Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote="VIT 2,5FT Summum"]Konsumentköplagen gäller även här.(Om du köpt bilen privat)
Om inte varan överenstämmer med köpeavtalet så har du rätt att häva det.
(Om handlaren inte garderar sig med klausuler)[/quote

Visst, men säljaren ges först möjlighet att häva felet vilket ju är ganska enkelt att göra då det bara är att se till att rätt bil levereras, så i detta fall kan köpet inte hävdas.

Ganska många delar av KKL kan inte ändras med klausuler och jag vet inte hur det är i detta fall.

Konstigt annars med tillämpningen av KKL på bilköp, i många fall så är ju inte felet hävt efter tre försök som KKL anger, jag tänker till exempel på konstiga missljud, vibrerande bromsskivor, tjuvstopp etc, men jag har aldrig hört någon få köpet hävt i sådana fall utan bara när det varit många fel på en bil och då tack vare säljarens välvilja...
PH
perhall skrev:
XC90_Executive skrev:
FiddeUBC skrev:Jag trodde inte sånna här fel kunde uppstå. Står det Summum på ordersedeln så borde det inte vara några problem i fabriken väl?
Det kan hända även om det står summum på ordern. Innan vet jag iallafall att alla paket/tillbehör skrevs in som olika koder. Jag har bland annat sett en S80 2.9 som var helt fullutrustad, men saknade dimljus, ac etc :shock: Det hade blivit fel så inget utrustningspaket hade blivit valt....dock all utrustning i övrigt. Så som RTI, telefon....
jag har sett en S60 för 450 000 utan farthållare och dimljus... med soltak RTI telefon 18 tum största stereon automat etc.

Hur som helst är detta en svår fråga. Å ena sidan är det klart att kunden får sin bil sent och borde ha kompensation, å andra sidan måste det ju vara rimligt för företagaren också, vi företagare vet att det blir väldigt dyrt att ge kunden allt de vill ha när man har gjort fel eller inte levererat i enlighet med kundens förväntningar... trots allt är rätt många bilhandlare i Sverige nästan konkursmässiga...
Ursäkta! men även en företagare måste följa lagar och förordningar och är det leveransförseningar har du rätt till kompensation . Det finns flera rättsfall på detta. Om sedan återförsäljaren är konkursmässig beror detta inte på denna typ av situation utan på andra saker. Elelr kanske just det är så- dålig service. Kanske skulle återförsäljarna försöka sälja och intressera sig för sina kunder. Det finns säkert ytterligare saker man kan göra men en kund skall man sköta om. Annars blir det kanske bara en bil eller till och med ingen. En kund skall inte lida för fel en leverantör gör!!
Jag hade faktiskt rätt och möjligheten att häva köpet! Men jag vill så klart fortfarande ha bilen, men problemet var att jag inte kunde vänta längre. Det är ju löst nu med en lånebil som jag ska få på måndag( att häva och gå till något annat märke hade ju knappast snabbat på processen för mig). Hoppas att det är så, som en del säger, att det finns en "gräddfil" för felbeställningar :D .
perhall skrev:jag har sett en S60 för 450 000 utan farthållare och dimljus... med soltak RTI telefon 18 tum största stereon automat etc.

Jag kanske uttryckte mig fel. Jag vet alltså att mitt exempel var för att en kod (som innehöll det största utrustningspaketet) hade missats. Det gjorde att den inte fick dimljus, ac, farthållare etc....
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:jag har sett en S60 för 450 000 utan farthållare och dimljus... med soltak RTI telefon 18 tum största stereon automat etc.

Jag kanske uttryckte mig fel. Jag vet alltså att mitt exempel var för att en kod (som innehöll det största utrustningspaketet) hade missats. Det gjorde att den inte fick dimljus, ac, farthållare etc....
Då var det nog samma sak som med den här gula s60:n - den hade "allt" utom det självklara: larm, dimljus, ECC, farthållare. Business-paketet hade inte kommit med...
Volvo mitt val skrev:Ursäkta! men även en företagare måste följa lagar och förordningar och är det leveransförseningar har du rätt till kompensation . Det finns flera rättsfall på detta. Om sedan återförsäljaren är konkursmässig beror detta inte på denna typ av situation utan på andra saker. Elelr kanske just det är så- dålig service. Kanske skulle återförsäljarna försöka sälja och intressera sig för sina kunder. Det finns säkert ytterligare saker man kan göra men en kund skall man sköta om. Annars blir
det kanske bara en bil eller till och med ingen. En kund skall inte lida för fel en leverantör gör!!
Jag håller absolut och självklart med om att företagaren måste följa lagar och förordningar. Men ibland kan kunder framställa krav som är närmast orimliga, och då får ju säljaren välja mellan att följa lagens minimikrav = i detta fall inte häva köpet men underlätta för köparen vilket troligen innebär en lånebil gratis, eller vara mer kundintresserad och t ex bjuda på vinterhjul + dragkrok + låna ut en S80 några veckor i väntan på den nya bilen.

Lagmässigt är det KKL §13 3 st som gäller: "Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta." Om man lånar ut en bil så har syftet med köpet inte väsentligen förfelats...

PH
perhall skrev:
XC90_Executive skrev:

Då var det nog samma sak som med den här gula s60:n - den hade "allt" utom det självklara: larm, dimljus, ECC, farthållare. Business-paketet hade inte kommit med...
Dessa bilar brukar kallas "bastarder" om jag kommer ihåg rätt...
Jo, det finns en s.k "gräddfil" - när min far fick sin andra S80 i början av -00 så fanns inte passagerarkrockkudden fram monterad av någon konstig anledning + något mer (kommer ej ihåg). Efter 2,5 vecka hade han sen "rätt" bil! :)

Så det här löser sig, ska du se! :-)-)
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]