

Dersom du gjør dette kommer du ALDRI til å spare 0,3 l/mil ved å benytte 123 ignition. Mistforstå meg rett 123 ignition er sikkert glimrende og gir fin motorgange, men å spare drivstoff på det....det er litt optimistisk, tippe du sparer maksimalt 10% ved småkjøring.

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta? Jag har[…]