Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mycket bra inlägg av Pettson

Ett tillägg bara för att bekräfta detta med att köra längre på oljan men byta filter ofta istället är att Militären (då jag gjorde lumpen för 14 år sedan) hade testat detta hårt och därför körde med 4000mils intervall med deras olja (Valvoline helsyntet) men filterbyte vid 1000mil.

(en parantes är att den oljan var så "renande" att min gamla B18, som då endast gått på billigast möjliga olja troligen, rasade 2,5 mil efter oljebyte, oljekanalerna sattes igen)
metalHJ skrev:
Tomas88 skrev:Nu vet jag inte svaret på din fråga men varför vill du just ha det märket? Det finns ju säkerligen mycket billigare märken som uppfyller samma specifikationer, Biltemas tex.
Biltemas oljor har inte alls samma kvalité som Mobil 1 olja. Ibland kan priset avslöja en del om kvalitén, och oavsett vad ryktena säger ang. biltemas oljor skulle jag aldrig använda deras oljor i en bil jag är rädd om! Så även om specifikationen är densamma, har den inte samma livslängd som en mobil 1 olja och heller inte samma spcecificerade egenskaper som mobil 1.

Men det är ju upp till var och en, men jag tror det är en klart större chansning att köra på Biltemas olja. Det finns många anda välrennomerade fabrikat, som säljer bra oljor till rätt pris i stora volymer. I små volymer blir allt dyrt, men köper man mycket med en gång syns det direkt på prislappen!

Jag kan rekomendera Q8 oils, eller Agrol som lantmännen maskin säljer i 20 liters dunkar!

Jag har dåliga erfarenheter av Q8 oljor, så hoppa över dom är ni snälla
skule vara intresant o höra varför trådskaparen vill ha just Mobil Synt S 5w-40 6L
lilleman skrev:nån som har några synpunkter på biltemas oljefilter jag har själv inga erfarenheter av dem .

mvh/roger :D
:mrgreen: Snacka om att hälla bensin på brasan...

Jag har använt biltemas filter sedan början av -90 talet, och har aldrig märkt några problem själv.
En bekant som servat massor av ( även nya ) bilar åt släkt och vänner, kör också med biltemas filter i de flesta fallen. Har aldrig hört han nämna något negativt om deras filter.
Anledningen? Det har vart denna olja tidigare i bilen...det är den simpla (o)logiska sanningen...
Dock så verkar oljan vara "för" dyr så väljer förmodligen en annan olja med samma egenskaper och liknande kvalité. T.ex Biltemas. Huvudsaken filtret byts.
rn72 skrev:Sökes:

Motorolja Mobil Synt S 5w-40 6L

Vart köper jag denna billigast? Runt Södermanland/Stockholm..

Finns den endast att köpa i "storvolym"?

Länkar mottages tacksamt.
Hej! Du kanske kan kolla med Volvo verkstaden i din närhet, jag tror den kan finnas där, här har de många mobil.oljor på Volvo
lilleman skrev:nån som har några synpunkter på biltemas oljefilter jag har själv inga erfarenheter av dem .

mvh/roger
Jag använde det för ett år sen i en gammal bil och det jag kan anmärka på är att o-ringen som satt på filtret var lite för stor så det blev ett "veck" på ett ställe om man säger så men det gick bra ändå och håller tätt. :wink:

/Kalle
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]