Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#216901
Hade in bilen för 3 veckor sedan på 14 000 mila (liten) service. En V70 -04 140. Har haft en del tidigare synpunkter på verkstaden och dess agerande men har inte sagt så mycket. Tänkte mest att alla kan ha en dålig dag. Men nu tycker jag det är riktigt illa.

Den auktoriserade verkstaden ringer och berättar att jag har dåligt med slitgods kvar på beläggen och vill byta dom. De nämner att en skiva är lite sliten men det är ingen panik. Jovisst det kan dom göra. Hämtar ut bilen och ser att det kostade mig nästan 1750:- i material och arbete att få beläggen bytta. :shock: Vad i h-e 850kr i arbetskostnad för att byta belägg, det gör ju jag på 30 minuter hemma på uppfarten. Jag har ju sannolikt fått ge 2500kr/timmen. :evil:

Kommer hem på uppfarten och finner ett protokoll som har en liten notis om att list bränsleledning saknas och det står noterat att bromsskiva är dålig. Bromsskivan sa dom ju men det var ju inte så farligt men vad är det för list? Öppnar dörren och böjer mig ner o kikar under bilen. Ytterligare en serie svordomar. Bränsleledningarna hänger 2cm över marken och dinglar. Det var ju förtroendeingivnande o släppa iväg en sådan bil. Åker iväg till grannkommunen som har reservdelsverkstan öppen till 18 och får tag på en sådan för strax under 200kr och det tog ett par minuter att trycka den på plats.

Hade kontroll besiktning igår och tänkte ju att det här är ju lugnt. De har ju gått igenom bilen bara för 3 veckor sedan, bytt belägg osv. 3st glödlampor är ur funktion. Pos ljus fram och bägge nummerplåt. Ljuset står åt h-e för lågt. Besiktningsmannen säger det rakt ut. Den här har dom INTE gjort det dom ska på. Att 3 glödlampor ska ha gett sig på 3 veckor tror jag inte på.

Hissar upp bilen och finner att inre styrled är glapp men den går igenom. Men det känns ordentligt.

Sen kommer dråpslaget. Besiktningsmannen frågar mig hur fan man kan sätta nya belägg på den här skivan. Det blir ombesiktning.

Vad ska man säga. Det här är skivan. Det tog mig klart mindre än 60minuter att byta bägge skivorna hemma på uppfarten i regnväder och en 200kr garagedomkraft. Säger en del om 850 kr för att byta belägg. Men hur fan kan man komma på tanken att sätta på nya belägg för 900kr på den här skivan.

Bild

Förre gångens lågvattenmärke var att jag kollade så luftfiltret var bytt. Vet inte hur idotfan lyckats men det låg dubbelvikt inne i luftburken. :shock: Vidare så fick jag betala 180kr i arbetskostnad för att byta glödlampor som INTE var bytta.

Vi har aukt volvo mek här på forumet. Måste fråga. Är det jag som kräver för mycket av en service och byta belägg för 4800kr.

Det här tramset med stämpel i serviceboken. En garanti för vanvård?
#216902
Helt oaccpetabelt om du frågar mig. :evil: Visst fuskas det ibland men detta tar nästan priset!
Verkar verkligen svagt av verkstan och det säger ju sig självt att man inte kan släppa ut en bil till kund med detta som du har besktivit.
Gå tillbaka och klaga, kommer ni inte överrens om en lösning så ska du definitivt gå vidare med detta.
Nästan så de förtjänas att hängas ut här, så ingen annan går på samma nit. :evil:
#216916
Min nuvarande bil (V70N -01) har fullstämplad servicebok på Bilia, bla servades den en vecka innan jag köpte den i våras. Inte fan var ens luftfiltret bytt! Oljan såg fräsch ut, men vem vet om filtret byttes eller om man bara tömde ur och fyllde på ny olja? Passade även på att byta kupefiltret och det var nog första gången det byttes.
#216933
ztikkan skrev:Min nuvarande bil (V70N -01) har fullstämplad servicebok på Bilia, bla servades den en vecka innan jag köpte den i våras. Inte fan var ens luftfiltret bytt! Oljan såg fräsch ut, men vem vet om filtret byttes eller om man bara tömde ur och fyllde på ny olja? Passade även på att byta kupefiltret och det var nog första gången det byttes.
Luftfilter har 6000 mils bytesintervall så det görs ju inte varje år, däremot kupefiltret skall ju bytas vid ordinarie service. Oljefiltret tar ca. två minuter att byta när man har bilen uppe på lyften för att byta olja, varför slarva med det ? Hur konstaterade du att kupefiltret ej var bytt, bara nyfíken då det kan se för jävligt ut efter bara ett par månader.

Däremot låter det ju definitivt som det är dags för trådstartaren att åka tillbaka och läsa lusen av "sin" verkstad. För att aldrig mer komma tillbaka det...

/Thomas
#216939
Vi har aukt volvo mek här på forumet. Måste fråga. Är det jag som kräver för mycket av en service och byta belägg för 4800kr.
Det här tramset med stämpel i serviceboken. En garanti för vanvård?






Hej! Jag får nog påstå att du inte kräver för mycket av din verkstad.
Nu jobbar jag inte bara med volvo, men när jag kollade vad din service hadde kostat hos oss blev kostnaden med matrial 2481kr,
pluss byte av klossar fram med matrial 1068kr. eller bak med matrial 836kr.
Så det värkar som det är dyrt och dåligt gjort, skulle byta verkstad om jag vore du.
#217004
Åk tillbaka o prata med dom om problemet.
För ett problem är det om man sätter dit nya klotsar på dom skivorna.

Kan ju vara så att Verkstan har problem med just den meken
så det är ju bra om du som kund pratar med Servicechefen
eller Verkmästaren eller liknande.

Finns ju ingen anledning till att du inte skulle göra det
menar jag, en sån sak måste man som verkstad ta på allvar.

Kan ju som Volvo anställd inte annat än beklaga, tyvärr
finns det ju rötägg överallt i bilvärlden (inte bara på Volvoverkstäder).

Gå inte in o skrik o gapa bara, det hjälper inte !
#217051
Om problemet vore så enkelt. Jag har haft en del att göra med verkstadschefen tidigare o jag tror att problemet i grund och botten finns där. Det var en cirkus utan dess like.

Motorlampan hade tänts och jag ville få felkoden avläst så snabbt som möjligt då jag skulle iväg på semester om 3 veckor och skulle upp i norska fjällen. De hade ingen tid att ta det på direkten och det kunde jag förstå.

Här är diskusionen som följer.
-går den konstigt, dåligt?
-Nää den går precis som normalt.
-Då är det ingen fara.
-Man vill ju inte att något ska hända när man åker på semester.
-Ska du åka långt?
-Jo det blir nog ett par tre hundra mil.
-Det bör du inte göra.
-Finns det någon chans att klämma in den så man kan läsa felkoden i alla fall så vi vet vad det är?
-Kanske i slutet på veckan, hör av dig då.

I slutet på veckan så upprepas diskusionen precis som om den aldrig ägt rum, fast skillnaden var -hör av dig i början nästa vecka.

Så här håller det på i 3 veckor. 6gånger alltså. Ni som sett filmen "Måndag hela veckan" vet vad jag pratar om.

Jag springer på en gammal bekant som har autoverkstaden i kommunen. Jodå han kan läsa felkoderna. Felkoden säger yttertemperaturgivare. Han släcker den och motorlampan släcks. Jag kommer hem och mäter den i spegeln på passagererardörren som är på 1300ohm (har jag för mig) och när jag kopplar lös den så slocknar innertermometern. Givaren i andra spegeln är 300ohm.

Jag ringer till Volvoverkstaden igen och frågar om det.
-Nä, det är omöjligt. Den har inget med motorlampan att göra.
-Men när vi släckte det larmet så slocknade motorlampan.
-De har inget med varandra och göra.
-Nu är det så här att jag mätt givarna och den ena är 1300ohm och den andra 300. Ska det inte vara samma värde på dom?
-Det är hemliga uppgifter. Vi lämnar inte ut sådana. Du får lämna in bilen på felsökning.
-Jag har inte tid med det så då får jag väl köpa en o byta själv. Vad kostar dom?
-Nä, du får inte köpa någon. Du får lämna in bilen.
-Jag måste ju få köpa en ny tempgivare om jag vill?
-Nä du får lämna in bilen.
-När har du tid att ta in den då?
-Hör av dig i slutet på veckan
-Tack så mycket och dra åt helvete.

Lödde sedan dit 2 seriekopplade NTC motstånd (hade 560 och 680 ohms hemma i lådorna) och det är 2 år sedan och lampan är släckt.

Jag skulle efter det inte serva bilen där men gjorde så att jag gick in på deras sida och begärde prisuppgift på servicen, ville ha något att jämföra med. Det står tydligt "begär prisuppgift" och jag får mail om att servicen kostar xxxx kr och vi har bokat en tid åt dig 2006-08-xx. Tänkte det, vadå prisuppgift? Jaja den måste ju servas, alla där kan ju inte vara dumma i huvudet. Fyller på spolarvätska för att slippa den blåsningen. Telefonen ringer och de har hittat en styrled, vibrationer i bakbromsarna och glödlampor. De får byta styrleden och trodde att oken kärvade så de skulle ta isär och smörja upp, men lamporna byter jag själv. När jag läser fakturen sedan så är det pålagt 180kr för lamporna. Nåja, då slipper jag byta dom. Kollar och de är INTE bytta. :evil: Vidare så fick jag betala för 1dl spolarvätska. Bromsarna kostade 800kr för att kika över oken i bak. Men de vibrerar lika illa ändå. Jag ledsnar och hänger på en indikatorklocka efter att låst skivan med hjulbultarna. Hela skivan kastar flera tiondelar. Jag tar bort den, gör rent bakom och kastet är inte mer än en hundradel. Tänkte åka bort dit med en stålborste inslaget i ett litet fint paket med rött snöre. Bromsarna var kalas. Men jag bytte skivorna bak ändå ett år senare eftersom handbromsbeläggen släppte när jag stod i båtrampen.

Det var följande år som någon jubelidiot hade vikit luftfiltret dubbelt. Men i övrigt inget att klaga på.

I år skulle jag ladda in mjukvara så den skulle ju ändå in där.

Men nu får det vara nog. Att jag inte går in i klagar var att det kom in en herre på mindre gott humör när jag lämnade bilen och han var INTE på bättre humör när han åkte. Undrar varför? Tror inte att jag lyckas bättre än vad han gjorde.

Mikael
#217056
Vilket jävla bemötande från verkstaden :evil: :x

Det borde ju rapporteras till Volvo så de kan sparka alla jubelidioter där!

Någon vecka efter att jag gjort service på Volvo så kom det ett brev från Volvo så fick man fylla i vad man tyckte, du har inte fått nått?

som sagt det är åt helvete med såna där verkstäder.
#217154
Jag har lämnat in min förra service på 8 000 mil på VOLVO rena rama rånet, inte ens spolarvätska va ifylld fast det stod att dem fyllde på 5 L, fråga dem vart spolarvätskan är OJ SORRY GLÖMDE. HAHAAHAH OK
Vet ni vad som är det? bästa jag har en VÄN väldigt Nära VÄN som äger en Egen OK- Värkstad. Han fick göra min nuvarande service på 10 000 mil, bara original delar kupéfilter, olja, oljefilter och lite andra lampor detta kalaset gick på 1500 kr med allt;) jag menar Bilia ville ha 3400 kr HELT SJUKT!!!
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]