Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte hört något onormalt när jag försöker starta den, möjligtvis ett lite gnisslande ljud som är omöjligt att förmedla här...men som sagt den gick igång men otroligt ojämt, sista startförsöket ja gjorde så fick ja inte igång den....
Användarvisningsbild
av CarMan
med vida inkoppat kan man kolla vad som händer o vika värden man har på olika givare. men utan detta blir allt mer en gissning.

skle vara kul att sätta dit en annan maf
Användarvisningsbild
av CarMan
komp provet borde ha upprepats med lite lite olja i clindrarna, för att fast ställa om det är komp eller ej samt en start väska för att få bra snurr.

är det dålig komp så ska man ju leta på det, är det inte dålig komp så ska man leta aftar nåt annat (lite svårt att felsöka hörifrån, då vi inte kan bocka av eller utesluta saker)
Användarvisningsbild
av CarMan
vandenhoogen skrev:jag kolla om den hade soppa, o det spruta rejält när ja anslöt en slang på nippel på "railsen" om det nu heter så, gnista finns där också kollat.
har su srtöm o jord inpullser så vekligen cylindrarna ha soppa?
Vet ej, om det är impulser till spridarna. Har inte bilen här och ska bort över helgen så kan inte börja grejja med den förrän nästa vecka. Får snacka med killen som kollat på bilen lite mer när jag hämtar den, och se vad de verkligen har gjort och inte. Du menar att man inte utifrån ett kompressionsprov som visar lågt på 4cylindrar bör ta för givet att felet är där. Den kanske alltid (länge) haft dålig kompression på de cylindrarna. Och inte alls är orsaken till motorstoppet....de där kompressions siffrorna säger mig ingenting då jag ej är insatt.
av Yngve
Bara en tanke, fukt i fördelardosan ? Har råkat ut för det i en 850, bilen blev helt tokig, högg tillbaka vid
startförsök, tände fel och gick ej att få igång. Men dålig komp har ju kunnat varit sen tidigare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Yngve skrev:Bara en tanke, fukt i fördelardosan ? Har råkat ut för det i en 850, bilen blev helt tokig, högg tillbaka vid
startförsök, tände fel och gick ej att få igång. Men dålig komp har ju kunnat varit sen tidigare.
finn ingen fördelare på dena bil
Användarvisningsbild
av CarMan
vandenhoogen skrev:Vet ej, om det är impulser till spridarna. Har inte bilen här och ska bort över helgen så kan inte börja grejja med den förrän nästa vecka. Får snacka med killen som kollat på bilen lite mer när jag hämtar den, och se vad de verkligen har gjort och inte. Du menar att man inte utifrån ett kompressionsprov som visar lågt på 4cylindrar bör ta för givet att felet är där. Den kanske alltid (länge) haft dålig kompression på de cylindrarna. Och inte alls är orsaken till motorstoppet....de där kompressions siffrorna säger mig ingenting då jag ej är insatt.
du skreva att du hade 8 i komp på de dåliga cylindrarna. om det hade varit kamrems ras, så ventilerna möter komvarna, då har man 0

5 låter ju väldigt lågt men 8 kan man nog få om det är tort och låg fatt på startmotorn.

när du kör på starten, haltar motorn då eller låter den som vanligt (förutom at den inte startar)
vandenhoogen skrev: Bilen har gått ca 19000mil och jag bytte kamremspaket på samma verkstad (volvo bil) för ca 3år sedan vid 15600mil. Vilket ansvar har verkstaden om det är kamremsrelaterat.?
Ehhh.... min bil är bara drygt två år och jag har redan fått laga motor för nästan 10.000 kr. Volvo garnaterar inte ett skit. Om du har en importerad -99 med 20.000 mil som var servad för 3 år sedan med rem, good luck !
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]