Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av flink
#221639
ah17 skrev:En 2-3 cylindrig bensinmotor som får jobba på hög verkningsgrad vid normal körning och sedan en elmotor vid kryp och omkörningar skulle ge stora vinster. Generellt har bilar idag alldeles för kraftfulla motorer, vilket kostar på i form av stora förluster för normal körning.
Det beror lite på hur motorerna är optimerade och vilken typ av körning du tänker på.
Att köra en lätt bil utan packning i stadstrafik ger självklart optimerad förbrukning än om du skulle slänga i en stor V8.
Ska du dra t.ex. ett enkelt släp med kåpa så tar lilla bilen med lilla motorn ofta mer bränsle än den stora bilen med stor motor. Landsvägskörning är skillnaderna inte lika stora. Där vinner du på att komma ner i varv men ändå bibehålla en del av vridmomentet.

En typ av "dieselhybrider" har redan funnits ända sedan ånglokens tid, den dieselelektriska motorn, och har sett nästan likadan ut de sensate 60-70 åren. Är inte det något att bygga vidare på? Kanske för opraktiskt för en personbil?
Men jag tror och har alltid trott på dieselhybridtekniken och hoppas vi får se en trevlig lösning ganska snart.
Användarvisningsbild
av ah17
#221747
flink skrev: En 2-3 cylindrig bensinmotor som får jobba på hög verkningsgrad vid normal körning och sedan en elmotor vid kryp och omkörningar skulle ge stora vinster. Generellt har bilar idag alldeles för kraftfulla motorer, vilket kostar på i form av stora förluster för normal körning.

Det beror lite på hur motorerna är optimerade och vilken typ av körning du tänker på.
Att köra en lätt bil utan packning i stadstrafik ger självklart optimerad förbrukning än om du skulle slänga i en stor V8.
Ska du dra t.ex. ett enkelt släp med kåpa så tar lilla bilen med lilla motorn ofta mer bränsle än den stora bilen med stor motor. Landsvägskörning är skillnaderna inte lika stora. Där vinner du på att komma ner i varv men ändå bibehålla en del av vridmomentet.
En motor är som effektivast när den på cirka 50% av maxvarv och 80-90% last. Detta är en bra tumregel. Väldigt få om ens någon bil idag är i närheten av att denna driftpunkt under en körcykel. Minskar man motorstorleken kommer man automatiskt att öka lasten för att kunna plocka ut samma arbete. Därmed ökar verkningsgraden.
Användarvisningsbild
av ah17
#222733
andreas 80 skrev:Läste på nätet att det kommer en dieselhybrid 2012, med en separat elmotor på bakaxeln... spännande.
Dessutom kommer direktinsptrutade bensinmotorer redan nästa år.
Så det kommer en del nya konstruktioner för att minska förbrukningen framöver.

Läs alltihop på följande länk
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=16894
Direktinsprutat har Mitsuibishi haft i många år. Inte blev det någon kioskvältare. Idag skall man helst undvika en Galant med s.k. GDI-motor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#222746
ah17 skrev:Direktinsprutat har Mitsuibishi haft i många år. Inte blev det någon kioskvältare. Idag skall man helst undvika en Galant med s.k. GDI-motor.
Blir inte riktigt samma sak dock....

Detta är några helt nyutvecklade motorer. 4cyl med turbo. Även andra motorer får direktinsprutning.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#223285
XC90_Executive skrev:Detta är några helt nyutvecklade motorer. 4cyl med turbo. Även andra motorer får direktinsprutning.
Är det egenutvecklade volvomotorer? Eller är det ford? :x
Användarvisningsbild
av ah17
#223370
XC90_Executive skrev:
ah17 skrev:Direktinsprutat har Mitsuibishi haft i många år. Inte blev det någon kioskvältare. Idag skall man helst undvika en Galant med s.k. GDI-motor.
Blir inte riktigt samma sak dock....

Detta är några helt nyutvecklade motorer. 4cyl med turbo. Även andra motorer får direktinsprutning.
Okej, vad är poängen med direktinsprutning? Varför lansera det först nu? Kan väl inte vara så svårt...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#223420
ah17 skrev:Okej, vad är poängen med direktinsprutning? Varför lansera det först nu? Kan väl inte vara så svårt...
Poängen är att minska förbrukningen. Samtidigt som man kan plocka ut lite mer effekt. Först nu? Ja, det rör sig ju inte om några pengar alls att utveckla nya motorer, så jag förstår verkligen inte varför dom inte gjorde detta för några år sedan :roll: :wink:
#223783
Det var som någon hade kommenterat på http://www.ams.se :

Att begära att Volvo skulle vara ledande inom bränsleförbrukning är väl ändå mycket begärt. Man konkurrerar med företag som lägger 10 gånger mera pengar på utveckling. Att man ligger bland dom bästa måste anses vara kanon.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]