Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej på er alla jag har en fråga an geartronic låda om de någon som har gjort en uppdatering på själva lådan .
Jag har en v70 D5 som geartronic låda växlar me ganska höga varv ,provade andra v70 D5 med geartronic låda och dom varvade nästan ingeting jämfört med min . tänkte göra en uppdatering av programvara i lådan men ondrar om ni har gjort de och hur va resultat är väldigt nyfiken m.v.h volvo d5
Senast redigerad av 1 volvo_850.se, redigerad totalt 0 gånger.
Om du provat olika årsmodeller av bilarna, kan det mycket väl skilja i växlingsschema.

Men det är klart det kan vara värt att göra en uppdatering om det finns en. Särskilt om du har en bil som är något äldre. Tyvärr kan man nog inte garantera att du får ändrade växlingspunkter men man kan ju hoppas.

Jag uppdaterade min växellåda tidigare, och märkte framförallt att lock-up används på ett bättre sätt. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad på just växlingspunkter dock.
Det är ju en liten kostnad att göra en uppdatering, så varför inte göra det.

Mvh
Tror inte att nolla adaptionen kommer förändra så mycket, det påverkar mer hur växlingarna genomförs. Hur hårt & snabbt mm. som kopplingarna i lådan ansätts. När oljan börjar bli sämre så förändras (adapteras) växlingarna så att inte kopplingarna skall slitas i förtid.

Det man menar med adaptiv automatlåda har dock med hur den anpassar sig efter körsättet att göra. Och den nollar man inte vanligtvis.

Men jag tycker att om du inte gillar hur den uppför sig nu, så gör en uppgradering och se om det blir bättre + nolla oljeadaptionen om inte det var gjort efter bytet.
andreas 80 skrev:Tror inte att nolla adaptionen kommer förändra så mycket, det påverkar mer hur växlingarna genomförs. Hur hårt & snabbt mm. som kopplingarna i lådan ansätts. När oljan börjar bli sämre så förändras (adapteras) växlingarna så att inte kopplingarna skall slitas i förtid.

Det man menar med adaptiv automatlåda har dock med hur den anpassar sig efter körsättet att göra. Och den nollar man inte vanligtvis.

Men jag tycker att om du inte gillar hur den uppför sig nu, så gör en uppgradering och se om det blir bättre + nolla oljeadaptionen om inte det var gjort efter bytet.
ok tack för svar jag jar bytt växelådsolja men inte nollat den.Jag ska in med den på service och byta kammrem samt pröva uppdatera växelåda . jaghar hört att 03 och 04 hadde problem med fabrikprogramvara i växelåda så efter när man uppdaterar dom bli som nya återkommer med mer info sen om jag inte säljer bettan :D
Seafront skrev:Har uppdaterat automatlådan och det blev bättre... se nedanstående inlägg.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 91#p110191

/
STOR TACK för inlägg jag har samma problem lådan vill inte växla upp den vill gärna varva ut nästan innan de tar in nästa växel jag ska uppdatera den och tack en gång till för svar de gjorde mig lättad .jag hadde olika tankar i huve eftersom man inte vet va kan de vara de enda man vet att de svindyrt att reparera växelådan ha de bra
HEJ !
Jag tänkte svara till er att jag har fixat bilen . Eftersom jag hade en tid på verkstad ( BILIA )att byta kammrem så tänkte ja kolla över växelådan me och de visade sig ett MÅSTE nolla adoptionen och uppdatera programvara i lådan De en vecka sen jag gjorde de och bilen växlar mycke bätre d.v.s svara bätre när man gasar växlar mjukare och går på mycke lägre varv gämfärt med förut . Så ni som har problem med växelådan geartronik gör fäljande
1. kolla övre motor fäste
2 kolla växelådsoljan är röd och nivån stämer om de brun byt oljan de värt
3 nolla adoptionen
4 uppdatera programvara i växelådan om bilen inte har redan den senaste programm

övre motorfäste kostar 499:- v70 D5 04-a
växelådsolja 12 liter ca 1200:- ORIGINAL olja ingen skittema osv för de har jag prövat de skiten ska man absolut glömma
5 nolla adoptionen kostar 249:-
nerladning och uppdatering tcm kostar 310:-

så de inga stora pengar de handla om man vill fixa GEARTRONIC låda

HA DE GÖTT :) :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw