Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomartin
Jag har en s70 97:a som har gått 26300 mil. Jag fick nu till vintern påsatt 2 nya dubbfria vinterdäck där fram. Verkstan sa då att bakdäcken var slitna ojämt i mönstert så att varannan mönsterbit är lite högre och varanna lite lägre. Jag fick då förklaring till varför även min bil vibrerat i bakvangnen. Att sätta dom gamla däcken fram var det inte tale om. Då skulle man suttit och hoppat själv! Kan detta ha nånting att göra med de andra vibrationsproblem som beskrivits av andra på sidan. Är det nån som vet vad det är som skapar vibrationerna i bakagnen så däcken slits på detta sätt?
Användarvisningsbild
av Mysko
volvomartin skrev:Jag har en s70 97:a som har gått 26300 mil. Jag fick nu till vintern påsatt 2 nya dubbfria vinterdäck där fram. Verkstan sa då att bakdäcken var slitna ojämt i mönstert så att varannan mönsterbit är lite högre och varanna lite lägre. Jag fick då förklaring till varför även min bil vibrerat i bakvangnen. Att sätta dom gamla däcken fram var det inte tale om. Då skulle man suttit och hoppat själv! Kan detta ha nånting att göra med de andra vibrationsproblem som beskrivits av andra på sidan. Är det nån som vet vad det är som skapar vibrationerna i bakagnen så däcken slits på detta sätt?
Felaktig bakvagnsinställning. Gör en 4hjulsinställning så funkar det nog.
Användarvisningsbild
av CarMan
man ska altid ha bästa däcken bak!
tappar bakdäcken greppet före framdäcken så kan bilen vända runt, & då har du ju bara tur om du inte får möte på vägen, om nu bilen blir kvar på vägen.
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:man ska altid ha bästa däcken bak!
tappar bakdäcken greppet före framdäcken så kan bilen vända runt, & då har du ju bara tur om du inte får möte på vägen, om nu bilen blir kvar på vägen.
Vad har det med frågan att göra?
Förövrigt finns det folk som hellre låter baken sticka än fronten. Tex jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
det har inget med frågan att göra, men ajg tyckete det var en högst viktig upplysning, då jag inte vill möta folk som åger med dåliga bakdäck.

jag tror inte du förstår inebörden med att åka med sämre däck bak än fram.
Framdäcken går att styra med, så dom har lättare för att hitat tilbaka till grepper om det släpper !

om du åker rakt fram på en rak väg & det är mycke modd eller vatten på vägen, så kan framhjulen bromsas av motståndet & bakhjulen lyftas upp så dom tapar greppet & då kör bakvagnen om framvagnen.

På en rak väg som ej lutar kan man hinna reda ut sitruetionen om man har tur, men om det lutar eller svänger så vill inte jag vara den mötande bilen.

har man bästa däcken bak i samma sitruation så kan man i sämsta fall höra att motorn varvar upp lite.

varför vill man utsätta sig själv & andra för denna risk?
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:
Mysko skrev:
det har inget med frågan att göra, men ajg tyckete det var en högst viktig upplysning, då jag inte vill möta folk som åger med dåliga bakdäck.

jag tror inte du förstår inebörden med att åka med sämre däck bak än fram.
Framdäcken går att styra med, så dom har lättare för att hitat tilbaka till grepper om det släpper !

om du åker rakt fram på en rak väg & det är mycke modd eller vatten på vägen, så kan framhjulen bromsas av motståndet & bakhjulen lyftas upp så dom tapar greppet & då kör bakvagnen om framvagnen.

På en rak väg som ej lutar kan man hinna reda ut sitruetionen om man har tur, men om det lutar eller svänger så vill inte jag vara den mötande bilen.

har man bästa däcken bak i samma sitruation så kan man i sämsta fall höra att motorn varvar upp lite.

varför vill man utsätta sig själv & andra för denna risk?
Inte för vad jag fattar vad du skriver. Men jag föredrar överstyrning isället för understyrning. Sedan få du ha vilka konstiga åsikter du vill om det.
av Lala
Det märks att mysko vet vad de fyra runda sakerna på bilen heter men det är ta mej fan oxå allt...!!!
Fråga vilken jävla däckverkstad som hellst och du får samma svar som tidigare skribent har klargjort!
Användarvisningsbild
av Mysko
Lala skrev:Det märks att mysko vet vad de fyra runda sakerna på bilen heter men det är ta mej fan oxå allt...!!!
Fråga vilken jävla däckverkstad som hellst och du får samma svar som tidigare skribent har klargjort!
Jag frågade när jag köpte nya däck fram å dom sa att det råder delade meningar om det. Å då sa jag då sätter vi dom nya fram för en överstyrning är enkelt att reda upp, vilket en understyrning inte alltid är.

Har åkt bakhjulsdrivet förr så jag klarar av att häva en sladd. Men jag har faktiskt aldrig varit med om att bakvagnen släpper utan att man känt att det varit på gång långt tidigare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
Lala skrev:Det märks att mysko vet vad de fyra runda sakerna på bilen heter men det är ta mej fan oxå allt...!!!
Jag frågade när jag köpte nya däck fram å dom sa att det råder delade meningar om det. Å då sa jag då sätter vi dom nya fram för en överstyrning är enkelt att reda upp, vilket en understyrning inte alltid är.

Har åkt bakhjulsdrivet förr så jag klarar av att häva en sladd. Men jag har faktiskt aldrig varit med om att bakvagnen släpper utan att man känt att det varit på gång långt tidigare.
det råder inte delade meningar om dom fysiska lagarna, möjligtvis fins det folk med okunskap.
det är aldrig svårt att få kontröll över en bil som understyr. Men om man åker aldeles för fort så åker du av oavsett var sämsta däcken siter

du kanske kan häva dom flästa sladdarna du är berädd på, men om du får vatten planing så har du ingen friktion på bakhjulen = sladden går inte att häva.

ett däck är konstruerat för att trycka undan vatten & slask i det mellan dum som bildas i mönstret, förutsatt att däcket rullar i rotationsriktningen.
Ett säck som går på tvären (vilket bakdäcken gör när du sladdar) har mycket svårare att få tilbaka greppet, så dom behöver därför alla hjälp dom kan få igenom att ha myckee mönster djup, framdäcken kan du ju altid vrida till rätt riktning o då kan man få tillbaka greppet)
av volvomartin
men Du har förmodligen inga vibrationer i bakdäcken

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]