Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Jo, det kan ju vara som du skriver, att man förlänger hållbarheten. Men det är kanske så det skulle ha gjorts redan från början, att inte satt toleranserna så smalt. Med denna programmering så kanske spjällen håller i bilvärlden sett "normalt" länge.

Mvh
Volvo har erkänt att spjällhusen är en komponent som ska hålla hela bilens livslängd. M.a.o så är konstruktionen inte tillräckligt bra. Det är ju bevisligen problem med resistorfilmens slitage på de första MM-spjällen och den håller inte bilens hela livslängd. En mjukvara kan ju inte minska ett fysiskt slitage! Dock kan det ju vara så att den uppdaterade konstruktionen av MM-spjällen har ett mindre slitage. Det återstår nog att se, jag antar att antalet bilar med den nya versionen inte är så jättemånga och de kanske inte har rullat så långt ännu, relativt sett.

Mvh
/Fred
Mycket intresant med all kunskap & ala erkänande man kan läsa om på "nätet"
Synd att vi som jobbar med bilarna inte har fåt den infon. Var kommer info ifrån?
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:
Sparkz skrev:Vad som står om den nya mjukvaran är att den ska använda "en lugnare reglering av spjället" Antar att styrenheten inte lyssnar så noga på brus i signalen och försöker småkompensera hela tiden. Det gör ju dels symptomen med ryckningar mindre, och slitaget borde minska om spjället rör sig mindre.
Sen har jag märkt att en del felkoder inte tänder motorlampan/ger felmeddelande längre. Mörka problemet så bilen hinner ur garantitiden, jo tack...
Jo, det kan ju vara som du skriver, att man förlänger hållbarheten. Men det är kanske så det skulle ha gjorts redan från början, att inte satt toleranserna så smalt. Med denna programmering så kanske spjällen håller i bilvärlden sett "normalt" länge.

Mvh
Ja det är lät att vara efterklok. "deta gäler ju ala mjukvaror vi laddar! hade man gjort rätt från början hade inga updateringar funnits.
Användarvisningsbild
av CarMan
spindelleder på S80 höll inte måttet i början, dessa byttes ju på kampanj. (förstår inte vad du pratar om)
av Fred
CarMan skrev:Mycket intresant med all kunskap & ala erkänande man kan läsa om på "nätet"
Synd att vi som jobbar med bilarna inte har fåt den infon. Var kommer info ifrån?
Volvohandlare har fått direktiv om gasspjällen

- Ta kontakt med den kundrelationsansvarige och begär hjälp. Det säger Volvos talesman när det gäller gasspjäll, Bo Larsen.
Det fortsätter att strömma in både e-post och telefonsamtal från besvikna, frustrerade och i vissa fall förbannade Volvoägare till GP. Historierna är likartade. Det handlar om bilar med fem- eller sexcylindriga motorer, årsmodellerna 1999-2001 och de har problem som bilägarna - efter att ha läst om det felaktiga gasspjället - härrör till just detta problem.

Instruktioner till återförsäljare
Flera stycken av dem som hört av sig berättar också hur de fått kalla handen hos sin verkstad för att Volvo ännu inte lämnat besked om hur de skall agera och bemöta bilägarna med problem.
Men från och med nu skall ingen av Volvos återförsäljare eller märkesverkstäder kunna använda det skälet till att inte ge hjälp.
- Vi gick ut i går kväll (tisdag) med instruktioner, säger Bo Larsen, presstalesman för Volvo Personbilar i Sverige AB.
Och instruktionen är densamma som han tidigare sagt i GP:
- Vi har sagt att kunderna skall bemötas i en positiv och generös anda.
Formuleringen har retat en del av GP:s läsare som inte uppfattat sina verkstäder som vare sig positiva eller generösa. Bo Larsen har svar även till dessa.
- Vårt ställningstagande är att vi skall hålla så många skadeslösa som möjligt. Den som har problem skall tala med den som är kundrelationsansvarig hos återförsäljaren. Det är en relativt ny funktion, men det finns en sådan hos varje återförsäljare och de är bemyndigade att komma fram till en överenskommelse.
Så det gäller för kunden att vara enveten och stå på sig?
- Jag tror inte man behöver vara speciellt enveten, säger Bo Larsen.
Han säger också att även de som köpt sina bilar utomlands och direktimporterat skall göra på samma sätt.

Ingen särbehandling
- Vi ser dem som kommande Volvokunder och särbehandlar dem inte på något sätt, säger han.
Bo Larsen säger att man har åtgärdat 4 500 gasspjäll på de 120 000 bilar som sålts i Sverige av de aktuella årsmodellerna. Toppen kom under 1999 då man åtgärdade de allra flesta. Det var många gånger mjukvaran som fallerade och som kunde justeras.
Men då räknas bara garantireparationerna. Hur många som betalat för sina egna reparationer finns det ingen uppgift om.
Stephan Lövgren

031-62 41 17 [email protected] FAKTA

Konstruktionsfel eller rimlig förslitning?
Två advokatbyråer i USA förbereder grupptalan mot Volvo för de felaktiga gasspjällen. Lieff Cabraser Heimann & Bernstein LLP i samarbete med Fazio & Micheletti LLP samlar in uppgifter från Volvoägare som drabbats. Det finns också en rad forum på nätet där gasspjällen diskuteras.
GP har varit i kontakt med en av de drivande på ett av dessa forum, 73-årige Don Willson. I 27 år var Don Willson chef för ett analyslaboratorium hos Collins Radio/Rockwell International i Texas.
Hans tes är att huvudorsaken till att gasspjället fallerar är att mekaniska sensorer
i elektroniken slits.
"De här delarna skulle hålla bilens livslängd", skriver han till GP.
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared ... 9&a=215337
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det där är ju ett 3 år gammalt brev. o då byttes det en del spjäll ! dom flästa byttes då enbart för att pressen skrev om fenomenet.
volvos åtgärd var då att man skulle rengöra, & updatera mukvaran, samt kolla vevusventilationen. fort gick problemen så byttes spjället (inga nyheter alltså)
jag kan inte läsa att volvo sagt att det ska hålla bilens livslängd.
jag kan inte läsa att den nya utgåvan ska vara dålig

som vanligt på nätet så skarvas det enheldel
av kalle173
CarMan skrev:Ja det där är ju ett 3 år gammalt brev. o då byttes det en del spjäll ! dom flästa byttes då enbart för att pressen skrev om fenomenet.
volvos åtgärd var då att man skulle rengöra, & updatera mukvaran, samt kolla vevusventilationen. fort gick problemen så byttes spjället (inga nyheter alltså)
jag kan inte läsa att volvo sagt att det ska hålla bilens livslängd.
jag kan inte läsa att den nya utgåvan ska vara dålig

som vanligt på nätet så skarvas det enheldel
He He Carman...mannen, myten.......När det gäller förmågan att totalt bortse ifrån verkligheten i vad som framkommer i tråden kommer jag osökt att tänk på den svarte riddaren "It's just a flesh wound" :) ignorerar man omgivningen tillräckligt så behöver man den inte 8)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fred skrev:Volvo har erkänt att spjällhusen är en komponent som ska hålla hela bilens livslängd.
Mvh
/Fred
Nej, Don Willson anser att det är så, och han har inget med Volvo att göra vad jag ser:
Det finns också en rad forum på nätet där gasspjällen diskuteras.
GP har varit i kontakt med en av de drivande på ett av dessa forum, 73-årige Don Willson. I 27 år var Don Willson chef för ett analyslaboratorium hos Collins Radio/Rockwell International i Texas.
Hans tes är att huvudorsaken till att gasspjället fallerar är att mekaniska sensorer
i elektroniken slits.
Släpkontakter/banor kommer alltid att slitas, den här lika väl som spjällägesgivare på mekaniska spjällhus, kolen i generatorn, volympoten på din gamla stereo. Problemet är väl att man har bakat ihop den med en klump dyr elektronik och mekanik. Hade man gjort den som en enkelt utbytbar del med ett pris på några hundralappar vore det en annan sak...
av Fred
Sparkz skrev:
Fred skrev:Volvo har erkänt att spjällhusen är en komponent som ska hålla hela bilens livslängd.
Mvh
/Fred
Nej, Don Willson anser att det är så, och han har inget med Volvo att göra vad jag ser:
Det finns också en rad forum på nätet där gasspjällen diskuteras.
i elektroniken slits.
Jo, jag hittar dock inte den artikel där jag läste att Volvo faktiskt erkände detta. Dock förväntar jag mig inte att ni, som försvarar Volvos agerande, tror på mig eller den artikel jag läste. Anledningen att jag hänvisade till artikeln var att visa Carman att Volvo har gått ut med information till alla verkstäder och att dessa uppmanas att bemöta kunderna "i en positiv och generös anda".

Dock tycker jag de bevis som finns, att spjällen inte är tillräckligt bra, är överväldigande och att Volvo erkänt det genom sitt, om än framtvingade, agerande ändå.

1. Volvo såg till att konstruktionen ändrades av MM-spjällen.
2. Volvo tog fram en nödmjukvara för att minska toleranserna (läs dölja missen).
3. Leverantören av spjällen byttes till Bosch.
4. Volvo HAR förlängt garantierna.

Om allt det här med spjällhusen inte hade varit något problem, om Volvo ansett att ett spjäll ska ha en livslängd på 10000-16000 mil, så hade inte dessa åtgärder vidtagits. Tyvärr krävdes ett massivt tryck från framförallt de amerikanska Volvo-ägarna med hot om stämningar och liknande. Vi svenskar kan bara vara glada för att lite av det spillde över på oss.

Någonstans läste jag ett tidigt uttalande från Volvo att det inte funnits några problem i Sverige och att det berodde på klimatet!! :shock: Undrar hur slitaget på resistorfilmen kan påverkas av klimatet...

Nej, min slutsats av allt det här är att Volvo insåg att konstruktionen var usel men gjorde allt för att mörka detta istället för att ta till, den annars så populära och effektiva taktiken, "pudeln"! Hade de gjort det, och sagt: "Ok, vi gjorde en felbedömning i valet av konstruktion och leverantör av spjällen så vi kommer göra allt vi kan för att hjälpa de kunder som har/får problem" så hade de kunnat behålla ett högt ansende hos sina kunder.

Jag tror att många med mig väljer ett annat bilmärke nästa gång. För mig föll valet på Volvo av två anledningar: först och främst för att bara Volvo hade en gasdriven bil som passade mina behov (om en annan biltillverkare, se min signatur, hade ett liknande gasdrivet alternativ hade det blivit en sådan istället) men också för detta fantastiska forum!! :D Den kunskapsbank som finns här är ovärderlig för en som gillar att göra saker själv med sin bil! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Men nu får ni väll börja lyssna !!!

till o börja emd så har alldig annan tillverkare en magnet marel funnits. på nyare bilar har man ett annat insprutnings system som arbetar på ett annat sätt, där är bosch tilverkare av gas spjället

sen så har volvo mycket riktig gått ut med instruktioner, sen kom dom med andra instruktioner å yttligare nya några gågner till.
dom som är från 2005 som i artickeln är ju napast de nyaste. i åtgärderna så beskrivs en massa om hur den förlängda garanti funkar m.m. här har dom också ändratsig många gånger.
ett tag fick man byta allt, utan att nån ifrågasatte nått, sen skulle vissa felkoder finnas. o sen var man tvungen att prova med mjukvara o rengöring av diversa saker m.m.

vad mjukvaran gör vet jag inte i ditalj, men jag har fått fram lite info, o det ser ut som realistiska åtgärder.

det som hände långt innan mjukvaran var att man kom med ett modifierat spjäll, detta spjäl har visat sig fungera bra! så varför klagar ni?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 21
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]