Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfel
#218959
Vissa gånger när man stänger av bilen (på parkeringar, vid järnvägsövergångar, broöppningar etc., alltså när den är varm) så vägrar den starta igen. Den hostar till lite och stannar igen. Väntar man en stund så startar den utan problem.

Vad kan felet vara? Bilen är en 850 GL automat från -94.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
av *pettson*
#218983
Storfel skrev:Vissa gånger när man stänger av bilen (på parkeringar, vid järnvägsövergångar, broöppningar etc., alltså när den är varm) så vägrar den starta igen. Den hostar till lite och stannar igen. Väntar man en stund så startar den utan problem.

Vad kan felet vara? Bilen är en 850 GL automat från -94.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Eftersom jag genomlevt problemet på exakt samma sätt dock med en GLT automat från 92 vågar jag satsa på att det är vevaxelgivaren som får fel värde när bilen blir varm, i mitt fall fanns inte ens felkoder. Bilen går nämligen utmärkt utan vevaxelgivaren när bilen väl går. Men det går inte att starta utan den.
av *pettson*
#219032
Storfel skrev:Så om jag förstår saken rätt så är det bara att byta vevaxelgivaren så ska det funka?
Ja så gjorde jag och så har jag gjort på ett antal andra och det har löst problemet. OM du har tillgång till en givare på en annan bil så kan du ju låna den innan du köper den. Det handlar trots allt om runt 500kr.
av Storfel
#219787
*pettson* skrev:
Storfel skrev:Så om jag förstår saken rätt så är det bara att byta vevaxelgivaren så ska det funka?
Ja så gjorde jag och så har jag gjort på ett antal andra och det har löst problemet. OM du har tillgång till en givare på en annan bil så kan du ju låna den innan du köper den. Det handlar trots allt om runt 500kr.
Kalas! Ny givare beställd av en kompis med rätt sorts kontakter = billigt.

Nu till en följdfråga, är inte så hemma på volvo då jag mest skruvar Audi annat elände, vart sitter vevaxelgivaren?
av *pettson*
#219815
Storfel skrev:
*pettson* skrev:
Storfel skrev:Så om jag förstår saken rätt så är det bara att byta vevaxelgivaren så ska det funka?
Ja så gjorde jag och så har jag gjort på ett antal andra och det har löst problemet. OM du har tillgång till en givare på en annan bil så kan du ju låna den innan du köper den. Det handlar trots allt om runt 500kr.
Kalas! Ny givare beställd av en kompis med rätt sorts kontakter = billigt.

Nu till en följdfråga, är inte så hemma på volvo då jag mest skruvar Audi annat elände, vart sitter vevaxelgivaren?
Den sitter där den mest gör nytta. Alltså läser rörelser på vevaxeln. Då finns det två möjliga positioner= I framkant eller bakkant av motorn. För volvos del sitter den bakpå motorblocket uppepå och läser ned på svänghjulet igenom sprängkåpan.
#219823
Det är helt rätt att bilen kan vara extremt svårstartad när vevaxelgivaren ger fel värden men bilen kan också stanna helt utan förvarning på de mest skilda platser som t ex i motorvägsfart och i korsningar vilket jag varit med om ett antal gånger på en 850 GLT -92.På en annan 850 GLT -93 råkade jag ut för ett ganska liknande problem när bilen dog efter att ha blivit varmkörd och den även brukade dö helt i skarpa långa svängar.Den gången visade det sig vara bränslereläet under säkringskåpan som det var fel på.Bytte detta och hade en mycket bättre kalltomgång på köpet hur nu bränslereläet är inblandat i detta när trottelpositionsgivare mm bord ha första tjing på dessa värden för en fungerande motor.
av *pettson*
#219881
RoadRunner1 skrev:Det är helt rätt att bilen kan vara extremt svårstartad när vevaxelgivaren ger fel värden men bilen kan också stanna helt utan förvarning på de mest skilda platser som t ex i motorvägsfart och i korsningar vilket jag varit med om ett antal gånger på en 850 GLT -92.På en annan 850 GLT -93 råkade jag ut för ett ganska liknande problem när bilen dog efter att ha blivit varmkörd och den även brukade dö helt i skarpa långa svängar.Den gången visade det sig vara bränslereläet under säkringskåpan som det var fel på.Bytte detta och hade en mycket bättre kalltomgång på köpet hur nu bränslereläet är inblandat i detta när trottelpositionsgivare mm bord ha första tjing på dessa värden för en fungerande motor.
Först av allt går en den perfekt under körning medans vevaxlegivaren är out of range, men den går inte att starta mera. Styrdonet tillåter viss variation sen kastar den ut givaren och anser att den helt enkelt inte finns. Ett servicemeddelande på detta finns.
Att man får bättre kalltomgång med ett fixat eller nytt relä är inte så konstigt. Tappar du 0,5-1volt så tappar du pumphastighet och därmed tryck. Så trycket är nog högre nu och framförallt jämnare. Därför går bilen bättre. :-)-)

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]