Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ja, angående svänghjul då... eller flywheel som det lär heta på engelska?

Låter ju bra det ni säger...att något sådant alltså inte finns i Volvos automatlådor. Många nämner ju annars att dessa kan vara lite känsliga (särskilt om man drar mycket tungt, eller har trimmat sin bil), och även riktigt dyra att byta ut (upp mot 15.000 kr inkl arbete).

Var även själv lite oroad (tills nu) för ett eventuellt trasigt svänghjul i växellådan (automat) då jag har som ett glapp i drivningen när man släpper gasen, och sen gasar igen. Symptomen verkade närapå identiska med ljust dem för felande svänghjul och fick även en del tips att kolla upp just detta svänghjul hos någon verkstad. (tur man inte hann göra det då :oops: )

Eftersom det då kanske råder en viss osäkerhet gällande dessa hjul så sökte jag även lite vidare på nätet och fann ett gäng reservdelar i form av svänghjul till just automater (mer förvirring), dock hittade jag inte något kopplat till Volvo (precis som det nämns här i tråden), men däremot till Jeep, Ford, GM, Chrysler samt Subaru.

Bifogar ett exempel och bild på svänghjul för automatlåda i länken nedan. Ni som har lite bättre koll får väl ta en titt å kanske reda ut huruvida sådana här finns eller ej :-)

http://racerwalsh.zoovy.com/product/SVO ... wheel.html

Ps.

Dubbelmassesvänghjul tycks vara vanligt i semi-automatiska växellådor typ Audi/VW DSG och BMW SMG (European Car Magazine). Kanske därav förväxlingen/missförstånden med geartronic, som ju kan upplevas som någon form av semi-automatisk låda :-)

http://www.carlssonbil.bmw.se/sync/show ... logic.html
Användarvisningsbild
av CarMan
man har altid ett svänghjul, men på en automat låda är det bara en tun plåt som convertern skruvas fast i.
hydraliskt styrda manuella lådor har givetvis ett tungt svänghjul, presis som på en manuell låda, då dt är en manuel låda (et är ju bara skiftgaflarna som sköts av hydralik istället för av din arm)
Användarvisningsbild
av gooose
Hej

Om det rister/vibbrerar/skakar i bilen när den går in kan tänkbara fenomen vara tex att du har ett läckande kyl och du får in glykol i oljan(behövs ej mycket räcker med 5 ml)för att det skall börja kännas för att sedan öka i takt med att mängden glykol ökar Detta finns ett test "verktyg" för inom Volvo handel ev kanske utanför oxo jag vet ej så man kan göra ett oljeprov och få reda på hur det står till

Eller så kan det före ligga ett problem i din konverter även här finnes körschema för att provocera/utesluta eller finna orsak till detta inom volvohandeln

//Goose
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kan det inte vara någon motor/växellåds fäste som börjar bli dåligt? och det är därför vibrationerna tilltar.

Finns problemet på alla växlar med lock-up?
Kan vara värt att kolla up det som skrevs i föregående inlägg.
Om det skulle vara convertern så går det ju att bara byta den istället för en ny låda.
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
av dr800
Hej och tack för svaren.
Jag spolade lådan vid 10000 mil (det gick åt 18 lit. hade en 20l dunk så det snålades inte.) total uppgradering av hela systet inkl vxl gjordes också då. Nu vid 14000 mil service kollades oljan i vxl bara. Fel koder har jag inga, köpte en egen felkodsläsare från bsr (ppc) och den fungerar helt perfekt. den betalade sig direkt när jag servade dieselvärmaren.
Vibbrationerna märks mest när lockupen går i på 5an, knappt märkbart på 4an.
Ska prova och spola lådan igen samt prata med volvo om felsökning ty detta är inget man rotar i själv. :|
Användarvisningsbild
av isak
hej
min beter sig ungefär lika, har märkt vid ett par tillfällen med släp att lock upen släpper delvis (varv-r- ökar ca 100 150v) och kan växla litet konstigt ibland kan bero på addaptionen, är inte specielt förv- min har gått 47000 får väl bita i det sura och skaffa en beg verkar inte sunt att börja byta kopplingspak i lockupen (har inga felk har sista uppgr-låan är bra serv- med oljeb-sköljn.
hör gärna av dig hur din kommer att utvecla sig.
ISAK
Användarvisningsbild
av Barkbiten
dr800 skrev:Hej och tack för svaren.
Jag spolade lådan vid 10000 mil (det gick åt 18 lit. hade en 20l dunk så det snålades inte.) total uppgradering av hela systet inkl vxl gjordes också då. Nu vid 14000 mil service kollades oljan i vxl bara. Fel koder har jag inga, köpte en egen felkodsläsare från bsr (ppc) och den fungerar helt perfekt. den betalade sig direkt när jag servade dieselvärmaren.
Vibbrationerna märks mest när lockupen går i på 5an, knappt märkbart på 4an.
Ska prova och spola lådan igen samt prata med volvo om felsökning ty detta är inget man rotar i själv. :|

Är som sagt ingen expert, men 18 liter tyckte jag lät mycket för spolning av lådan.

Vad jag har förstått så ska man bara använda 10 liter för automaten på D5-2004. Talade med Volvo om detta för något år sedan och de menade att många gjorde fel just här...det korrekta var tydligen att fylla på först 6 liter och sedan 4 liter till. Totalt 10 liter alltså. Har själv spolat lådan för inte så länge sedan och kan säkert plocka fram något servicepapper på det..för tydligare specifikationer av oljan etc.

Skulle vara intressant att höra vad de mer växellådskunniga säger om detta? Men kanske inget att fundera över?
Användarvisningsbild
av CarMan
spolning är 12 liter. ma fyller på 2 liter / gång.

det är vktigt att andvända volvos olja, så lådan är lite känslig. lådan är också känslig för överfyllning, så kolla nivån när oljan är 65 grader varm
Användarvisningsbild
av andreas 80
Är du säker på vilken olja du hade när du bytte sist?
Du skriver att du hade en 20l dunk. När jag bytte olja kunde man bara beställa 1 & 4 liters.
Det är väldigt viktigt att det är rätt typ av olja.

Finns vibrationerna under hela registret eller är det mest vid låga varv?
Användarvisningsbild
av CarMan
volvos olja finns bar på 1 eller 4 liters dunkar. & det förekomer att det räckar att slå i rätt olja för att avhjälpa viss växelådsproblem

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!