Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjarnhof
#217657
Vågar man motortvätta en 850 -93 med högtryckstvätt eller är det för mycket elektronik och annat som kan ta skada? Hur har ni gjort? Vilka delar har ni skyddat? Något specielt man bör tänka på?
Är nervös över att få en skinande ren motor... som inte startar.
Användarvisningsbild
av bjorn
#217658
Jag tvättade min 855 -93 utan problem. använde crc motortvätt men det funkar ju med avfettning. Spolade av med vatten slangen. Fast jag spolade inte direkt på el boxar,fördelaren eller annan elektroniskt. Skrubbade och fejade.
Dock när jag var färdig så gick den inte på alla cylindrar. Skruvade bort tändstiftskåpan och drog bort tändhattarna, där simmade tändstiften i vatten. Torkade ur med papper, luft torkade sen funkade det fint.
Kolla in linken på motortvätt http://www.backspegeln.com/tips_motortvatt.asp

Mvh Björn
av silver08
#217706
Spola med högtryck så att du verkligen får bort all ingrodd smutts i
motorrummet och använd riktig kallavfettning.

Miljöavfettningen är bara skräp enligt mig. Du behöver inte heller köpa
dyr CRC Motortvätt. Ska du ha något riktigt bra så använd heroboil, görs av lahega.
Finns att köpa privat på autoexperten har jag för mig :)

Den kan du även använda för att få bort tjär och asfaltsfläckar och tar effektivt
bort salt. (obs jag är helt oberoende från lahega ;)

Vad gäller fukt så kan du antingen, täcka kablar fördelarlock etc...eller..
Personligen tycker jag det fungerar bättre att bara va lite extra försiktig när du spolar av.
Sikta inte direkt på fördelarlock och sånna komponenter.

Blås sedan tort INNAN du startar bilen. Annars kan det bli överslag lite varstanns som inte
alls är speciellt bra. Och glöm inte att ta av täckkåpan för tändhattarna och blås
tort nere i hålen och låt den få stå och lufta lite.

Sen en till sak, angående "motorplast" så använd det INTE.
Fastnar och blir fult med tiden och binder faktiskt fast mera skit.

Vill du ha det fint så funkar det bra med vanligt gummimedel som du sprayar på och låter
torka. Du behöver alltså inte gno med nån svamp eller nånting. Blir som nytt, lovar!

Sen låter du bilen stå och få lufta av sig en halvtimme timme så varmkör du den ordentligt
för att få bort all fukt som trängt in lite här och var. Spelar ingen roll hur noga du täcker
saker och hur försiktigt du spolar. Fukten tränger in i alla fall!

Så det är bättre att spola riktigt rent och sen torka upp efter sig.

Delar med med mig av mina år som rekondare!

Lycka till.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]