Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
CarMan skrev:Ja dom där gas spjällen har det skrivits en del om... Men jag har personligen ALDRIG haft ett enda fall dör dom krånglat på en gasbil. Så jag hoppas verkligen att ni vet vad ni skriver, o inte bar slänger ur er nått...

för övrigt så kan gasregulatorn ta stryck om det komer för mycke olja med från tankningen in i bilen. (en mack med slitna kompressorer sölar ner bilens tank med kompressor olja & detta kan de flera olika driftstörningar)
Jag har personligen haft problemet med spjällhuset och varför skulle det vara mindre problem med dem i gasbilarna? Det är ju den mekaniska konstruktionen av spjällen som är katastrofalt dålig och vilket bränsle man kör på har inget alls med det att göra! Spjällhuset sitter ju före den punkt där bränslet blandas in i ekvationen.

Problemet med olja från kompressorerna tror jag är åtgärdat. Det var väldigt omdiskuterat för några år sedan, vissa sa att det var ett jätteproblem, andra sa att problemet inte ens existerade...vem som hade rätt vet jag inte men jag tror att kompressorteknikerna har fått ordning på det nu.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är exakt samma spjäll. men jag har inte set att desa bilar drabbas av problemet. (nuförtiden drabbas ju inte dom andra heller)
den där mjukvaran fixa ju mycke strul.

när det gäller kompressorer så kanske mackarna ha fixat deta, det vet jag inget om, dock kan bilar ha stora mängder olja i tankarna, liggandes i flera år.

det jag märkt är att vi som har en ganska ny mack, aldrig har haft olja i filterhållaren på bilar som bara går hoss oss.
därimot så kan vi se stora mängder olja på bilar vi vet tankas i grankomuner, där vi vet att macarna är gammla. dessa kunder har också problem med att bilen tjuvstannar & rycker.
av Fred
CarMan skrev:Ja det är exakt samma spjäll. men jag har inte set att desa bilar drabbas av problemet. (nuförtiden drabbas ju inte dom andra heller)
den där mjukvaran fixa ju mycke strul.
Tyvärr kan inte mjukvaran laga ett mekaniskt fel...det kan bara minska symptomen via "konstgjord andning". Felet finns kvar i spjället (och kommer fortsätta förvärras) men toleranserna ökas. Mao är inte motorn längre optimerad för den hårdvara den konstruerats för utan man får köra omkring med en kompromiss tills spjället helt ger upp och måste bytas. Då hoppas Volvo att de vunnit så pass mycket tid att bilägaren själv får stå för fiolerna för detta uppenabara konstruktionsfel.
Användarvisningsbild
av CarMan
du har både rätt o fel.
dom fall där gas splället verkligen pajat, så är det ju bara att byta.
men ofta är det LIMP HOME som kunden känner, o deta är ju inte själva felet. här fixar mjukvaran hela felet.
i gas spjället mäts spjälvinkel av 2 givare, när skilnaden mellan desa värden är för stor sätts en felkod & bilen går i limphome.
de bilar som har haft mäst problem är turbobilar , med helt eller delvis igensatt vevhusventilation här går vevhus gaser in i gas spjället & förorener/förstör (de nya gas spjälen klarar vevhusgaserna bättre) & om man ser till att vevhusventiletionen fnngerar så uppstår inget problem.

volvo har bytt mängder med gas spjäll i onöden, på grund av att kunder har läst ditan o dattan i pressen...
av Fred
CarMan skrev:du har både rätt o fel.
dom fall där gas splället verkligen pajat, så är det ju bara att byta.
men ofta är det LIMP HOME som kunden känner, o deta är ju inte själva felet. här fixar mjukvaran hela felet.
i gas spjället mäts spjälvinkel av 2 givare, när skilnaden mellan desa värden är för stor sätts en felkod & bilen går i limphome.
de bilar som har haft mäst problem är turbobilar , med helt eller delvis igensatt vevhusventilation här går vevhus gaser in i gas spjället & förorener/förstör (de nya gas spjälen klarar vevhusgaserna bättre) & om man ser till att vevhusventiletionen fnngerar så uppstår inget problem.

volvo har bytt mängder med gas spjäll i onöden, på grund av att kunder har läst ditan o dattan i pressen...
Jag tror att vi pratar om två olika fel. Nedsmutsning av spjällhuset är en sak (som kanske kan ordnas med en mjukvara, det har jag ingen uppgift om) och slitage av kolbanorna inne i spjället är en helt annan. Det är det sistnämnda som Volvo tvingats erkänna, och förlänga garantin för, som en usel konstruktion. Nu är det inte Volvo som tillverkat dessa spjäll, utan italienska Magnetti Marelli och det vet vi ju alla hur italienarna brukar vara när det gäller bilmekaniska saker! :twisted:

Hur som helst, nu har tråden halkat in på en fråga som stötts och blött världen över på olika forum så vi kan släppa spjället nu. Trådskaparen var så pass nöjd med svaren i början av tråden att han slagit till på en bil och vi kan bara grattulera honom för ett bra val och hålla tummarna för att han har många, härliga, miljövänliga och bekymmersfria mil framför sig! :D
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte vanliga kolbanor (men jag förstod att det bara var en beskrivning)
föroreninggarna når dessa banor & det är orsaken, en fungerande vevhusventilaton är ett måste & det nyare mer täta spjället släpper inte in föroreningarna lika lätt
Ni kanske inte gillar det här men det verkar som att Volvo motorer behöver nedkylning . Gasen uppges inte ha någon som helst nedkylningseffekt . Och att därför bensin behöver tillföras för att kyla ner motorn . Häst med alkohol inblandat också
alkohol har ännu bättre nedskymningseffekt
Hade det varit flytande gas då hade situationen nog varit annorlunda
Resultat idag för mycket värme att kompressionen i motorn kan gå åt skogen och annat också kanske
D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på de[…]

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan p&[…]