Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
volvos alkolos är enklare o loggar inte allt som händer, därimot går det inte att manipulera igång bilen då det är integrerat i bilens system.
volvos system går att koppla förbi via en speciel knapptryckning & kan då andvändas i nödsitruationer, så som om enheten gått sönder eller tappatsbort.
dess förbikoplingar loggas o går att få utskrivna (så även här kan man få förklara sig)

deta lås har funnits ett tag i nya S80 & V70 II.
nu kmmer det till S40 V50 C30 C70
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visst vore det bäst om problemet med onyktra förare inte fanns. Det är ju inte heller säkert att man märker om en person har alkoholproblem. Vad ett alkolås kostar att eftermontera vet jag inte. Detta kan nog CarMan svara på.

Kränkande? Hur menar du då? Menar du att man skulle kunna känna sig misstrodd av ett alkolås.
Jag har lite svårt att föreställa mig detta. Men jag vet inte. Det kanske är många som känner så. ?:-/

Men om du skulle kunna tänka dig att alla bilar skulle ha alkolås så skulle ju alla bli kränkta.
Jag tycker också det vore bäst om alla fordon hade ett alkolås, men det känns ganska orimligt att alla skulle behöva installera en pryl som tillsammans med installation kanske kostar mer än vad fordonet är värt. En bra början hade varit att ha det som ett krav på alla nya tyngre fordon och taxibilar, för att sedan övergå till att det ska sitta som standard i alla nya bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Om det finns anställda med alkoholproblem så vaför inte ta itu med problemet och skicka dem på avgiftning istället, säker billigare än att montera alkolås. ?:-/
Finns folk som tycker att det är kränkade att använda alkolås.

En mäniska med alkohol problem går sällan till schefen o ber at få hjälp
det är aldravanligast att men inte känner till att en anställd har alkoholproblem (finns nog ingen schef som låter sina anställda med alkoholproblem köra bil hrsohhelst)

vad är det för kränkande at ha alkolås? de var det löjligaste jag hört.
lika löjligt som att folk säger att det är kränkande att visa legg på bolaget. rent fjanteri!

om nu komune har alkolås i ALLA sina fordon. hur kan det vara kränkande?
om komunen bara har alkolås på parkavdelnngens fordon, så kan dom kanske tycka att det kränkande
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Visst vore det bäst om problemet med onyktra förare inte fanns. Det är ju inte heller säkert att man märker om en person har alkoholproblem. Vad ett alkolås kostar att eftermontera vet jag inte. Detta kan nog CarMan svara på.

Kränkande? Hur menar du då? Menar du att man skulle kunna känna sig misstrodd av ett alkolås.
Jag har lite svårt att föreställa mig detta. Men jag vet inte. Det kanske är många som känner så. ?:-/

Men om du skulle kunna tänka dig att alla bilar skulle ha alkolås så skulle ju alla bli kränkta.
Jag tycker också det vore bäst om alla fordon hade ett alkolås, men det känns ganska orimligt att alla skulle behöva installera en pryl som tillsammans med installation kanske kostar mer än vad fordonet är värt. En bra början hade varit att ha det som ett krav på alla nya tyngre fordon och taxibilar, för att sedan övergå till att det ska sitta som standard i alla nya bilar.

jag tycker INTE att det ska vara lag på aklolås, då detta är lätt att manipupera på flera olika sätt. Vi ska inte ha sånn tvångs stryning uppefrån

(ett avanserat lås så som dräger kostar inklusive installation & "kodning mot bil" samt kalibrering, ca 20 000:-)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet några företag som valt att sätta alkolåset på nyckelskåpet. detta är en dålg lösning. mycke mycke sämre än att öka fristarts tiden till 1 timme...
förutom att man lätt är flera samtidigt som hämtar nycklar (en alkolist är inte dum i huvet, ofta är som mycket uppfiningsrika när det gäller att dölja sitt problem) så får man heller ingen mer blåsning under dagen. efter lunch rasten är det passande med en blåsning!
vid ett nyckelskåp kan det bli pinsamt om alkolåset inte låser upp.

om ett företag her deta som polisi, så är det bara dumsnålt av dom att snåla o setta låset på ett nyckelskåp (dom gör ju deta för att det är mycke billigare) men det är j falsk säkerhet, då kan man lika gärna strunta i det.

har nu även av några här hört att det kan var kränkande m.m.
men ingen förklarar varför !

det är kränkende är ju knapast ett svar eller förklaring, säg vad i tänker så kanske jag kan se det får er vinkel
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men hur menar du med styrning uppifrån? Det handlar ju inte om någon form av övervakning. Och styrs gör vi ju alla av lagar förutom de som då väljer att bryta mot olika lagar, men det är ju svårt att komma ifrån. Någon regestrering av användningen skulle ju inte behöva ske ändå förutom om man väljer att koppla sig förbi.

Vad kostar ett alkolås som tillval på S80/V70?

Bra jämförelse med att det skulle vara kränkande att visa legitimation på systembolaget.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Som jag ser är det ju inget som hindrar att en snäll arbetskamrat blåser för en på morgonen så kan man i teorin köra hela dagen bara man ha igång bilen en gång i halvtimmen. :roll: Måste man inte blåsa nån gång under körning?
Användarvisningsbild
av Tomas88
"Snäll arbetskamrat" ?

Har svårt att tänka mig att en alkolist frågar en arbetskamrat om han/hon kan båsa åt en.
Visst man kan ju alltid hitta sätt att slippa undan. Men ju svårare och obekvämare det är att göra en sak ju mindre troligt är det att det sker.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Men hur menar du med styrning uppifrån? Det handlar ju inte om någon form av övervakning. Och styrs gör vi ju alla av lagar förutom de som då väljer att bryta mot olika lagar, men det är ju svårt att komma ifrån. Någon regestrering av användningen skulle ju inte behöva ske ändå förutom om man väljer att koppla sig förbi.

Vad kostar ett alkolås som tillval på S80/V70?

Bra jämförelse med att det skulle vara kränkande att visa legitimation på systembolaget.
monterat o klart kostar volvos orginal 8000 :-
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.