Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK, antar att det med S80N menas nya S80.

Nja, har varit inne på den, men det är tyvärr lite av en gubba-bil för mig, även om den designmässigt är som dag och natt jämfört med gamla S80-klossen.

Jag är mer åt S60, och hade senaste S60R funnits kvar i prislistan, så hade jag nog kikat på den, nu känns nya, ofrånkomligen kommande, S60 lite spännande, tillika möjliga R versionen av den samma.

Fast nu är ju denna tråd ursprungligen skapad för att försöka utröna vilka tillval som skall väljas till nya V70:an, så vi behöver väl kanske inte lägga mer tid kring diskussion av alternativa VOLVO modeller just här, även om jag medger att jag drev in på S60 spåret lite.. :lol:

/Fredrik
FFrrEEddRRiiKK skrev:BMW kan skratta hela vägen till banken med sin 3- och 5-serie i topp-3 position.
/Fredrik
Jämförelsen haltar enormt med BMW. Har jämfört X antal ggr Volvo mot BMW vid köp och väljer jag samma optioner, som tex kombi, motorstyrka , 4-hjusldirft, läder, exenon, dragvikt, stereo osv så slutar alltid BMWn 100.000 - 150.000 högre i pris.

Klart kan kan bygga en bättre bil om man kan fläska på så mycket mera i budget.
Kan bara hålla med VolvoB20. När jag kollade runt så tittade jag på både BMW och Audi. En 520d touring startar med 2009 års prislista på 362000 och då är den basutrustad. I stort sett samma pris som en XC70 D5 AWD som startar någonstans kring 367000 om jag inte minns helt fel och då ingår ändå kinetic. En A6 2.0TDIe startar på 299000 basutrustad (Vet inte hur det är nu men tidigare var inte ens radio standard på A6) men då rör ju bilen knappt på sig, riktigt slö i alla situationer. Då får man gå upp på en 2.7 tdi och den startar på 378.000. Med den spec jag har på min V70 så skulle jag hamna på runt 450000. Audi ville ha 12500 för en dragkrok. Visst BMW gör kanonfina bilar men precis som VolvoB20 poängterar är att det är svårt att jämföra bilarna med varandra. Min personliga reflektion är att Audi är överskattat och allmänt tråkiga både att köra och titta på.

Lite OT nu men när biltidningarna i Sverige testar V70II mot ex BMW så är BMW ofta utrustade med M-Paket. Det är enormt stor skillnad i körupplevelse mellan en 5-serie med eller utan M-paket, enligt min mening två helt skillda körupplevelser, det gör att V70II direkt haltar efter. En 5-serie utan M-paket är inte direkt roligare än en V70II. Men med paketet oj oj oj vilken underbar bil. Någon som kört en V70 med r-design paketet??? Hur skiljer den sig???
BMW vs Volvo

Förra bytet gick jag in till Volvo och sade, jag har 8.5 basbelopp till tjänstebil, vad får jag, svaret var.
-Ja V70 kombi
-Ja 4-hjulsdrift
-Ja D5 185 hk diesel
-Ja High performance stereo.
-Ja Subwoofer.
-Ja Metallic
-Ja Helläder.
-Ja Drag
-Ja Xenon
-Ja Nivåreglering
-Ja Utrustningspaket

Samma prov hos BMW 8.5 basbelopp.
-Ja 520 kombi
-Nej 4-hjulsdrift
-Nej 185 hk diesel
-Nej High performance stereo.
-Nej Subwoofer.
-Nej Metallic
-Nej Helläder.
-Nej Drag
-Nej Xenon
-Nej Nivåreglering
-Nej Utrustningspaket

Provkörde en 520, men hur kul var det med en bil utan motor, stereo, xenon metallic och sunkig tygklädsel. Dessutom taskig dragvkt och ingen 4wd- ??:-/

BMW är goa bilar men har en prislapp som placerar dem på en helt annan planet för de ska vara "körbara".

Nu är det snart dags för byte igen och det ser lika mörkt ut för BMW
VolvoB20 skrev:
FFrrEEddRRiiKK skrev:BMW kan skratta hela vägen till banken med sin 3- och 5-serie i topp-3 position.
/Fredrik
Jämförelsen haltar enormt med BMW. Har jämfört X antal ggr Volvo mot BMW vid köp och väljer jag samma optioner, som tex kombi, motorstyrka , 4-hjusldirft, läder, exenon, dragvikt, stereo osv så slutar alltid BMWn 100.000 - 150.000 högre i pris.

Klart kan kan bygga en bättre bil om man kan fläska på så mycket mera i budget.
Helt rätt !
Har samma erfarenhet,har tittat på 5-serien dom 2 sista bytena och alltid landat 100.000 över V70.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Rostskyddsgaranti är ingenting värt. […]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]