Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
de korta sträckor man kör kan jag inte tänkamig att varken haldex eller visko tar stryk av. så bogsera upp hur många ni vill hur diket, det håller.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Kan även berätta att när jag var i fjällen med familjen förra året så skulle vi ta taxi en kväll. Det var snöoväder i Åre och hade väl snöat runt 1 dm eller 2 dm.

Tog bilen upp till stugan vid 22.00. Märktes inte ens att det var halt eller snö på vägen. Är det riktigt jäkla halt eller mycket blöt och tung snö med is under kan sladdlampan eventuellt tändas ibland. Annars tycker jag aldrig man ser den lysa på en awd. 2wd lyser den ju nästan konstan på under vintern :)

Nåväl, eftersom det snöat en del så körde jag upp och ner på vägen till stugan några gånger för att göra fina spår.

Till stugan är det cirka 800 meter. Första biten är lätt uppför, därefter kommer en nerförsbacke och tvär högersväng och uppförsbacke. Den sista biten kan vara knixig.

Eftersom vi skulle ut på kvällen ringde jag taxi. De frågade om det var plogat och om det gick att ta sig fram? jadå..inga problem sa jag. Det är fin väg hela biten.

Efter 45 minuter kommer taxin. Eller rättare sagt, ringer taxin. "Kan du komma ner till vägen, vi tar oss inte fram".

Va fasen..ska vi gå nu när vi tänkt åka bil hela vägen. Då hade vi ju kunnat köra själva lika gärna.

Tar på skorna och går ut i snön. Promenerar upp till vägen ovanför knixen. Där står en relativt ny Volvo V70 taxi. Hoppar in. Han vågade inte köra ner i knixen. Och berättade att han försökt ta sig upp till dit han var nu i ca 30 minuter innan han lyckades. Och där var det knappt någon lutning, plus rejält uppkört med fina spår.

Tydligen hade han även nya vinterdäck. Såg också att "w" var inkopplat.

Men det är alltså en sjuk jäkla skillnad mellan awd och 2wd, när det verkligen gäller. Men man märker det inte förrän man får möjlighet att jämföra med andra bilar.

Kör man med en AWD på samma vis som man skulle ha kört en gammal BWM eller Volvo740, ja då är det tusan i gatan nära på omöjligt att sätta sig fast.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:de korta sträckor man kör kan jag inte tänkamig att varken haldex eller visko tar stryk av. så bogsera upp hur många ni vill hur diket, det håller.
Eftersom jag med flera har fått byta eller laga vinkelväxlen på relativt nya bilar som kört mycket i vinterklimat är jag kanske lite övernervös.... med min xc70-01 hade jag aldrig några problem med awdn och den kördes hårt kan jag säga, och långt. Där var det dessutom visco-koppling som är ännu känsligare. Det kunde hända att systemen sattes ur spel. Men då var det bara att starta om bilen så fungerade det som vanligt. Fick byta servo tror jag till styrningen någon gång efter att en kamrat lånat bilen och gjort donuts med för mycket rattutslag på någon parkering. Annars fungerade det mesta för jämnan.

Vet även att någon besviken här på forumet - hur trovärdig han nu var - menade på att med motorer som D5 kan det i värsta fall räcka med att sladda i lite snö för att awdn ska gå sönder, pga vridet.

Splinesen i vinkelväxlen är tex lite känsliga vet jag....och kanske finns mer saker som kan ta skada också på bilen om man nyttjar den för att bogsera upp andra avåkningar... :)
av stefang
fugliehill skrev:hej funderar på att köpa en xc90 d5-07 men blir orolig för fyrhjulsdriften läste om han som skulle dra upp båten och endast ett hjul spann då blir man ju nervös.är det någon som testat den i vinter tid med mycket snö osv.
sen berätta gärna vad ni har för bränsleförbrukning/prestanda/och även problem.är mycket tacksam för svar mvh fugliehill
Jag har en XC90 D5 -07. AWD:n fungerar mycket bra, framkomligheten och spårsäkerheten (den går som ett tåg dit man styr) är fantastisk.

Framförallt är det en fantastiskt bil om man har stor familj eller av andra anledningar behöver mycket plats. Vi har tre barn och får inte plats i en V70, hade vi varit färre hade jag nog tagit en V70 AWD eller XC70 dock.

Förbrukningen är helt OK, jag kommer aldrig över litern, men då snålkör jag nog jämfört med många andra. Se bifogat diagram, varje stapel är en full tank, siffran nedanför är medelhastigheten för den tanken.

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
splinen & hylsan har igentligen inget mad själva vinkelväxeln o göra. men utan splins så blir det ju ignen drivnign.
det är en kort splinsad axel "mellan" växellåda & vinkelväxel, tyver är denna splinsade axel dåligt smord & dea nöter. Till slut har man nötit ned spinsen & då rappar det över. ena änden av splinsen är vinkelväxelns ingående axel.

jag har aldrig hörtalas om att Haldexen rasat, så jag tror bara det är en felbeskrivning av som som har haft problem.

det har föekomit problem med en intärn tempgivare, vilket gjort att haldexen satte en felkod o inte aktiverades.

beskrivningen att framhjulen kan snura o bakhjulen strår still kan alltså inte förekoma. (det är inte diffspärr på den, o det är det inte på suvar i allmänhet) utan diffspärr kan alltså ett framhjul & ett bahjul stå still. MEN detta ska ant spin systemet reglera bort.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:splinen & hylsan har igentligen inget mad själva vinkelväxeln o göra. men utan splins så blir det ju ignen drivnign.
det är en kort splinsad axel "mellan" växellåda & vinkelväxel, tyver är denna splinsade axel dåligt smord & dea nöter. Till slut har man nötit ned spinsen & då rappar det över. ena änden av splinsen är vinkelväxelns ingående axel.

jag har aldrig hörtalas om att Haldexen rasat, så jag tror bara det är en felbeskrivning av som som har haft problem.

det har föekomit problem med en intärn tempgivare, vilket gjort att haldexen satte en felkod o inte aktiverades.

beskrivningen att framhjulen kan snura o bakhjulen strår still kan alltså inte förekoma. (det är inte diffspärr på den, o det är det inte på suvar i allmänhet) utan diffspärr kan alltså ett framhjul & ett bahjul stå still. MEN detta ska ant spin systemet reglera bort.

Tack för en bra beskrivning. Kan nog vara som Du säger...att man kanske felaktigt benämner hela "paketet" för Haldex när något krånglar.Konstruktionen med splines tycker jag verkar lite halvkass...vad jag förstår så är det precis som Du säger, när de nöts ner kan det bli problem. Vad jag förstår så med lite tur skadas inte vinkelväxeln, utan det räcker med att byta splines eller hylsa för typ någon tusenlapp. Men vissa mekaniker menar på att det allt som oftast drar med sig hela vinkelväxeln när hylsan far pga splinsen... Därför kanske smart att be någon kika på vinkelväxlen lite då och då..kanske var 10.000 mil eller något sådant? Talade med en mekaniker i somras som även menade på att med lite oflyt så kan man bli tvungen att byta hela växellådan om hylsan far....worst case scenario alltså. Men samtidigt tyckte jag att de olika Volvo-verkstäderna gav väldigt olika upplysningar ang. vinkelväxeln... de som jag spontant kände hade lite mer koll på läget var Volvo i Umeå. Tex Volvo i mellersta Sverige snackade bland annat om säkringar till awdn som senare visade sig inte existera över huvudtaget... så precis som här på forumet så ska man nog vara försiktig med att ta informationen för sanning, även om de man frågar borde tyckas ha riktig koll.
Användarvisningsbild
av CarMan
har adrig hörttalas om en växellåda som tagit stryk, så den går bort.
växellådan har en axel som är splinsad. på denna axel trär man på en hylsa, denna hylsa har invändiga splins.
vinkelväxeln har även den en axel med splins, som andra änden av hylsan går över.

det är altså en axel från växellådan & en från vinkel växeln som ligger motvanan, men ett litet mellanrum. för att samanbinda desa så så har man den här hylsan.
problemet är att denna ej av konstruktions skäl en kan bada i olja. o tyver är det inge fett på den direkt (ialla fall inte på de tidigare dom som har problem) kanske är det nuförtiden? (har ju inte behövt att ta ner nån nyare)

det som nöts är altså både splinsen på hyllsan & dom på vinkelväxelns axel.
denna konstruktion är alltså likadan på bilar med visko & haldex.

mig vetligt så är det mer problem med bilar som har visko o min gissning r att det beror på att den inte frikoplas på samma sätt + att et kan bli stor belastning om man har av vikande hjul diamater
av krippa
fugliehill skrev:hej funderar på att köpa en xc90 d5-07 men blir orolig för fyrhjulsdriften läste om han som skulle dra upp båten och endast ett hjul spann då blir man ju nervös.är det någon som testat den i vinter tid med mycket snö osv.
sen berätta gärna vad ni har för bränsleförbrukning/prestanda/och även problem.är mycket tacksam för svar mvh fugliehill
Förra vintern vid snökaoset här i Stockholm när alla sladdade omkring som tvålar på vägen så var jag ute och åkte med min Xc90 D5 och frågade mig själv, vad är problemet? Jag hade inga som helst problem att ta mig fram, och förbi, flera som stog och spann i halkan med 2wd.

Fick också vara bärgare och dra upp kompisens släp för en brant regnig lerig backe i höstas efter att han själv lönlöst försökt ganska länge. Vi trodde båda att det skulle bli lite slirigt ,men inte en tillstymmelse till hjulspinn.

Jag har också dragit ett 2 tons båtsläp uppför en hyfsat brant backe på grusväg utan problem. För skojs skull testade jag med att stanna där det var som brantast och hade inga som helst problem att få fart på ekipaget igen helt utan hjulspinn, något min förra V70 2wd inte ens klarade med tomt släp.

Bränsleförbrukningen med blandad körning i Stockholm ligger runt litern. Landsväg kring 0.9 på ett ungefär. Prestanda, ja inte är det en raket vid omkörning direkt, men jag har vant mig så jag upplever det inte som ett problem.

Problem: när bilen var en vecka gammal så stannade den med allehanda felmeddelanden i displayen. Felet var att någon inte satt i en kontakt ordentligt vid hopmonteringen av bilen. Ett enkelt fel men tog tid eftersom ingen visste var kontakten satt och Bilia hade inte fått några elritningar från Volvo så de var tvungna att vänta på dessa. I övrigt är det bara gummilisten för höger bakdörr som släppt som är det enda felet hittils. Tydligen ett vanligt fel fick jag veta.
Användarvisningsbild
av CarMan
glömt sätta i kontakten :D
ja det finns fäll ett hundra tal kontakter i bilen.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:har adrig hörttalas om en växellåda som tagit stryk, så den går bort.
växellådan har en axel som är splinsad. på denna axel trär man på en hylsa, denna hylsa har invändiga splins.
vinkelväxeln har även den en axel med splins, som andra änden av hylsan går över.

det är altså en axel från växellådan & en från vinkel växeln som ligger motvanan, men ett litet mellanrum. för att samanbinda desa så så har man den här hylsan.
problemet är att denna ej av konstruktions skäl en kan bada i olja. o tyver är det inge fett på den direkt (ialla fall inte på de tidigare dom som har problem) kanske är det nuförtiden? (har ju inte behövt att ta ner nån nyare)

det som nöts är altså både splinsen på hyllsan & dom på vinkelväxelns axel.
denna konstruktion är alltså likadan på bilar med visko & haldex.

mig vetligt så är det mer problem med bilar som har visko o min gissning r att det beror på att den inte frikoplas på samma sätt + att et kan bli stor belastning om man har av vikande hjul diamater

Tack för utförlig beskrivning. Intressant det du säger om infettning av hylsan... skulle vara intressant att veta om Volvo har i sina riktlinjer på senare år att ordna detta vid byte av trasig vinkelväxel/hylsa m.m.? Låter lite på dig som att en sådan enkel sak skulle kunna göra att konstruktionen håller betydligt bättre och längre. Antar att för normal svenssonkörning spelar det inte så stor roll kanske, men för utryckningsfordon, taxibilar och annat och framförallt sådana med placering i obygden borde ju verkligen se till att man har fett på den om möjligt.

Volvomekanikerna jag talade med hade bytt många vinkelväxlar och sa att det var mest vanligt (om jag nu minns rätt) att hylsan slog sönder vinkelväxeln...men sa han, det berodde lite på åt vilket håll den hamna, eller på vilken sida (minns inte exakt vad han sa). Hamnar den på den andra sidan så kan man bli tvungen att byta hela växellådan. Men han kanske var ute å cyklade helt?

Ibland önskar man att det fanns en sajt med rankinglista på bästa mekanikerna i landet..och vad deras respektive specialområden är. Så att man kunde välja verkstad och mekaniker efter bästa tänkbara person.

Att gå till en auktoriserad volvoverkstad idag känns nästan som en lika stor chansning som när man går till vårdcentralen...diagnosen blir olika beroende på vilken läkare du talar med. Och för att vara riktigt säker kan du behöva besöka flera stycken olika.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌