- tor 11 sep 2008, 01:32
#216901
Hade in bilen för 3 veckor sedan på 14 000 mila (liten) service. En V70 -04 140. Har haft en del tidigare synpunkter på verkstaden och dess agerande men har inte sagt så mycket. Tänkte mest att alla kan ha en dålig dag. Men nu tycker jag det är riktigt illa.
Den auktoriserade verkstaden ringer och berättar att jag har dåligt med slitgods kvar på beläggen och vill byta dom. De nämner att en skiva är lite sliten men det är ingen panik. Jovisst det kan dom göra. Hämtar ut bilen och ser att det kostade mig nästan 1750:- i material och arbete att få beläggen bytta. :shock: Vad i h-e 850kr i arbetskostnad för att byta belägg, det gör ju jag på 30 minuter hemma på uppfarten. Jag har ju sannolikt fått ge 2500kr/timmen. :evil:
Kommer hem på uppfarten och finner ett protokoll som har en liten notis om att list bränsleledning saknas och det står noterat att bromsskiva är dålig. Bromsskivan sa dom ju men det var ju inte så farligt men vad är det för list? Öppnar dörren och böjer mig ner o kikar under bilen. Ytterligare en serie svordomar. Bränsleledningarna hänger 2cm över marken och dinglar. Det var ju förtroendeingivnande o släppa iväg en sådan bil. Åker iväg till grannkommunen som har reservdelsverkstan öppen till 18 och får tag på en sådan för strax under 200kr och det tog ett par minuter att trycka den på plats.
Hade kontroll besiktning igår och tänkte ju att det här är ju lugnt. De har ju gått igenom bilen bara för 3 veckor sedan, bytt belägg osv. 3st glödlampor är ur funktion. Pos ljus fram och bägge nummerplåt. Ljuset står åt h-e för lågt. Besiktningsmannen säger det rakt ut. Den här har dom INTE gjort det dom ska på. Att 3 glödlampor ska ha gett sig på 3 veckor tror jag inte på.
Hissar upp bilen och finner att inre styrled är glapp men den går igenom. Men det känns ordentligt.
Sen kommer dråpslaget. Besiktningsmannen frågar mig hur fan man kan sätta nya belägg på den här skivan. Det blir ombesiktning.
Vad ska man säga. Det här är skivan. Det tog mig klart mindre än 60minuter att byta bägge skivorna hemma på uppfarten i regnväder och en 200kr garagedomkraft. Säger en del om 850 kr för att byta belägg. Men hur fan kan man komma på tanken att sätta på nya belägg för 900kr på den här skivan.

Förre gångens lågvattenmärke var att jag kollade så luftfiltret var bytt. Vet inte hur idotfan lyckats men det låg dubbelvikt inne i luftburken. :shock: Vidare så fick jag betala 180kr i arbetskostnad för att byta glödlampor som INTE var bytta.
Vi har aukt volvo mek här på forumet. Måste fråga. Är det jag som kräver för mycket av en service och byta belägg för 4800kr.
Det här tramset med stämpel i serviceboken. En garanti för vanvård?
Den auktoriserade verkstaden ringer och berättar att jag har dåligt med slitgods kvar på beläggen och vill byta dom. De nämner att en skiva är lite sliten men det är ingen panik. Jovisst det kan dom göra. Hämtar ut bilen och ser att det kostade mig nästan 1750:- i material och arbete att få beläggen bytta. :shock: Vad i h-e 850kr i arbetskostnad för att byta belägg, det gör ju jag på 30 minuter hemma på uppfarten. Jag har ju sannolikt fått ge 2500kr/timmen. :evil:
Kommer hem på uppfarten och finner ett protokoll som har en liten notis om att list bränsleledning saknas och det står noterat att bromsskiva är dålig. Bromsskivan sa dom ju men det var ju inte så farligt men vad är det för list? Öppnar dörren och böjer mig ner o kikar under bilen. Ytterligare en serie svordomar. Bränsleledningarna hänger 2cm över marken och dinglar. Det var ju förtroendeingivnande o släppa iväg en sådan bil. Åker iväg till grannkommunen som har reservdelsverkstan öppen till 18 och får tag på en sådan för strax under 200kr och det tog ett par minuter att trycka den på plats.
Hade kontroll besiktning igår och tänkte ju att det här är ju lugnt. De har ju gått igenom bilen bara för 3 veckor sedan, bytt belägg osv. 3st glödlampor är ur funktion. Pos ljus fram och bägge nummerplåt. Ljuset står åt h-e för lågt. Besiktningsmannen säger det rakt ut. Den här har dom INTE gjort det dom ska på. Att 3 glödlampor ska ha gett sig på 3 veckor tror jag inte på.
Hissar upp bilen och finner att inre styrled är glapp men den går igenom. Men det känns ordentligt.
Sen kommer dråpslaget. Besiktningsmannen frågar mig hur fan man kan sätta nya belägg på den här skivan. Det blir ombesiktning.
Vad ska man säga. Det här är skivan. Det tog mig klart mindre än 60minuter att byta bägge skivorna hemma på uppfarten i regnväder och en 200kr garagedomkraft. Säger en del om 850 kr för att byta belägg. Men hur fan kan man komma på tanken att sätta på nya belägg för 900kr på den här skivan.
Förre gångens lågvattenmärke var att jag kollade så luftfiltret var bytt. Vet inte hur idotfan lyckats men det låg dubbelvikt inne i luftburken. :shock: Vidare så fick jag betala 180kr i arbetskostnad för att byta glödlampor som INTE var bytta.
Vi har aukt volvo mek här på forumet. Måste fråga. Är det jag som kräver för mycket av en service och byta belägg för 4800kr.
Det här tramset med stämpel i serviceboken. En garanti för vanvård?