fugliehill skrev:hej funderar på att köpa en xc90 d5-07 men blir orolig för fyrhjulsdriften läste om han som skulle dra upp båten och endast ett hjul spann då blir man ju nervös.är det någon som testat den i vinter tid med mycket snö osv.
sen berätta gärna vad ni har för bränsleförbrukning/prestanda/och även problem.är mycket tacksam för svar mvh fugliehill
Förra vintern vid snökaoset här i Stockholm när alla sladdade omkring som tvålar på vägen så var jag ute och åkte med min Xc90 D5 och frågade mig själv, vad är problemet? Jag hade inga som helst problem att ta mig fram, och förbi, flera som stog och spann i halkan med 2wd.
Fick också vara bärgare och dra upp kompisens släp för en brant regnig lerig backe i höstas efter att han själv lönlöst försökt ganska länge. Vi trodde båda att det skulle bli lite slirigt ,men inte en tillstymmelse till hjulspinn.
Jag har också dragit ett 2 tons båtsläp uppför en hyfsat brant backe på grusväg utan problem. För skojs skull testade jag med att stanna där det var som brantast och hade inga som helst problem att få fart på ekipaget igen helt utan hjulspinn, något min förra V70 2wd inte ens klarade med tomt släp.
Bränsleförbrukningen med blandad körning i Stockholm ligger runt litern. Landsväg kring 0.9 på ett ungefär. Prestanda, ja inte är det en raket vid omkörning direkt, men jag har vant mig så jag upplever det inte som ett problem.
Problem: när bilen var en vecka gammal så stannade den med allehanda felmeddelanden i displayen. Felet var att någon inte satt i en kontakt ordentligt vid hopmonteringen av bilen. Ett enkelt fel men tog tid eftersom ingen visste var kontakten satt och Bilia hade inte fått några elritningar från Volvo så de var tvungna att vänta på dessa. I övrigt är det bara gummilisten för höger bakdörr som släppt som är det enda felet hittils. Tydligen ett vanligt fel fick jag veta.