Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en 740-84 som värmen inte funkar i, men jag fick en 740-88 av en släkting så min fråga är om man det är samma värmepaket i dom? dessutom slutade hastighetsmätare och trippmätaren funka. är det även samma mätardrivning i "88an" som i "84an"..
tacksam för svar,är inte så haj på bilar:P
Mycket jobb att byta paketet. Kolla först att du har rätt motortemperaturen.Vad visar tempmätaren när du kör,går visaren upp som den ska. Kan alltså vara termostaten som står öppen hela tiden. Om det verkar rätt, kolla att värmekranen fungerar, den sitter ovanför pedalstället. Ta bort skyddet/pappskivan ovanför pedalstället så kan du se kranen ungefär rätt över gaspedalen där vattenslangarna kommer in från motorn till värmepaketet. Rör på värmereglaget och kolla samtidigt att värmekranen öppnar och stänger, alltså att viren sitter på armen och att armen på värmekranen rör sig. Det kan också vara stopp/smuts i systemet, spola då ignom systemet med hjälp av en vattenslang
Båda mina problem är nu lösta.

I mitt fall var det mätarhuset som lagt av. Ett nytt mätarhus från skroten och allt funkar som det ska. Till och med bensinmätaren :).

Angående dålig värme så rensade jag bara värmepaketet. Det var igensatt av mass brunt gegg.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]