VolvoB20 skrev:Barkbiten skrev:CarMan skrev:Du behöver inte vara agresiv för att viskon ska slåi. det behövesbara en liten hastghets förendring mellan fram o bakhjul. se ökar momentet vart efter hastighets skilnaden fortgår, tills den är helt låst (något man inte märker)
från 2005 eller vilket år det nu var så infördes en pump som gör att men får et kraftigt moment vid start (man behöver då inte en slirning)
Det stämmer väl ganska bra i teorin :) men har själv varit med om ett flertal tillfällen då framvagnen vastnat på underredet och tung snö under. Man lägger i backen och gasar extremt försiktigt. Det enda som händer är att framhjulen spinner. Bakhjulen med grepp hjälper inte till alls. Då gasar man lite mer och ingenting händer. När man efter en stund blivit desperat och inte orkar med finliret längre, gasar man på rejält och håller inne...plötsligt hugger då bakhjulen till och drivningen går igång och man åker ut ur drivan hur lätt som helst.
Volvo införde en pump till Haldexen på senare versioner (2007?) i syfte att med den hjälpa till att pumpa upp trycket (istället för att hjulens rotation skulle göra jobbet). Det låter bra på pappret, men i praktiken slirar det fortfarande (om än mindre än tidigare) när man försöker gasa sig loss.
Det är inte heller helt ovanligt att vänster fram driver för fullt tillsammans med höger bak...medans höger fram och vänster bak står helt stilla.
Känner inte igen det där alls på min AWD, undrar om inte "instant traction" kom redan på -06 tillsammans med 185 hk/partikelfilter, det sade i alla fall min säljare.
Jag kan dra supertungt släp i snö/ishalka och man kan starta på tomgång och alla hjul driver direkt och jämt. Kan smyga i gång hur mjukt som helst och alla fyra hjulen spinner exakt lika mycket. Då jag ofta har hästar i släpet så vill man ju inte göra några ryck utan smyger iväg på tomgång även om det är djup snö.
Ej heller känner jag igen det med att ett hjul spinner per axel, det bromsar ju ABS/Antispinn funktonen bort, är dina belägga dåliga kanske.
Bra att du också är nöjd. Awd är grymt härligt faktiskt, men man ska förstå att den inte är byggd för att vara bäst på fyrhjulsdrift. Förstår man syftet och vad man har betalat för så är det ju lugnt.
Har haft förmånen genom åren att köra en hel del olika modeller av Volvo med awd...allt från gamla 01 med visco till senaste haldexversion...min uppfattning är att de tar sig fram ungefär likartat. Dock var jag betydligt mer besviken på visco-systemet än haldexsystemet. Där blev det ett lyft. Haldex är mer pålitligt, men inte alls i närheten av att vara helt pålitligt.
Kör man fast med volvo awd så känns det som att man bör ha en liten portion tur också om awd ska fungera som man önskar :)
Och det kan väl tilläggas..att står man i en brant backe som är snöig och hal och gasar så driver alla fyra hjulen...så sker nästan i alla fall. På de äldre modellerna känner man av när awdn går in...tycker inte det känns på samma sätt på nyare versioner.
AWDn tar sig fram riktigt jäkla bra, och ibland när man ser nervärderande tester om Volvos awd jämfört med andra bilar så tycker jag nästan att det känns lite orättvist...men jag tror att agnarna sållas först när du verkligen sitter i skiten, när gränsen är nådd. Så långt tror jag det är väldigt få vanliga bilister som någonsin kommer och om det var syftet med volvos awd, att var bäst när det verkligen gäller, då hade man inte installerat haldex, utan satsat på något dyrare och bättre system. Man måste ha i åtanke vad bilen är gjord för. Svenssonfamiljer på väg till skidsemester i fjällen 1 vecka per år :)
De flesta får väl knappast ens möjlighet att uppleva ett par decimeter nysnö innan plogbilen har kommit och plogat upp.