Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V Olovsson
#219533
Har sökt i gamla trådar här men inte funnit någon tråd som svarar på min fråga.

Åker ganska lite med min bil och hade nyligen inne den på service, sen åkte jag direkt hem och körde in den i garaget. Servicen jag gjorde var 6000 mila, kollar de inte spolningen då? I alla fall, jag skulle ha bilen en dag och skulle spola rutan, den hade alltså stått sen servicen, men inte en droppe kom det. Jag trodde att de glömt kolla nivån men behållaren var full, har de alltså inte provat spolningen vid servicen?

Nu till min fråga, var sitter motorn till vindrutan (strålkastarspolningen funkar) eller ska man börja med att kolla någon säkring? Bilen är en S60 -05.
Användarvisningsbild
av CarMan
#219534
dom ska kolla spolningen. rent teoretiskt så kan den ha fungerat vid service tillfälet.
du ska kolla säkringar först (kolla om det finns ström på säkringen)
mtorn sitterpå behållaren
Användarvisningsbild
av greeeken
#219535
V Olovsson skrev:Har sökt i gamla trådar här men inte funnit någon tråd som svarar på min fråga.

Åker ganska lite med min bil och hade nyligen inne den på service, sen åkte jag direkt hem och körde in den i garaget. Servicen jag gjorde var 6000 mila, kollar de inte spolningen då? I alla fall, jag skulle ha bilen en dag och skulle spola rutan, den hade alltså stått sen servicen, men inte en droppe kom det. Jag trodde att de glömt kolla nivån men behållaren var full, har de alltså inte provat spolningen vid servicen?

Nu till min fråga, var sitter motorn till vindrutan (strålkastarspolningen funkar) eller ska man börja med att kolla någon säkring? Bilen är en S60 -05.

Sitter nog under vätskebehållaren
de ska va 2 motorer har ja för mig
Kolla så att ingen slang lossnat för så var det på min

Vet inte om dom kollar om motorn funkar dom fyller bara på.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#219733
S60 1pump, V70 2st sitter durekt på spolarbehållaren, skruvar du loss fronten så har du både pump och slangar fria att leka med... Vad volvo gör och inter gör på sin service ska gudarna veta, dyrt blir det iaf... Tyvärr så är vissa verkstäder mycket seriösare än andra...
Användarvisningsbild
av greeeken
#219735
Mini_ice skrev:S60 1pump, V70 2st sitter durekt på spolarbehållaren, skruvar du loss fronten så har du både pump och slangar fria att leka med... Vad volvo gör och inter gör på sin service ska gudarna veta, dyrt blir det iaf... Tyvärr så är vissa verkstäder mycket seriösare än andra...

Nu har jag inte kollat personligen men min volvo meck menade att jag har 2 st
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#219758
Jo har också hört det, men i min sitter det endast en till spolningen av framruta/lyktor.. trodde det satt två på v70´n av den anledningen att där är det ju spolningen på bakrutan också.. du får kolla...
av V Olovsson
#219959
Jag har i alla fall kollat så alla säkringar är hela nu. Det var dom, någon motor har jag inte sett ännu, måste man ta bort halva fronten, eller var börjar man?

Kan tillägga att det spolar på lamporna.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#219992
Förlåt glömm allt jag sagt om 1 pump:P såg inte att det stod 05 måste ha varit trött i morse när jag började skriva:P

Naturligtvis har du två pumpar, en för högtryckspolningen av strålkastarna, och en "spolning" av rutan, om säkringarna är hela så kan det vara något relä fel, eller så kan slangen ligga klämmd så det inte kommer fram vatten.. Annars så är det kanske pumpen ändå.. Du får kanske skruva bort och kika.. finns flera trådar om hur man gör det här på forumet..
av V Olovsson
#220140
Mini_ice skrev:Förlåt glömm allt jag sagt om 1 pump:P såg inte att det stod 05 måste ha varit trött i morse när jag började skriva:P

Naturligtvis har du två pumpar, en för högtryckspolningen av strålkastarna, och en "spolning" av rutan, om säkringarna är hela så kan det vara något relä fel, eller så kan slangen ligga klämmd så det inte kommer fram vatten.. Annars så är det kanske pumpen ändå.. Du får kanske skruva bort och kika.. finns flera trådar om hur man gör det här på forumet..
ok, provade att söka på demontering, ta bort å lite annat men kan inte hitta något alls, någon som har en bra tråd?
Användarvisningsbild
av Funk
#220195
Du behöver inte borra något, bara lossa skruvar och bultar... tog mig långt under en timme att göra första gången.
Först demonteras strålkastartorkarna. Sedan front/softnose, några clips i överkant ovanför grillen, ett par skruvar bakom listerna som enkelt bänds loss, en skruv lossas (den skall sitta kvar, men lossas) i varje hjulhus..klart.
Lossa strålkastaren på den sida du skall byta, för att komma åt motorn. Dela snabbkopplingen till elen, demontera spolarslang.

Byt motor och montera tillbaka allt i omvänd ordning, nolla läget på motorn innan du monterar torkararmen på den "nya" motorn för säkerhets skull

Det underlättar att vara två, och att ha en filt att lägga softnosen på. Du slipper plocka bort kablar till dimljusen om du bara lägger softnosen framför bilen.

Lycka till
/Thomas

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]