wissel skrev:Dom kanske är ute på span efter ett nytt" spjällhuselände" som vi inte känner till än :?: För visst efterlyser vi väl alla en starkare konsument än vad vi har idag eller :) Det är ju bara att konstatera att dom amerikanska konsumenterna blev rejält bättre hanterade än vad konsumenterna i Sverige blev om jag förstått tidigare inlägg om bland annat just spjällhus. Ingenting sagt om veka Spindelleder, Fjädersäten, Klapperstag osv... :D Vad Volvo behöver är inte snälla konsumenter precis för då blåser dom oss så mycket det bara går o helst lite till tror åtminstone jag.
-)
Det ligger nog lite i vad Du säger...det är två sidor av myntet. Dels den smutskastande sidan, dels den upplysande sidan. Att företagen allt som oftast in i det sista mörkar sina problem är tyvärr ganska vanligt. Det gör att man som konsument har svårt att få en bra bild av verkligheten när man ska fatta sina beslut.
En klassiskt kommentar är "Oj, ja det har vi aldrig varit med om förut" eller "oj, det är verkligen ovanligt att något sådant här inträffar" etc.
Sen när man gör lite egna research så visar det sig att både kompisar, bekanta och kollegor haft precis samma fel och bekymmer. Så lite granskande journalistik som piskar på företagen är nog inte alltid fel. Däremot blir det ju fel om man gör som företagen och vinklar upp fel och bekymmer som egentligen inte är några fel eller bekymmer.
Och utan att säga att Du har rätt så vill jag dra en liknelse från tiden som värnpliktig. Var man snäll och väntade till sist så fick man alltid den sämsta platsen i tältet, eller den sämsta maten, eller den sämsta osv...
Jag lärde mig att vara snäll är något som inte premieras i vårt dagliga liv. Det måhända att snälla personer är mer uppskattade, men det är nog snarare för att andra då kan köra över dessa mer bekymmersfritt. Den som tar för sig får också de bästa platserna, den bästa maten osv.
Det är ju inte så att om du är snäll och väntar till sist, så har grabbarna sparat den bästa platsen till dig i tältet, eller de finaste bitarna i grytan är kvar osv.
Så...är man för snäll och naiv blir man nog ofta överkörd. Det är precis som på flygplatserna. Även om de påstår att de inte lyssnar på de arga och irriterade personerna, så är det till syvende och sist just dessa personer som får bästa och mesta ersättningen. Detsamma gäller ju även arbetarnas lönesättning. Inte får de snällaste och tystaste arbetarna den högsta lönen? Nej, snarare så utnyttjas dem så länge det går. De som tjänar pengar är de som är stora i käften och de som för sin talan väl och gärna hotar med något. Gör man ett bra jobb och håller käft, då är man ju nöjd. Men gör man ett bra jobb och säger till om att lönen är usel..då måste ju arbetsgivaren agera på något vis, och man höjer ju hellre någon som kräver det, än någon som inte har sagt något alls.
Detsamma kanske det då gäller för bilarna....är vi för mesiga så kör de bara över oss. Särskilt som många företag i dag drivs av utlänningar som inte har några som helst moraliska känslor för oss svenskar....