PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Joje
Hej, helt ny i ämnet Volvo men har en Duett -64 på ingående som ska göras iordning från grunden.

Önskar mig skivbromsar fram istället för trummorna. Vad behöver bytas och från vilken annan volvo tar man lämpligen prylarna. Amazon ?
av Joje
Okej. Men hur funkar det kan man ta hela framvagnsbalken eller hamnar hjulen utanför skärmarna då ?
Obs. Jag har inte fått hem kärran än så jag kan inte kolla hur det ser ut. Men jag har bytt framvagn på 142 så jag vet iofs hur den biten ser ut.
Användarvisningsbild
av P1800
Så vitt jag vet passar Amazonens skivor rakt av på spindlarna till PV:n. Förmodligen är bäst att leta på en komplett framvagn så att du får alla prylarna. Att köpa del för del blir jobbigt och dyrt. Skivorna på tidiga Amazoner har navet integrerat. Se till att skivorna är fräscha. Det är dyr att köpa nya och förmodligen inte lätt att hitta heller.
Användarvisningsbild
av Hotten
Hej!

Glöm inte att skivbromsar knappt funkar utan att vara servoassisterade - blir hemskt tungtrampat annars. Det för med sig en hel del då duettens stående pedaler helst byts mot hängande med servot från nyare Volvo, och då servots placering krockar med duettens värmeelement som behöver flyttas.
Som sagt det drar med sig en del..
av LarsBd
Amazon levererades utan servo 65-67 trots skivbroms så det går utmärkt att vara utan, vill man ändå ha servo finns amazon/1800 tillbehörsservo som kan placeras nästan var som helst.
av Joje
Hydraulsidan hade jag mkt riktigt tänkt byta till hängande pedaler med servo. Har sånt liggande.
Har kört några säsonger i GiuliaSupern utan servo = skivor runt om, OK lite tungtrampat men provningen reagerade inte. Första gången med nya servot satt man i rutan...
Användarvisningsbild
av P1800
Mycket extra jobb att byta till hängande pedaler. Jag skulle tro att värmepaketet blir ett problem som påpekades ovan. Personligen tycker jag att det är att de stående pedalerna är en del av charmen hos duetten. det finns ju som sagt servon (Girling från P1800 eller vissa Amazon) som kopplas in på bromsledningen från huvudcylindern och därmed kan placeras nästan var som helst
Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]

OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]