Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ja det låter ju inte som ett ras.

jo om något gett upp, så kan ju remen bli så slack att den kan hoppa. men då anser jag inte att remen har hoppat, då har ju spännaren skurit eller vad det nu var för exempel vi skulle leka med (det är ju huvd felet som räknas) om man int räknar huvudfelet kan man lika gärna säga at ventilerna har böjtsig.
Du skrev att du aldrig hade hört talas om att kamremmen KUNDE kugga över på denhär modellen... men som du själv skriver om spännaren skär så kan kamremmen kugga över? Oavsett om det är "huvudfelet" eller ej. Orsak och Verkan. Förstår inte hur du menar riktigt där. Jo visst skulle man kunna säga att ventilen har böjt sig (vilket den har gjort) sen får man väl tillägga pga av att kamremmen kuggat över, vilken i sin tur har kuggat över pga en trasig spännare.... Aja nog om det:)
Nu har jag åter igen pratat med verkstan, de har uteslutit kamremmen, den satt som den skulle och såg bra ut. Så vad som gått fel och orsakat den dåliga kompressionen vet vare sig de eller jag. Det blir att bogsera hem och rensa ut garaget för o plocka isär bilen där... cylinder 1-2 hade ca 12 i kompression och de övriga hade mellan 5-8. Borde inte bilen starta ändå? Om ej kamremmen rasat/kuggat, vad torde orsaken vara? oljekanal som satt igen sig? En utbytes motor ligger runt 10-17 000. Bör man leta efter någon som också har suttit ihop med automat eller spelar det ingen roll, går väl inte o köper en ny motor direkt, får väl börja med att plocka ner del för del och se vad som gått snett... Har alltid kört med Mobil1 Helsyntetisk motorolja, bytte nu senast (för ca 200 mil sedan till Mobil 2000 delsyntet, långsökt förmodar jag.

Att behöva bogsera hem bilen igen känns sådär...
Användarvisningsbild
av CarMan
vandenhoogen skrev:Du skrev att du aldrig hade hört talas om att kamremmen KUNDE kugga över på denhär modellen... men som du själv skriver om spännaren skär så kan kamremmen kugga över? Oavsett om det är "huvudfelet" eller ej. Orsak och Verkan. Förstår inte hur du menar riktigt där. Jo visst skulle man kunna säga att ventilen har böjt sig (vilket den har gjort) sen får man väl tillägga pga av att kamremmen kuggat över, vilken i sin tur har kuggat över pga en trasig spännare.... Aja nog om det:)
om du tar en gammal 240, så kan kamremen kugga över. remen fladrar o är smal. där kan en rem vara aningen sträckt/ blir då slack, deta funkar länge, men den kan kugga över. remen går då att säta rätt o köra vidare. (deta kan inte hända på en S80)

om nu en vatten pump rasar, så lagret glappar så kan ju givetvis remen hoppa, men då har man ju en trasig vatten pump, man har inte en hoppad kamrem, även om det fysiskt är så att remen hoppat !
(för mig som jobbar med detta så är det en STOR skillnad)
Användarvisningsbild
av CarMan
kom på ett bättre exempel på första 850 so kom så kunde man stå på växel i en backe, då kunde kamrems spännaren tryckas ihopp o remen hoppa ett hack. detta är en rem som hoppat (visrligen utan motorskador)
Jag förstår hur du menar, men om vi lägger det där med kamremmar bakom oss och fokuserar på mitt problem :D , vad tror du spontant har inträffat med motorn? Vad orsakar ett så plötsligt stopp och får 4 av 6 cylindrar att tappa kompressionen. Vilka scenarion kan inträffa? Kamremmen har vi ju uteslutit nu.. :???: Vilket skulle vara enklaste möjliga felet och vilket är worst case scenario som innebär motorbyte...

Tack
Användarvisningsbild
av CarMan
den stanna ju under färd, deta förbryllar mig lite.
har den gått helt normalt, inga ryck eler andra fenomen så som drar soppa eller olja, innan deta hände?
Användarvisningsbild
av CarMan
topplocks packning är ju inte vanligt det heller. hmm...

skulle vara kul o höra hur den låter, när man försöker starta
Den har inte dratt någon olja (kanske 2-3 dl mellan servicarna)vilket jag antar är normalt. har som sagt haft bilen i snart 4 år så känner till den rätt väl vid dethär laget. Dagen innan fick den ett ryck, som om tändningen stoppa i 2sek vid gaspådrag men efter det gick den perfekt som vanligt. Tidigare har jag aldrig haft några problem utan den har gått helt klanderfritt.
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan var så enkelt att det bara är lite tort i cylindrarna o den går sakta på startmotorn. då får man lite lägre komp, så jag skulle kolla om jag har tänning o soppa (men det kanske redan är gjort?)

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]