Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
Qualia skrev:Jag byte bromsskivor föra sommaren, köpte dock inte original eftersom de flesta säger att det är samma.. men så slog jag till hos mekonomen..Ett problem jag märker är att, det låter som "gnnnnn" när jag bromsar värst är det när det är bra sommar väder, annars så verkar det vara ljudlös ändå.. Kollade på bromsarna.. Allt är rätt inga fel.. Skumt tänkte jag.. eftersom allt är normal. En polare som körde min bil sade att han hade samma ljud på sin bil, så är det fallet.. Nu är jag nyfiken, om det är någon annan som har samma ljud, dvs skivor från Mekonomen..

Du har la dämpplattor på beläggen.. Tycker det är skumt. Mekonomen kör ju nästan bara med brembo. Det är ju ingen skit som man säger så. Skivorna är svarvade i ett stycke samtidigt. Så det är inte ofta dom är skeva... :roll:
Sen har mekonomen 3 års garanti emot fabriksfel, Inte om dom gått varma och blivit blåa. Orginal har la bara 2 års garanti.. ;-//
Användarvisningsbild
av morbidfinn
sike-swe skrev:Ska man köpa biltemas Sportbromsskivor eller vanliga bromsskivor? Tror inte att det är stor prisskilnad.
Det stor lite otydligt på deras hemsida. På Sportbromsskivor stor det att dessa levereras parvis och priset är då 969:- för två stycken. Men för vanliga skivor är priset 399:-. Är det pris per styck, eller är det också paret? Om det är styckpris så är skilnaden minimal. Vad tycker ni, är sportbromsskivor värda dom pengar?

// sike
Du kan få behöva svarva om sportskivorna :) blev vibrationer efter byte till sånna.
Tur man har bromssvarv på jobbet.
av Qualia
Jo.. trodde det skulle vara som original, men så var det inte, skivorna och klossarna ser som sagt normalt ut fortfarande.. Som tur så är jag inte ensam om problemet.. har man inte s fönster ner hissat så hör man ju inget, så fort man bromsar när det e öppet, så låter det..
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är det stora skilnader melan olika skivor & klossar. men frågan är vilka saker du till vardags märker.
biltema brukar inte balancera sina skivor.
sen när det gäller klossar så är det olika egenskaper på de olika klossarna. (har på senaste märkt att många bilar med pirat skivor låter, typ som en gammal 240) detta motsvarar inte orginalet o jag skulle reklamera produkten direkt.

sen är det andra egenskaper som är svåra att direkt märka hur bra dom är på at ta ytrosr & förmågan att bi behålla greppet/friktionen, vid värme (något man inte vill komma på den hårdavägen)
av sike-swe
Som du skriver, vilka saker märker man till vardags?
Man vill ju inte vara dumsnål och spara in på bromsar, men samtidigt vill man ju inte betala mer för något man inte har nytta. Någon som har bytt till Biltemas material?
Tittade på AD-centers utbud. Dom har Brembo-skivor. Är det bra märke eller är kvaliten samma som biltemas?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte haft o göra med biltemas skivor på länge, så jag vet inte.

men förr så var det inte helt ovanligt att dom var bra et tag, sen så fick ma vibrationer.

bromsvibrationer beror ofta på att sivan är skev, de var altså skav hela tiden. Men et flytande ok tar bort denna känsla, det är bar tjockleks variationer som du känner i bilen.
när du åkt länge med skeva skivor så kommer ju bromsklossen att träffa skivan på samma ställe många gånger (& bara på ena sidan) detta får skivan att bli smalare där. Du har alltså fått tjockleks variationer & det börjar att vibrera.
Har sen skivan et mjukare matrial så går detta fortare.

så återkommande vibrationer kan ibland bero på ett skevt nav.

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]