Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2,5FT skrev:
Arese skrev:Hej

Har nu avverkat 620 mil på exakt 3 veckor med FT:n. Testade en tank på bensin med medelförbrukning på 0,99 l per mil. På etanol ligger den på ca 1,3 l per mil.

På den här bilen ville jag göra ett test med automatlåda, dels för att jag aldrig haft det tidigare och dels eftersom detta är min första komfort/familjebil. Tidigare har jag haft några BMW treor, Alfa 156, Mondeo ST220 etc. Även om V70 knappast är en modell som inbjuder till aktiv körning så känns inte automatlådan helt rätt. Jag upplever dels att den drar upp förbrukningen i lägre fart /varierande tempo en hel del samtidigt som jag tycker att den inte växlar tillräckligt mjukt. Vid kickdown är den dessutom lite "seg" vilket gjort att jag har gått över till att växla manuellt vid de omkörningssituationer som kräver snabba ryck.

Någon som har liknande intryck?

Mvh
Arese
Åker du på 16"-fälgar med ovan angivna förbrukningssiffror? Är det någon som åker på 17" alt. 18" och har någon information om det ev. medför någon större skillnad på förbrukning?
Jag kör på 225/50-17". Siffrorna kommer från "aktiv" lands- och motorvägskörning med test av toppfartspärren. Dags att köra in kärran ordentligt :D

Förbrukningsskillnaden mellan 16" och 17" är nog högst 2-3 cl per mil enligt mina erfarenheter från andra märken. Däremot är tydligen Michelin Energydäcken ruskigt värdelösa. Det är enligt min mening definitivt värt de extra kulorna för att få bättre styrkänsla, väggrepp och därmed säkerhet att putta på 17".

Mvh
Arese
Arese skrev:
Vid kickdown är den dessutom lite "seg" vilket gjort att jag har gått över till att växla manuellt vid de omkörningssituationer som kräver snabba ryck.
Har provat Volvos i mitt tycket kassa automatlåda i flera bilar under flera längre provtillfällen, där den gör minst skada ör då den sitter tillsammans med D5:orna

Jag delar din åsikt, kick-down är farligt seg historia

Den nya DSG liknande lådan kommer under vintern enligt min återförsäljare
Mrks skrev:jag får min på tisdag nästa vecka...man är som ett barn innan julafton.
har köpt en bagagerumsmatta innan så jag är förberedd.
Fått bilen? Minn blev lite försenad... blir leverans fredag eftermiddag istället :cry:
Fått bilen? Minn blev lite försenad... blir leverans fredag eftermiddag istället
Japp... jag fick den igår.

Den blev levererad direkt till dörren på jobbet, i sann serviceanda.
Har hunnit köra 20 mil i den nu med etanol och det står 1,25 på förbrukningen.
Och då har jag bara kört korta sträckor och stadskörning, max 7 mil på motorväg.

Efter att ha kört diesel i några år så var jag lyckligt överaskad hur tyst bilen var.
De andra på firman har valt D5:or och de har ju mer motorljud.

Tråkigt att få den försenad... jag lider med dig.
Mrks skrev:
Fått bilen? Minn blev lite försenad... blir leverans fredag eftermiddag istället
Japp... jag fick den igår.

Den blev levererad direkt till dörren på jobbet, i sann serviceanda.
Har hunnit köra 20 mil i den nu med etanol och det står 1,25 på förbrukningen.
Och då har jag bara kört korta sträckor och stadskörning, max 7 mil på motorväg.

Efter att ha kört diesel i några år så var jag lyckligt överaskad hur tyst bilen var.
De andra på firman har valt D5:or och de har ju mer motorljud.

Tråkigt att få den försenad... jag lider med dig.
Kanske har du besvarat detta tidigare men är det automat du har? och ett stort grattis!
kez_style skrev:
Mrks skrev:
Kanske har du besvarat detta tidigare men är det automat du har? och ett stort grattis!

Ja det är automat, och i övrigt std 16 tummare med snåldäcken. Dvs. Inget "40-års kit"

Tack.
Kul att fler och fler får sina bilar. Måste bara ställa samma fråga igen. Min v70 2,5ft automat dricker etanol som bara den. Vid stadskörning till och från jobbet ligger den på 1,8 / mil. När jag kör överdrivet lungt, kommer den ändå inte under 1,5. Har även kollat förbrukning efter att sambon kört (hon kör extremt lungt & försiktigt), men då ligger den ändå runt 1,6. När man gasar lite och kollar aktuell förbr hoppar den upp till 6l/mil. Det borde ju inte ens vara möjligt. Vad tror ni, kan något vara galet med bilen?
Tflex skrev:Kul att fler och fler får sina bilar. Måste bara ställa samma fråga igen. Min v70 2,5ft automat dricker etanol som bara den. Vid stadskörning till och från jobbet ligger den på 1,8 / mil. När jag kör överdrivet lungt, kommer den ändå inte under 1,5. Har även kollat förbrukning efter att sambon kört (hon kör extremt lungt & försiktigt), men då ligger den ändå runt 1,6. När man gasar lite och kollar aktuell förbr hoppar den upp till 6l/mil. Det borde ju inte ens vara möjligt. Vad tror ni, kan något vara galet med bilen?
Vid ren stadskörning med en helt ny bil + etanol i tanken låter inte 1.8l/mil helt galet. Nuvarande förbrukning är inget att kolla på när man gasar :wink: På S80in jag kör står det 99.9 på nuvarande förbrukning när man gasar lite. :lol:
Jag tror mycket handlar om hur man kör och vilka varvtal man ligger på...

Själv brukar jag ibland släppa på gasen så automaten växlar upp och sen gasa mjukt så jag inte får en kick-down.
Jag utnyttjar även nerförsbackar, plus att jag tillåter att farten kan sjunka lite i en uppförsbacke.

Detta kanske låter som en sjuk snålkörning, men jag brukar ligga 30 över på vägarna.

Jag har kompisar som klagar på sina bilars förbrukning och sen har man tagit någon längre tur och så har jag kört på mitt sätt. Detta har lett till lägre förbrukning. Tror därför att det till det mesta handlar om hur man kör.
Mrks skrev:Jag tror mycket handlar om hur man kör och vilka varvtal man ligger på...

Själv brukar jag ibland släppa på gasen så automaten växlar upp och sen gasa mjukt så jag inte får en kick-down.
Jag utnyttjar även nerförsbackar, plus att jag tillåter att farten kan sjunka lite i en uppförsbacke.

Detta kanske låter som en sjuk snålkörning, men jag brukar ligga 30 över på vägarna.

Jag har kompisar som klagar på sina bilars förbrukning och sen har man tagit någon längre tur och så har jag kört på mitt sätt. Detta har lett till lägre förbrukning. Tror därför att det till det mesta handlar om hur man kör.
Det är precis så jag kör när jag försöker få en lägre förbrukning. Släpper på gasen för att få lådan att växla upp, långsamma accelerationer, släpper gasen innan korsningar, rödljus, nedförsbacke osv. Däremot är ju förbrukningen avsevärt lägre vid landsvägskörning då jag ligger under litern. Tycker det är lite för stor skillnad mellan stad & landsväg. Är det någon som testat köra med bensin. Funderar på om det är gynsammare vid mkt stadskörning?
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 30
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]