Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poda
#117758
Hej svejs!

Jag blir inte klok på min volvo 850 TDI 97, startar perfekt när den är kall och halv varm. Men när den är i normal drifts temp så får man nöta 5-10 sekunder på start motorn innan den går igång.
Då går den som en klocka.

Jag har gjort dynamisk pumpinställning och bytt bränslefilter, luftfilter, glödstift.
Någon som har några ideer på vad det kan vara för fel.
Normalt brukar ju diesel motorer starta bra när de är varma.

MVH

Pontus
av eson75ktm
#216994
hej

Jag har samma bil och samma problem. Den kan även bli orkeslös helt plötsligt.
Har gjort olika åtgärder men inget verkar funka. Fick tips att det kan bero på dålig kompression, hoppas och tror att det kan var bränslepumpen eller turbon som börjar ge sig.

Har du löst det ännu?

Mvh
Andreas
av *pettson*
#217193
eson75ktm skrev:hej

Jag har samma bil och samma problem. Den kan även bli orkeslös helt plötsligt.
Har gjort olika åtgärder men inget verkar funka. Fick tips att det kan bero på dålig kompression, hoppas och tror att det kan var bränslepumpen eller turbon som börjar ge sig.

Har du löst det ännu?

Mvh
Andreas
Tipset du fick om dålig kompression kan inte vara rätt iallafall. ALLA bilar har sämre kompression kall än varm. Om bilen startar perfekt kall och inte varm så kan vi dra slutsatsen att vi inte får bränsle som tänkt.
Nu är jag ärligt talat inte insatt i dieselmotorerna, men en impulsgivare finns ju på svänghjulet och det är inte helt omöjligt att en sån får felaktiga värden varm? (out of range). Det är iallafall nåt som händer då o då på bensinarna. Felet behöver inte ge felkoder heller. OCH bilen startar utmärkt när den kallnar.
Finns väl flera saker.. *funderar*.. luftmängdmätaren på dom här dieslarna har tempgivare inuti och den kan naturligtvis visa felaktig lufttemp och därmed ställa till det. Med hjälp av spänningssignalerna från luftmängdmätare och lufttemperaturgivare beräknar styrenheten den insugna luftvikten, som varierar med luftens täthet. Informationen om den insugna luftvikten används för det första för EGR–funktionen och för det andra för begränsning av röktätheten. Så min långsökta tanke var att bilen helt enkelt får för lite bränsle vid varmstart.
av fajfor
#217343
Ett tips som du kan göra då den är varm är att hälla på en pet flaska med kallt vatten på pumpen.Jag hade samma problem o efter lite vatten så startade den vaje gång.Det är pumpen som blir för varm.Finns en påbyggnads sats att sätta på.Kostar runt 3000:--
Om du inte har det problemet som jag har att hela pumpen helt enkelt är uppsliten.I mitt fall gick det med vatten i ett halv år sen rasade pumpen helt.En ny utbytespump kostade 11000:- o nu startar den perfekt.
av eson75ktm
#217559
tack för alla tips!
jag har provat och spruta kylspray på tempgivaren i luftmängdsmätaren men det hjälper tyvärr inte. Verkar som det är pumpen, bilen har ju gått 36'mil så det kanske är rimligt att den är slut!??
Har även problem med att den tappar moment ibland helt plötsligt under körning. Kan förbli så under några körcykler sedan kan det bli bra helt plötsligt??
av ooemilyoo
#303966
hejhej grabbar...

Jag står med samma problem som ni, men jag har bytt diesel pump, till en utbytes, men bilen funkar inte som den ska för det..
Sjukt seg startad när den är varm, men inte lika seg när den e kall, plus att del fel tänder vid 120-130 tyyp, släpper man gas och sen ska gasa igen sprutar det ut rök, kan den va turbon som är kass!!!????

det e en v70 tdi 98:a


tacksam för svar..=)

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]