Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkstan ringde precis med ett betydligt dystrare besked än gässpjället, motorbyte, ingen kompression på 4 av 6 cylindrar. Han misstänker att kamremmen har kuggat över. Och trodde jag inte hade bytt kamrem. Bilen har gått ca 19000mil och jag bytte kamremspaket på samma verkstad (volvo bil) för ca 3år sedan vid 15600mil. Vilket ansvar har verkstaden om det är kamremsrelaterat.? Han ska kolla vidare på bilen (nar han fick reda på att det var de som hade bytt kamremmen) och prata med sina chefer. Att låta de byta motor och bekosta kalaset själv är inget alternativ för mig. Att detta skulle inträffa var något jag inte ens hade i min vildaste fantasi, motorn är den del i bilen jag vart minst oroad över.

Får se vad han har för besked nästa gång han ringer...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
vandenhoogen skrev:Verkstan ringde precis med ett betydligt dystrare besked än gässpjället, motorbyte, ingen kompression på 4 av 6 cylindrar. Han misstänker att kamremmen har kuggat över. Och trodde jag inte hade bytt kamrem. Bilen har gått ca 19000mil och jag bytte kamremspaket på samma verkstad (volvo bil) för ca 3år sedan vid 15600mil. Vilket ansvar har verkstaden om det är kamremsrelaterat.? Han ska kolla vidare på bilen (nar han fick reda på att det var de som hade bytt kamremmen) och prata med sina chefer. Att låta de byta motor och bekosta kalaset själv är inget alternativ för mig. Att detta skulle inträffa var något jag inte ens hade i min vildaste fantasi, motorn är den del i bilen jag vart minst oroad över.

Får se vad han har för besked nästa gång han ringer...
Ja det var inte goda nyheter precis :cry:

Är bilen fullservad hos Volvo? Isåfall så låter det logiskt att du inte ska behöva betala motorbyte enligt mig själv.

Väntar med spänning på fortsättningen!

/Kalle
Bilen är import, service har jag gjort själv de senaste 5000 milen. Han har inte hört av sig i eftermiddag, sist jag hade inne bilen på volvobil fick jag en ny motorrumsfläkt på garantin (trots import o ej full servad), men det var det. Nu är det ju en annan sak... Jag som satt för en vecka sen o övervägde om ja hade råd med nya däck eller om ja skulle köra med de knappt godkända ett år till, nu är däcken det minste jag behöver oroa mig över :wink:
Senast redigerad av 1 vandenhoogen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Hoppas att det går bra... vilken verkstad var det 1,2 eller 5 ?

/Thomas

Skall kanske tillägga att det oftast "bara" behövs en ny topp efter kamremsras, been there done that.. 20kkr kostade det :oops:
Trodde man bytte kamrem för att känna sig säker, har hört mkt om Mitsubishi och deras bristande stödrulle? eller liknande där ett lager skär och orsakar kaos bland ventiler o kolvar. Detta även på nya komponenter, så det ger sig med en gång och då tvingas ju verkstaden stå för hela kalaset, värre när det har gått 3 år innan något händer. Är lite dåligt insatt i vad exakt som felar i mitsubishis fall men vet 2 som haft samma problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har aldrig hörtalas om att kamremen kan kugga övver på denna motor (något som hör till 240)
Blir kamremen för dålig o rappar, så gör den rent hus, den klarar inte att hoppa, så är min erfarenhet.

Tog det för långtid att konstatera om kamremen satt rätt? (tar väll högst 10 min)
Dålig komp på 2 cylindrar kan ju beror på andra saker, tillexempel brända ventiler. (konstigt att det alltid är dom här import bilarna som har "otur")
Det var dåligt komp på 4 av 6 cylindrar. Kamremmen har som sagt suttit i 3-4000 mil. Bilen har gått perfekt fram tills den tvärdog i lördags. Så något bör ha hänt med kamremmen, vad som är orsaken väntar jag med att spekulera i tills jag hör vad de säger. Att orsaken skulle vara att det har pratats för mkt tyska i bilen vet jag ej. Det finns säkert någon Svensksåld bil som har haft otur eller kanske 2...
Användarvisningsbild
av CarMan
tvär dog bilen när motorn var igång, så låter det helt klart som ett kamrems ras. (att en rem rasar ken jag köpa, inte att den hoppar)

jag läste fel, trodde det var på 4:an & 6:an du hade dålig komp
tvärdog var fel uttryck, som jag beskrev det i första inlägget stämmer bättre, den ramla ner runt 500 rpm och misstände något fruktansvärt, när man försökte gasa puttra den lååångsamt upp emot 1000-1500 varv pressa den inte mer och när ja då släppte gasen dog den, när jag sedan försökte starta kom den igång men gick otroligt ojämt och gick ej att gasa upp den över 1000-1500rpm, så ett totalt kamras stämmer nog inte ändå. Om någon spännmekanism gett upp skulle då inte remmen kunna kugga över? Kan för lite om dehär motorerna för att veta...

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]