Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du kollat felkoder (som Hemulen tidigare påpekat)?
Det finns även en diagnosfunktion som aktiverar spridarna med hjälp av diagosboxen!
Testkabeln i uttag 2, tändning på (läge 2), tre tryck på diagnosknappen. Nu börjar (i tur å ordning) bl.a. spridarna ticka...
Jag har samma problem med min 945 B200FT -92. Får bränsle fram till spridarna, men dom öppnas ej på "naturligt sätt" (öppnas om man jordar manuellt) samt får bara gnista när jag vrider nyckeln åter till läge två från starten. Har dock testat andra boxar, både tänd och bränsle, men ingen skillnad. Tändspole ok, vevaxelgivaren ok (ger 170ohm kall). Har 5-6 olika spridarrelä och samt 4-5 tändmoduler.. Tar emot alla tips! Kan tillägga att min diagnostikenhet är sönder så kan inte "framkalla" felkoder :(
Användarvisningsbild
av lennarte
Det låter som det kan vara fel på tändningslåset. Om jag fattat rätt, så kommer det ingen gnista när du "kör på starten". Kan du "rulla" igång bilen? Det låter som du har en massa "grejer" och prova med, då kanske du har en brytarplatta till tändningslåset också. Att spridarna inte öppnar brukar vara det relä som sitter på expansionskärlet (radioavtörnings relät). Det relät jordas genom styrboxen, som är jordad på insugningsröret. Nu vet jag inte 100% om det är samma på din bil, men på min 16V motor är det så

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Du kan ju prova om den går att starta med skruvmejsel på startmotorn så slipper du rulla den.
Är det inte något som kallas "service uttag" eller något sådant på denna bil. Det finns väl redan på 700 modellen, men jag har inte hittat något på min. Om jag kommer ihåg rätt (läste om det för ett tag sedan) ska man kunna köra startmotorn från motorrummet.

Mvh
Lennart

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]