ah17 skrev:En 2-3 cylindrig bensinmotor som får jobba på hög verkningsgrad vid normal körning och sedan en elmotor vid kryp och omkörningar skulle ge stora vinster. Generellt har bilar idag alldeles för kraftfulla motorer, vilket kostar på i form av stora förluster för normal körning.
Det beror lite på hur motorerna är optimerade och vilken typ av körning du tänker på.
Att köra en lätt bil utan packning i stadstrafik ger självklart optimerad förbrukning än om du skulle slänga i en stor V8.
Ska du dra t.ex. ett enkelt släp med kåpa så tar lilla bilen med lilla motorn ofta mer bränsle än den stora bilen med stor motor. Landsvägskörning är skillnaderna inte lika stora. Där vinner du på att komma ner i varv men ändå bibehålla en del av vridmomentet.
En typ av "dieselhybrider" har redan funnits ända sedan ånglokens tid, den dieselelektriska motorn, och har sett nästan likadan ut de sensate 60-70 åren. Är inte det något att bygga vidare på? Kanske för opraktiskt för en personbil?
Men jag tror och har alltid trott på dieselhybridtekniken och hoppas vi får se en trevlig lösning ganska snart.