- ons 17 sep 2008, 22:15
#218654
Ja, angående svänghjul då... eller flywheel som det lär heta på engelska?
Låter ju bra det ni säger...att något sådant alltså inte finns i Volvos automatlådor. Många nämner ju annars att dessa kan vara lite känsliga (särskilt om man drar mycket tungt, eller har trimmat sin bil), och även riktigt dyra att byta ut (upp mot 15.000 kr inkl arbete).
Var även själv lite oroad (tills nu) för ett eventuellt trasigt svänghjul i växellådan (automat) då jag har som ett glapp i drivningen när man släpper gasen, och sen gasar igen. Symptomen verkade närapå identiska med ljust dem för felande svänghjul och fick även en del tips att kolla upp just detta svänghjul hos någon verkstad. (tur man inte hann göra det då
)
Eftersom det då kanske råder en viss osäkerhet gällande dessa hjul så sökte jag även lite vidare på nätet och fann ett gäng reservdelar i form av svänghjul till just automater (mer förvirring), dock hittade jag inte något kopplat till Volvo (precis som det nämns här i tråden), men däremot till Jeep, Ford, GM, Chrysler samt Subaru.
Bifogar ett exempel och bild på svänghjul för automatlåda i länken nedan. Ni som har lite bättre koll får väl ta en titt å kanske reda ut huruvida sådana här finns eller ej
http://racerwalsh.zoovy.com/product/SVO ... wheel.html
Ps.
Dubbelmassesvänghjul tycks vara vanligt i semi-automatiska växellådor typ Audi/VW DSG och BMW SMG (European Car Magazine). Kanske därav förväxlingen/missförstånden med geartronic, som ju kan upplevas som någon form av semi-automatisk låda
http://www.carlssonbil.bmw.se/sync/show ... logic.html
Låter ju bra det ni säger...att något sådant alltså inte finns i Volvos automatlådor. Många nämner ju annars att dessa kan vara lite känsliga (särskilt om man drar mycket tungt, eller har trimmat sin bil), och även riktigt dyra att byta ut (upp mot 15.000 kr inkl arbete).
Var även själv lite oroad (tills nu) för ett eventuellt trasigt svänghjul i växellådan (automat) då jag har som ett glapp i drivningen när man släpper gasen, och sen gasar igen. Symptomen verkade närapå identiska med ljust dem för felande svänghjul och fick även en del tips att kolla upp just detta svänghjul hos någon verkstad. (tur man inte hann göra det då

Eftersom det då kanske råder en viss osäkerhet gällande dessa hjul så sökte jag även lite vidare på nätet och fann ett gäng reservdelar i form av svänghjul till just automater (mer förvirring), dock hittade jag inte något kopplat till Volvo (precis som det nämns här i tråden), men däremot till Jeep, Ford, GM, Chrysler samt Subaru.
Bifogar ett exempel och bild på svänghjul för automatlåda i länken nedan. Ni som har lite bättre koll får väl ta en titt å kanske reda ut huruvida sådana här finns eller ej

http://racerwalsh.zoovy.com/product/SVO ... wheel.html
Ps.
Dubbelmassesvänghjul tycks vara vanligt i semi-automatiska växellådor typ Audi/VW DSG och BMW SMG (European Car Magazine). Kanske därav förväxlingen/missförstånden med geartronic, som ju kan upplevas som någon form av semi-automatisk låda

http://www.carlssonbil.bmw.se/sync/show ... logic.html