Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
konstruktionen är ju lkadan åt växellåds sidan, så vist kan man tro att den lika gärna kan gåsönder åt det hållet. men det har jag aldrig varit med om.

på Viskokopplings bilar så ligger ju viskon i hela tiden, här är det viktigt att ha samma fabrikat & modell på däcken, samt ha största mönsterdjupet fram. av viker man från detta så "aktiveras" viskon samt att de olika hastigheterna på fram & backaxel i kombination med bra fäste på asfaltsväg gör att påfrestningen blir stor.
jag gissar at det är desa bilar & trimmade bilar som har mäst vinkelväxel problem.

nuförtiden har ju polisen XC70 bilar, dessa har ju haldx & hörs hårt. men jag har inte set nån med vinkelväxel ras
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:
CarMan skrev:Du behöver inte vara agresiv för att viskon ska slåi. det behövesbara en liten hastghets förendring mellan fram o bakhjul. se ökar momentet vart efter hastighets skilnaden fortgår, tills den är helt låst (något man inte märker)
från 2005 eller vilket år det nu var så infördes en pump som gör att men får et kraftigt moment vid start (man behöver då inte en slirning)
Det stämmer väl ganska bra i teorin :) men har själv varit med om ett flertal tillfällen då framvagnen vastnat på underredet och tung snö under. Man lägger i backen och gasar extremt försiktigt. Det enda som händer är att framhjulen spinner. Bakhjulen med grepp hjälper inte till alls. Då gasar man lite mer och ingenting händer. När man efter en stund blivit desperat och inte orkar med finliret längre, gasar man på rejält och håller inne...plötsligt hugger då bakhjulen till och drivningen går igång och man åker ut ur drivan hur lätt som helst.

Volvo införde en pump till Haldexen på senare versioner (2007?) i syfte att med den hjälpa till att pumpa upp trycket (istället för att hjulens rotation skulle göra jobbet). Det låter bra på pappret, men i praktiken slirar det fortfarande (om än mindre än tidigare) när man försöker gasa sig loss.

Det är inte heller helt ovanligt att vänster fram driver för fullt tillsammans med höger bak...medans höger fram och vänster bak står helt stilla.
Känner inte igen det där alls på min AWD, undrar om inte "instant traction" kom redan på -06 tillsammans med 185 hk/partikelfilter, det sade i alla fall min säljare.

Jag kan dra supertungt släp i snö/ishalka och man kan starta på tomgång och alla hjul driver direkt och jämt. Kan smyga i gång hur mjukt som helst och alla fyra hjulen spinner exakt lika mycket. Då jag ofta har hästar i släpet så vill man ju inte göra några ryck utan smyger iväg på tomgång även om det är djup snö.

Ej heller känner jag igen det med att ett hjul spinner per axel, det bromsar ju ABS/Antispinn funktonen bort, är dina belägga dåliga kanske.
Användarvisningsbild
av CarMan
den funktionen kom först på XC90 med V8:a vilket år kom den?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:den funktionen kom först på XC90 med V8:a vilket år kom den?
Den kom ju redan -05, så att det sedan kom på V70 i samband med att nya motorn -06 kan ju stämma då, kanske hade min säljare på volvo rätt för sig då.
Användarvisningsbild
av CarMan
då stämde väl min gissning i en av de första inläggen ganska bra
Användarvisningsbild
av Barkbiten
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:
CarMan skrev:Du behöver inte vara agresiv för att viskon ska slåi. det behövesbara en liten hastghets förendring mellan fram o bakhjul. se ökar momentet vart efter hastighets skilnaden fortgår, tills den är helt låst (något man inte märker)
från 2005 eller vilket år det nu var så infördes en pump som gör att men får et kraftigt moment vid start (man behöver då inte en slirning)
Det stämmer väl ganska bra i teorin :) men har själv varit med om ett flertal tillfällen då framvagnen vastnat på underredet och tung snö under. Man lägger i backen och gasar extremt försiktigt. Det enda som händer är att framhjulen spinner. Bakhjulen med grepp hjälper inte till alls. Då gasar man lite mer och ingenting händer. När man efter en stund blivit desperat och inte orkar med finliret längre, gasar man på rejält och håller inne...plötsligt hugger då bakhjulen till och drivningen går igång och man åker ut ur drivan hur lätt som helst.

Volvo införde en pump till Haldexen på senare versioner (2007?) i syfte att med den hjälpa till att pumpa upp trycket (istället för att hjulens rotation skulle göra jobbet). Det låter bra på pappret, men i praktiken slirar det fortfarande (om än mindre än tidigare) när man försöker gasa sig loss.

Det är inte heller helt ovanligt att vänster fram driver för fullt tillsammans med höger bak...medans höger fram och vänster bak står helt stilla.
Känner inte igen det där alls på min AWD, undrar om inte "instant traction" kom redan på -06 tillsammans med 185 hk/partikelfilter, det sade i alla fall min säljare.

Jag kan dra supertungt släp i snö/ishalka och man kan starta på tomgång och alla hjul driver direkt och jämt. Kan smyga i gång hur mjukt som helst och alla fyra hjulen spinner exakt lika mycket. Då jag ofta har hästar i släpet så vill man ju inte göra några ryck utan smyger iväg på tomgång även om det är djup snö.

Ej heller känner jag igen det med att ett hjul spinner per axel, det bromsar ju ABS/Antispinn funktonen bort, är dina belägga dåliga kanske.

Bra att du också är nöjd. Awd är grymt härligt faktiskt, men man ska förstå att den inte är byggd för att vara bäst på fyrhjulsdrift. Förstår man syftet och vad man har betalat för så är det ju lugnt.

Har haft förmånen genom åren att köra en hel del olika modeller av Volvo med awd...allt från gamla 01 med visco till senaste haldexversion...min uppfattning är att de tar sig fram ungefär likartat. Dock var jag betydligt mer besviken på visco-systemet än haldexsystemet. Där blev det ett lyft. Haldex är mer pålitligt, men inte alls i närheten av att vara helt pålitligt.

Kör man fast med volvo awd så känns det som att man bör ha en liten portion tur också om awd ska fungera som man önskar :)

Och det kan väl tilläggas..att står man i en brant backe som är snöig och hal och gasar så driver alla fyra hjulen...så sker nästan i alla fall. På de äldre modellerna känner man av när awdn går in...tycker inte det känns på samma sätt på nyare versioner.

AWDn tar sig fram riktigt jäkla bra, och ibland när man ser nervärderande tester om Volvos awd jämfört med andra bilar så tycker jag nästan att det känns lite orättvist...men jag tror att agnarna sållas först när du verkligen sitter i skiten, när gränsen är nådd. Så långt tror jag det är väldigt få vanliga bilister som någonsin kommer och om det var syftet med volvos awd, att var bäst när det verkligen gäller, då hade man inte installerat haldex, utan satsat på något dyrare och bättre system. Man måste ha i åtanke vad bilen är gjord för. Svenssonfamiljer på väg till skidsemester i fjällen 1 vecka per år :)

De flesta får väl knappast ens möjlighet att uppleva ett par decimeter nysnö innan plogbilen har kommit och plogat upp.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ni kan se bider i tråden Provkörning av XC60. där kör man med 3 hjul på rulande underlag & ett hjul på asfalt, o bien tar sig fram.

se så ska man inte blandaihopp terängfordon med fyrhjulsdrivna bilar. jag är säker på att en gammal 11 bil tar sig fram bättre i skogen är XC90 (11bil, jag vet inte vad den heter på volvo språk)
av -94 9000 2,3T cse
CarMan skrev:Ni kan se bider i tråden Provkörning av XC60. där kör man med 3 hjul på rulande underlag & ett hjul på asfalt, o bien tar sig fram.

se så ska man inte blandaihopp terängfordon med fyrhjulsdrivna bilar. jag är säker på att en gammal 11 bil tar sig fram bättre i skogen är XC90 (11bil, jag vet inte vad den heter på volvo språk)
Tgb11. (D)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Nedan bifogar jag några filmer på visco-systemet (förvisso inte en XC90 men väl en gammal V70 XC) samt en film med XC90 och Haldex ...helt sjuk körning i den första videon (v70) kan jag säga som varit med ett tag :-) Det visar lite hur jäkla grymt AWD-systemet trots allt är. På filmen så jobbar de inte för att köra fast, utan de kör för att verkligen ta sig fram...kör man på det viset så tar sig AWD-systemet som sagt sig nästan fram vart som helst.

Man ser även att det skrapat i ordentligt under, för det har liksom blivit tre stycken "hjulspår". I den sista videon (XC90) ser man skillnaden på markfrigång. XX90 kan hålla mycket högre fart i terrängbanan och därmed ta sig fram betydligt säkrare och bättre. Man slipper framför allt riskera underredet.

Och om vi säger så här...skulle inte vilja köpa den där V70n i första filmen efteråt. Men hur ser man att den är körd på detta viset? Om den är nytvättad, rekondad och serviceboken fullt stämplad? Och undrar hur vinkelväxeln ser ut på XC90n i sista filmen efter några år?

V70 XC

och en till här:

Och här kan du ser hur det blir när inte alla hjulen driver som de ska (spola fram till ca 3min12sek):

Här är filmen med XC90 haldex:

Och en till XC90:

Senast redigerad av 2 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
käns lite ogenomtänkt att ha bakrutan nervevad...

ja den tog sig fram bra... O jag som lyckats köra fast med en 11bil, som jag hylla så dant förut.
Det är ju ngra år sedan nu, o utspela sig självklart när man gjorde lumpen. Vi var nere i skåne på en övning o jag skulle gömma mig bakom några PBV:er som backet in o gömtsig. det var sankt där dom stog så när jag svänga av från vägen, så slängar jag i farten i lågväxeln o båda diffarna. Diffarna kan man manuvrera under färd, men lågväxeln kräver att man trycker ned kopplingen. Deta gör att jag tappar lite fart, jag kör ju inte allt för fort då jag svänger av vägen o ut i "skogen".
Bilen bromsas ialla fall upp kraftigt av den sanka marken, o står helt stll, när jag släpper upp koplingen. Detta hade väll inte gort så mycke om det inte var för att bilen fortsatte att stå still efter att kopplingen släpts upp.
Bilen stod helt på underedet o vi fick skrapa fram dreg kroken för att kuna winch upp den :-)-)
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]