Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joakim A
Hej Volvo-ägare!

Vi på tidningen Motor (Motormännens medlemstidning) söker en V70-ägare för en kortar intervju. Du och din bil ska vara med på bild i tidningen. Du bör ha haft problem med bilen och den ska vara köpt under perioden oktober 2006-mar 2007.
Du måste också höra hemma i Stockholm och ha möjlighet att mötas upp dagtid under denna vecka. För ytterligare information. Mejla mig på joakim.andersson @ otw.se (särskrivet för att undvika spam) eller 0705-36 56 36.

Vänligen,
Joakim
Användarvisningsbild
av gooose
??? Varför bör man haft problem med bilen

Är detta ett ytterligare sätt att svartmåla Volvo som biltillverkare av Pressen eller?

Måste säga att detta låter aningen konstigt i mina öron/ögon

Eller skall det belysas hur återförsäljaren åtgärdade problemen som uppstått på bilen och kanske finna något här som kan sälja lösnummer

Har denna fråga gått ut till andra bilägare av andra Bilmärken för att få en jämförelse så låter det lite bättre

Det är ju inte utan att man börjar undra allt som har med Volvo att göra skall alltid blåsas upp i pressen och detta kan i dessa tider leda till att fler jobb än nödvändigt försvinner och detta inte bara på Volvo Det är inte bara underleverantörer det slår ju på återförsäljar leden och neråt
Så många blir berörda av denna belysning som inte är rättvis jämfört med andra brancher och bil fabrikat

Volvo är lätt att hacka på för det berör så många att det lätt säljer lösnummer och ja det leder bara rätt ner i soptunnan

//Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Fick spontant samma känsla.... att författaren var ute efter att hitta folk som kunde bekräfta den "rätta vinkeln".

För det vet ju alla, att det är så journalistik fungerar. Man väljer en vinkel på reportaget och sen skriver man utifrån den. Vinkeln ska helst vara så säljande som möjligt. Och man ljuger kraftigt i löpsedel, därefter något mindre i rubrik och ännu något mindre i ingress för att slutligen någonstans i textmassan komma ganska nära sanningen. När vinkeln blivit uttjatad, då byter man bara sida. Tex den som först lyfts fram som en bad guy...växlar sedan och blir good guy. Eller vice versa. Ett exempel på detta är ju Madelein Mc Cann's föräldrar. Först good guy...letar efter sin försvunna dotter...sen bad guy...misstänks ligga bakom försvinnandet själva osv.

Men så tänkte jag lite till..man ska inte alltid döma på första intrycket. Även om det i de flesta fallen visar sig vara korrekt. Nu vet vi ju faktiskt inte alls vad författaren i fråga är ute efter? Det kan ju lika gärna vara något positivt, eller så kan det också vara så att man söker flera profiler och redan funnit de andra, och nu är bara denna kvar.

Ska bli spännande att se. MEn om man kollar hur tex Uppdrag granskning opererar så blir man ju nära på mörkrädd. Det är skicklig journalistik och bakgrundresearch...men man letar ofta i höstacken efter nålen, och när man hittat nålen så lyfter man fram den som representativ för hela höstacken. Tex..om man har en viss åsikt, så letar man efter en forskare, person, eller artikel som stödjer den åsikten. Även om denne forskare, person etc är ensam i hela världen.

Nåja, låt oss inte gå ärendet i förväg. Men om jag varit författaren hade jag nog formulerat mig lite mer försiktigt. Texten om "gärna haft problem" kunde man ju ha strukit helt då gissningsvis den allra största andelen här på forumet har haft problem någon gång...det är väl kanske även största anledningen till att någon får för sig att vända sig till ett sådant här forum?
Användarvisningsbild
av wissel
Dom kanske är ute på span efter ett nytt" spjällhuselände" som vi inte känner till än :?: För visst efterlyser vi väl alla en starkare konsument än vad vi har idag eller :) Det är ju bara att konstatera att dom amerikanska konsumenterna blev rejält bättre hanterade än vad konsumenterna i Sverige blev om jag förstått tidigare inlägg om bland annat just spjällhus. Ingenting sagt om veka Spindelleder, Fjädersäten, Klapperstag osv... :D Vad Volvo behöver är inte snälla konsumenter precis för då blåser dom oss så mycket det bara går o helst lite till tror åtminstone jag. :-)-)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
wissel skrev:Dom kanske är ute på span efter ett nytt" spjällhuselände" som vi inte känner till än :?: För visst efterlyser vi väl alla en starkare konsument än vad vi har idag eller :) Det är ju bara att konstatera att dom amerikanska konsumenterna blev rejält bättre hanterade än vad konsumenterna i Sverige blev om jag förstått tidigare inlägg om bland annat just spjällhus. Ingenting sagt om veka Spindelleder, Fjädersäten, Klapperstag osv... :D Vad Volvo behöver är inte snälla konsumenter precis för då blåser dom oss så mycket det bara går o helst lite till tror åtminstone jag. :-)-)

Det ligger nog lite i vad Du säger...det är två sidor av myntet. Dels den smutskastande sidan, dels den upplysande sidan. Att företagen allt som oftast in i det sista mörkar sina problem är tyvärr ganska vanligt. Det gör att man som konsument har svårt att få en bra bild av verkligheten när man ska fatta sina beslut.

En klassiskt kommentar är "Oj, ja det har vi aldrig varit med om förut" eller "oj, det är verkligen ovanligt att något sådant här inträffar" etc.

Sen när man gör lite egna research så visar det sig att både kompisar, bekanta och kollegor haft precis samma fel och bekymmer. Så lite granskande journalistik som piskar på företagen är nog inte alltid fel. Däremot blir det ju fel om man gör som företagen och vinklar upp fel och bekymmer som egentligen inte är några fel eller bekymmer.

Och utan att säga att Du har rätt så vill jag dra en liknelse från tiden som värnpliktig. Var man snäll och väntade till sist så fick man alltid den sämsta platsen i tältet, eller den sämsta maten, eller den sämsta osv...

Jag lärde mig att vara snäll är något som inte premieras i vårt dagliga liv. Det måhända att snälla personer är mer uppskattade, men det är nog snarare för att andra då kan köra över dessa mer bekymmersfritt. Den som tar för sig får också de bästa platserna, den bästa maten osv.

Det är ju inte så att om du är snäll och väntar till sist, så har grabbarna sparat den bästa platsen till dig i tältet, eller de finaste bitarna i grytan är kvar osv.

Så...är man för snäll och naiv blir man nog ofta överkörd. Det är precis som på flygplatserna. Även om de påstår att de inte lyssnar på de arga och irriterade personerna, så är det till syvende och sist just dessa personer som får bästa och mesta ersättningen. Detsamma gäller ju även arbetarnas lönesättning. Inte får de snällaste och tystaste arbetarna den högsta lönen? Nej, snarare så utnyttjas dem så länge det går. De som tjänar pengar är de som är stora i käften och de som för sin talan väl och gärna hotar med något. Gör man ett bra jobb och håller käft, då är man ju nöjd. Men gör man ett bra jobb och säger till om att lönen är usel..då måste ju arbetsgivaren agera på något vis, och man höjer ju hellre någon som kräver det, än någon som inte har sagt något alls.

Detsamma kanske det då gäller för bilarna....är vi för mesiga så kör de bara över oss. Särskilt som många företag i dag drivs av utlänningar som inte har några som helst moraliska känslor för oss svenskar....
Användarvisningsbild
av camaro69
gooose skrev:??? Varför bör man haft problem med bilen

Är detta ett ytterligare sätt att svartmåla Volvo som biltillverkare av Pressen eller?

Måste säga att detta låter aningen konstigt i mina öron/ögon

Eller skall det belysas hur återförsäljaren åtgärdade problemen som uppstått på bilen och kanske finna något här som kan sälja lösnummer

Har denna fråga gått ut till andra bilägare av andra Bilmärken för att få en jämförelse så låter det lite bättre

Det är ju inte utan att man börjar undra allt som har med Volvo att göra skall alltid blåsas upp i pressen och detta kan i dessa tider leda till att fler jobb än nödvändigt försvinner och detta inte bara på Volvo Det är inte bara underleverantörer det slår ju på återförsäljar leden och neråt
Så många blir berörda av denna belysning som inte är rättvis jämfört med andra brancher och bil fabrikat

Volvo är lätt att hacka på för det berör så många att det lätt säljer lösnummer och ja det leder bara rätt ner i soptunnan

//Goose
Tidningen Motor är en medlemstidning för dom som är medlemmar i Motormännens riksförbund, så det handlar inte om "lösnummer".

Det är väl bra att dom tar till vara konsumenternas intressen. Vem f-n vill bli pungslagen på bilverkstaden för exempelvis, dåliga och svinaktigt dyra spjällhus.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker Volvo är rätt kass på garanti och goodwill, men det måste de väl vara, då de går back som satan ekonomisk.

Min bil är ju bara knappt två år och har redan fått laga den för snart 20.000 kr totalt !!!
Användarvisningsbild
av isak
hej
vore väl bättre om klubbtidningen för inbördes beundran tog kont-med kenneth vinsborg och gjorde något konstruktivt i skattefrågor i stället
ISAK
Användarvisningsbild
av Barkbiten
isak skrev:hej
vore väl bättre om klubbtidningen för inbördes beundran tog kont-med kenneth vinsborg och gjorde något konstruktivt i skattefrågor i stället
ISAK
För dem som möjligtvis inte känner till vem Kenneth Winsborg är, eller vilka skattefrågor Isak åsyftar, tar jag mig härmed friheten att bifoga en något fördjupande bakgrundsinfo:

Kenneth Winsborg är en fristående debattör med bakgrund från bland annat näringislivet och politiken samt olika folkrörelser och organisationer, tex just Motormännens Riksorganisation. Winsborgs fokus tycks för tillfället ligga på skattefrågor rörande bränslepriset i Sverige. Tror även det är han som ligger bakom "Bensinskatteuppror.se". Så troligt är att just dessa skattefrågor är de som Isak önskar ytterligare granskade.

Läs mer här:

http://winsborg.com/om-kenneth

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]