Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var inte så att jag ringde någon telefonist, jag var inne med bilen i verkstaden för att en snäll mekaniker hjälpte mig att läsa av felkoder, samtidigt frågade jag om om man kunde byta språk då det är en tyskimport jag har. Han fixa det på några minuter och ville inte ha något betalt vare sig för hjälpen med felkoderna eller med mjukvaruuppgraderingen till svenska, sen om volvo bil fick betala vet jag inget om.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu är det så att ladda en mjukvara inte kräver specielt många minuters utbildning, så det är jag övertygad om att dom klarar.
sen när det gäler att hitta rätt mjukvara så är inte det heller så svårt. bar att läsa i listan efter nått som låter som det är rätt.

men KRIKN vet väll bättre förstår jag... (just nu tänker jag en massa saker som jag inte skriver...)
Användarvisningsbild
av erikn
CarMan skrev:men KRIKN vet väll bättre förstår jag... (just nu tänker jag en massa saker som jag inte skriver...)
Jag har väl aldrig skrivit att jag vet bäst. Men tyvärr är mitt intryck från dina kommentarer att din inställning är att har en mekaniker på en märkesverkstad sagt en sak så har vi antingen missuppfattat det de sagt eller så är det de sagt sanning, de kan inte ha fel. Jag tror du skulle vinna på att inta en lite mer ödmjuk inställning, och inse att alla inte är ofelbara.
Användarvisningsbild
av CarMan
o jag tror att du med fler skulle vina på att ha lite ödmjukare inställning !
tänk realistiskt kan alla på ditt arbeta allas arbetsupgifter? eller är det så att telefonisten är bäst på att svara i telefon o han som bakar bröd är bäst på det, o killen i lastbilen som kör ut brödet, kanske är bäst på det?
Användarvisningsbild
av erikn
Svårt att kommunicera är det. Vår telefonist är definitivt inte bäst på att sköta sitt arbete, men hon har det i alla fall. Det är många gånger jag har fått rätta till hennes felaktigheter, men hon får i alla fall ha kvar sitt arbete. Det är ett ex på att alla inte är proffs på det arbete de har, och att andra kan det bättre. Bara för att man jobbar med en sak betyder det inte att man är bäst på det. Och det gäller även bilmekar.

Men vi ska inte kasta skit på varann, jag ber dig bara vara ödmjuk nog att inse att det kan finnas folk här som kan bättre än anställda bilmekar. Och att de kan göra fel, både de här på forumet och de som jobbar på märkesverkstad. Jag har lika stort (litet) förtroende för datortekniker, läkare och bilmekar, det finns ett fåtal som är riktigt duktiga, de andra ska man försöka hålla sig undan.

Själv jobbar jag med datorpryttlar, men jag vet att jag inte är bäst och jag vet några jag litar på som jag tar in som konsulter när vi behöver extra bra hjälp. Men oftast klarar jag och kollegan oss ganska bra utan att ta till hjälp. Men det viktiga är att vi vet att vi inte kan allt samt vet att vi kan göra fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det många gör fel är väl at dom inte törs säga: jag vet inte.
själv så vet jag inte alls o kan säga det till kunderna. men ofta så vet jag hur jag ska göra för at ta reda på informationen, viket jag inte kan göra medans kundn väntar.
så ofta löser man probemen, när man har bilen o alla dess uppgifter
Användarvisningsbild
av erikn
CarMan skrev:Det många gör fel är väl at dom inte törs säga: jag vet inte.
DET är ett uttalande som jag kan hålla med om till 100%. Tyvärr är det alldeles för många som inte vågar säga det.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]