- fre 26 sep 2008, 17:50
Förbrukningsskillnaden mellan 16" och 17" är nog högst 2-3 cl per mil enligt mina erfarenheter från andra märken. Däremot är tydligen Michelin Energydäcken ruskigt värdelösa. Det är enligt min mening definitivt värt de extra kulorna för att få bättre styrkänsla, väggrepp och därmed säkerhet att putta på 17".
Mvh
Arese
2,5FT skrev:Jag kör på 225/50-17". Siffrorna kommer från "aktiv" lands- och motorvägskörning med test av toppfartspärren. Dags att köra in kärran ordentligt :DArese skrev:HejÅker du på 16"-fälgar med ovan angivna förbrukningssiffror? Är det någon som åker på 17" alt. 18" och har någon information om det ev. medför någon större skillnad på förbrukning?
Har nu avverkat 620 mil på exakt 3 veckor med FT:n. Testade en tank på bensin med medelförbrukning på 0,99 l per mil. På etanol ligger den på ca 1,3 l per mil.
På den här bilen ville jag göra ett test med automatlåda, dels för att jag aldrig haft det tidigare och dels eftersom detta är min första komfort/familjebil. Tidigare har jag haft några BMW treor, Alfa 156, Mondeo ST220 etc. Även om V70 knappast är en modell som inbjuder till aktiv körning så känns inte automatlådan helt rätt. Jag upplever dels att den drar upp förbrukningen i lägre fart /varierande tempo en hel del samtidigt som jag tycker att den inte växlar tillräckligt mjukt. Vid kickdown är den dessutom lite "seg" vilket gjort att jag har gått över till att växla manuellt vid de omkörningssituationer som kräver snabba ryck.
Någon som har liknande intryck?
Mvh
Arese
Förbrukningsskillnaden mellan 16" och 17" är nog högst 2-3 cl per mil enligt mina erfarenheter från andra märken. Däremot är tydligen Michelin Energydäcken ruskigt värdelösa. Det är enligt min mening definitivt värt de extra kulorna för att få bättre styrkänsla, väggrepp och därmed säkerhet att putta på 17".
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017