Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
synd att jag inte är på jobbet, o kan kolla om jag kan få tag på en på en vanlig akutbrist = om jag beställer innan 09:00 så har jag delen 11:30 samma dag. beställer jag innan 12:00 så har jag delen 14:15 beställer jag delen innan 16:00 så har jag delen 19:00
detta funkar på 90% av delarna men beställer.
funkar inte deta så blir det omvägen från göteborg = innan 16:00 så har jag ellen nästa dag 11:30
(men är delen restad så fins den ju inte att beställa därifrån heller, den kanske då inte ens är tillverkad ännu)
av Fred
kalle173 skrev:Hmmpf! ...Kan bara konstatera att jag sedan 7 veckor står i kö för ett nytt spjäll, när jag ställde mig i kö somras var det 278 personer före mig i kön så nog kan det inte vara helt ovanligt.
Det verkar helt galet!! Jag fick mitt spjäll bytt i våras och visst var de (Upplands motor) tvungna att skjuta på den bokade tiden på grund av försening av spjällets leverans, men då pratar vi om två dagar om jag inte minns fel...och jag hade inte stått i någon kö. Det där får du nog kolla upp lite mer...verkar som om det blivit något missförstånd!

Mvh
/Fred
Tyvärr skämtar jag inte.... v.29 kollade jag upp i telefon inför besiktningen (limp home började komma allt oftare vid hastigt gaspådrag) i Visby.
-Väntetid sa man, -hinner inte får fram. Nåja! Nollade felen och höll tummarna på besiktningen.
Bilen gick igenom men det började bli tröttsamt så jag bestämde mig för att beställa ändå, svaret jag fick var att spjället var restat och det var 278 st. före mig i kön (han påstod att han kollade centralt (= Hela sverige?!)). Ok hinner inte få fram innan semestern är slut.
Tillbaks i Norrland.... gör om proceduren på Bilbolaget..... Väntetid till 19/9 (men det är i Gbg så 23-24/9 skulle man ha det i Umeå).....Va' säger man? ??:-/
av Fred
CarMan skrev:Jag har faktiskt inte kollat vilken tilverkare det är på gamla eller nya utförandet på ETM:erna (har inte varit intresant för mig)
men som jag skrev så funkar nya utförandet mättrre, vilket fabrika det har vet jag inte.
deet jag vet är att ni inte kan stoppa in en ETA som kom 2002 o frampåt
Förkortningen ETA har jag faktiskt inte hört tidigare (utom i tidsberäkningssammanhang, men det hör ju inte alls till den här saken 8) ) men jag gissar att det avser de nya spjällen som Bosch tillverkar eftersom Carman nämner att det är spjällen efter 2002. ETM står ju för Electronic Throttle Module...

Dock är alla spjäll, som den här problematiken handlar om, av märket Magnetti Marelli. Det är en italiensk tillverkare och de flesta av oss vet ju hur italienarna är när det gäller avancerad bilteknik... :-O) Jag har också hört att det finns en äldre och en nyare modell av de italienska spjällen. Tyvärr ändrade inte italienarna på just den punkt som är spjällets akilleshäl, kopparbanorna och "fingrarna", så båda varianterna är undermåliga! Den som vill läsa mer om (fel)konstruktionen kan kolla här:
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Mot slutet av sidan ser man själva "pudelns kärna", mao den del av konstruktionen som helt enkelt inte håller måttet!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
den isärplockade är den gammla varianten & bilden där dom visar var den sitta är den nya varianten.

jag har ialla fall inte sett ett trasigt spjäll av den nya varianten.

sen om den n är ETA spjället som boch tillverkar så beror inte skilnaden på att det är bochs som tillverkar den. tuan att det är en helt annan grej !
ETM är en egen dator ETA är bara en slav motor
av Fred
CarMan skrev:den isärplockade är den gammla varianten & bilden där dom visar var den sitta är den nya varianten.
Ja, det reagerade jag också på. Lappen är ju gul på bilden så det måste ju vara ett utbytt spjäll!
CarMan skrev:jag har ialla fall inte sett ett trasigt spjäll av den nya varianten.
Jag har inga uppgifter på om den nya varianten går sönder, men av vad jag har läst så är konstruktionen den samma vilket innebär att samma fel rimligen borde uppstå på dem också.
CarMan skrev:sen om den n är ETA spjället som boch tillverkar så beror inte skilnaden på att det är bochs som tillverkar den. tuan att det är en helt annan grej !
ETM är en egen dator ETA är bara en slav motor
Det är precis det som är grejen! Bosch-konstruktionen har inga rörliga delar som sliter på varandra vilket gör att den aldrig kommer få samma problem som MM-spjällen. Fast att kalla MM-spjället för en slavmotor vet jag väl inte om jag håller med om. Den har ju inte direkt någon drivande funktion...
Användarvisningsbild
av CarMan
mm-spjälet är en egenstyrenhet, men egen mjukvara.
bosch spjälet är bara en slavmotor, med lägesgivar.

konstruktiosn sklnaderna har inen med vem som tillverkat delarna o göra! det är 2 helt olika system som hräver helt olika ECM styrenheter.

oavsett vad du läst om spjällena så har dom uppenbarligen gjort ett senare utförande & vad jag kan se så går dom inte sönder.

Dock vill jag poentera att det ofta är vevhusventiletionen som är boven i dramat!
av bullit
kalle173 skrev:Tyvärr skämtar jag inte.... v.29 kollade jag upp i telefon inför besiktningen (limp home började komma allt oftare vid hastigt gaspådrag) i Visby.
-Väntetid sa man, -hinner inte får fram. Nåja! Nollade felen och höll tummarna på besiktningen.
Bilen gick igenom men det började bli tröttsamt så jag bestämde mig för att beställa ändå, svaret jag fick var att spjället var restat och det var 278 st. före mig i kön (han påstod att han kollade centralt (= Hela sverige?!)). Ok hinner inte få fram innan semestern är slut.
Tillbaks i Norrland.... gör om proceduren på Bilbolaget..... Väntetid till 19/9 (men det är i Gbg så 23-24/9 skulle man ha det i Umeå).....Va' säger man? ??:-/
Det är sant, det var 6veckors vänte tid för oss i somras mitt uppe i semester tider :=(
Användarvisningsbild
av CarMan
bullit skrev:
kalle173 skrev:Tyvärr skämtar jag inte.... v.29 kollade jag upp i telefon inför besiktningen (limp home började komma allt oftare vid hastigt gaspådrag) i Visby.
Det är sant, det var 6veckors vänte tid för oss i somras mitt uppe i semester tider :=(
Pratar du om 6 veckors boknings tid till verkstan, eller pratar du om att det tar 6 vacor att få tag i en ETM
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21
Fel centerhögtalare?

Annars kan man köpa lösa HK emblem h&aum[…]

Bilen såld så då stänger vi

Tjena tjena! Nu är det något jäv[…]