Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Säkringen sätter du som hänhsäkring så närma batteri som möjligt.
Finns låsmurrar att köpa:http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3624&grp=59494 Du får ha grejorna kvar men väldigt svåra att demontera eller justera om fästmuttern även är justerskruven.
Larmslinga genom extraljusena gör också susen för dom som har den möjligheten.
Du får köpa en hängsäkring som är gjord för grövre dimension, BIltema har både för äldre säkring och för flatstiftsäkringar (och då med flatstiftsanslutning även för kabeln), den du länkar till är för radioapparater och liknande.

Detta med kablar, naturligtvis är grövre bättre, men man måste ju även se till verkligheten. Oftast handlar det om en meter till varje ljus, kanske en halvmeter från batteri till relä. Då räcker det gott och väl med 6mm2 från batteri till relä och 2,5mm2 från relä till ljus, blir inga nämnvärda spänningsförluster då. Har aldrig haft problem med förluster. Kan ioförsig mäta på alla mina bilar för skojs skull i morgon så ser man :) Har 3st på en bil och 4st på en annan och 2st på en tredje, och det är inte grövre än 2,5mm2 till något ljus (men naturligtvis samma dimension för jord draget direkt till batteriets minuspol).

Sedan oavsett om det är kvalitetsrelä eller inte bör man nog ha ett relä till 2st ljus max, ok, med 100w blir det 200w belastning = ca 16-17A, men just när man slår på ljusen så blir det en stor belastning och det är det som brukar ta död på reläna till slut.

Nu är ju detta mina åsikter, och alla tycker vi olika.
Amarace skrev:Du får köpa en hängsäkring som är gjord för grövre dimension, BIltema har både för äldre säkring och för flatstiftsäkringar (och då med flatstiftsanslutning även för kabeln), den du länkar till är för radioapparater och liknande.

Detta med kablar, naturligtvis är grövre bättre, men man måste ju även se till verkligheten. Oftast handlar det om en meter till varje ljus, kanske en halvmeter från batteri till relä. Då räcker det gott och väl med 6mm2 från batteri till relä och 2,5mm2 från relä till ljus, blir inga nämnvärda spänningsförluster då. Har aldrig haft problem med förluster. Kan ioförsig mäta på alla mina bilar för skojs skull i morgon så ser man :) Har 3st på en bil och 4st på en annan och 2st på en tredje, och det är inte grövre än 2,5mm2 till något ljus (men naturligtvis samma dimension för jord draget direkt till batteriets minuspol).

Sedan oavsett om det är kvalitetsrelä eller inte bör man nog ha ett relä till 2st ljus max, ok, med 100w blir det 200w belastning = ca 16-17A, men just när man slår på ljusen så blir det en stor belastning och det är det som brukar ta död på reläna till slut.

Nu är ju detta mina åsikter, och alla tycker vi olika.
Med halogenljus gör varje tiondels volt väldigt mycket och skillnaden mellan 2,5mm2 och 6mm2 är även på korta stäckor tillräckligt för att välja den grövre för man vill väl inte att ns 100W skall lysa pissgult och ge effekt som en 55w:are?
Ett relä för 40A kan man utan problem köra tre ljus på som har 130W/st. Har gjort så under flera års tid utan problem med att dom går sönder eller börjar visa tendens att fastna, det gör däremot billigare/biltemas 30A som inte pallade 2x100W mera än 2 år innan det brännde ihop och började fjolla sig.
Man skall alltid sträva efter att ha samma spänning på lampan som på generatorn och med snörena som ingår i 99% av dom satser som säljs kommer man sällan upp till godkänd nivå på lampan med med sämre ljusflöde som följd. Har sett tester där skillanderna är skrämade stora med liten skillnad i spänning.
Brainded skrev:Med det menar du att jag bör gå högre än 6^2mm?

mvh
Anders
Som sann ingenjör skulle jag ju räkna på vilken tjocklek jag behöver. Den du föreslagit kan mycket väl räcka.
Du behöver veta total längd, resistans per yt och längdenhet samt vilken spänning som är acceptabel hos lampan.

Sedan är ju kedjan inte starkare än dess svagaste länk. Själv lödar jag alla tex alla kritiska kabelskor.
Här kan ni räkna ut spänningsfall: http://www.elproman.se/sv/produkter/kab ... sfall.html
Vill man räkna själv finns tabeller för resitiviteten hos koppar vid olika temperaturer.

Som jag skrev är det försumbar skillnad mellan 6mm2 och 2,5mm2 på ett 100w extraljus.
Vid 13v skiljer det 0,097v mellan dom olika areorna räknat på 1,5m kabel. 0,09v vid 14v.

Har nu mätt på en av mina bilar, har 3st 100w extraljus, 2,5mm2 kablar från relä samt för jord, 6mm2 från batteri till relä. Kablar mellan relä och ljus är ca 1,2m, mellan batteri och relä ca 0,3m. Har två extraljus till ett relä.

På batteriet har jag 14,1v, mätt på anslutningen till glödlampan i extraljuset har jag då 14,06v. Känns ärligt talat som att det inte är nån förlust att tala om.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]