Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av queefy
#220313
hej hej

tänkte sätta på extra ljus på min s60 -07 modell men vad ska man ha för extra ljus??????och är de svårt att koppla själv?????eller ska man lämna in bilen på volvo.......tänkte på tre stycken bosch av något slag =).....


tacksam för svar
av S.t.r.a.n.D
#220317
Det beror på hur mycket ljus du vill ha samt hur mycket pengar du vill lägga ut. Klassikerna är ju Bosch Big Knick. Duger helt klart mycket bra. Har kört mycket med dom. Sen finns ju Hella Ralley3000, ungefär samma klass fast ett annat märke.
Vill du har något värre så finns ju Bosch Navigator, både men halogen eller xenon.
Sen finns ju Lightforce också, riktigt grymma ljus, men lite större i storlek.
Man kan du xenonkonvertera extraljusen själv också, då får du riktigt grymt ljus kan jag lova.
av ssiimoon
#220345
Om man vill montera knapp inne i kupén till extraljusen, hur går man tillväga då? vad har den satsen för artnr på volvo? och var ligger den på i pris ca??
av carpe_nemo
#220365
Lånar den här lite då jag har ett liknande problem!
Har en s80 00:a som jag tänkte sätta på extraljus lagom till vintermörkret börjar närma sig. mina frågor är om det bara är orginal ljusrampen som gäller? och vilken styrka kan man ha på lamporna om man ska använda orginalkablarna som man kan styra sen med en knapp i billen vid mitt konsollen?
hur många lampor kan man sen ha kopplade, två eller tre?
Användarvisningsbild
av #27
#220414
ssiimoon skrev:Om man vill montera knapp inne i kupén till extraljusen, hur går man tillväga då? vad har den satsen för artnr på volvo? och var ligger den på i pris ca??
Jag har för mig att priset ligger på 1200:- för satsen med kabel och allt.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
#220436
Hejsan!

Som skrivits tidigare vad det gäller Bosch, Big-Knick eller Navigator.

Har 3*Big-Knick på ena bilen och 3*Navigator på den andra. Lite svårt att jämföra när Volvon har Xenon på orginalljuset och Chryslers orginalljus är mer att likna vi normala parkeringslampor. Ändå är känsla att 3*Navigator på Chryslern lyser lite bredare och har en lägre ljusbild med mindre ströljus än Big-Knick.

Ingen av dem lyser hiskeligt långt, men där de lyser ser man allt man behöver.

Nu hade jag de förspänt på Volvon eftersom knappen satt i kupén redan så det var bara att jacka in.

Vad man tjänar på är ett ordentligt fäste, på Volvon kör jag med QPAX-båge, dyrt men j---t bra. Där har jag inte ens några toppstag och lider inte av vibrationer, inte ens på dåliga vägar.

Annars är det som vanligt, ordentliga reläer och kraftiga kablar.

//
Micke
Användarvisningsbild
av ER
#220453
Glöm inte NBB 225 Alpha, dom lyser mycket bra oavsett halogen/xenon som ljuskälla och har fördelen att dom inte väger mycket och gör att dom inte fladdrar lika mycket eller ger samma belastning som tunga plåt/stålhus.
SIM(Hella 3000 wannabee) för 900kr med xenon är väldigt svårslaget, inte minst ljus/ekonomi mässigt och hur ljusena ser ut på bilen är ju mindre viktigt under den mörka årstiden.
OM man bryr sig hur det ser ut kan säga att BK inte passar på nyare Volvo, det skär sig rejält med dessa gammla ljus och refflat glas ihop med klumpigt plåthus som alltid rostar förr eller senare, Navigator passar dock bättre in i stilen och har dessutom klarglas vilket är stor fördel i alla väderlekar med mindre stickljus och optimerad reflektor fast rostproblemena på reflektorer finns kvar trotts svarta ytbehandlingen på baksidan av reflektor.
Lightforce=överskattad lampa ljusmässigt som dessutom är svindyr för vad man får och har i 99% av fallena en svindyr speciallampa. Den enda godkända modellen av Lightfoce är endast medelmåttig, OM man nu bryr sig om småsaker som onödig E-märkning. Lägg därtill att det är väldigt enkelt att totalförstöra denna lampa genom att ta av reflektorn och kasta bort den för dom som gillar att sabotera för andra till ingen nytta.

Reläsats kan med fördel specialbeställas av OL-constructions för 3-ljus och då får man med kontaktdonet samt knappen.

Navigator kan fås för så lite som 845kr i halogenutförande och 1500kr i 35w konv. utförande just nu och givetvis vitt glas för mesta ljus och i mitt tycke stjäl blått glas oavsett hur lite blått det är för mycket ljuseffekt, xenonkonvertera då hellre med 4300K sats och vitt glas för "xenonlook".
av queefy
#220535
tja vet någon hur mycket dom ska ha på volvo för att koppla in allt samt en knapp i bilen??????finns de ingen sida där man kan se hur de ser ut med 3 stycken ljus?????har för mig att de ska finnas en sida vart in på den men glömt bort adressen :D och blir inte bosch big knick för stora?????
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]