NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jasse
På senare tid har det börjat komma ett klonkande ljud ifrån framvagnen/motorn på min V50 T5 -05. Ljudet uppstår bara när bilen är kall och när jag backar ut ifrån parkeringen. I början tänkte jag att det kunde vara brombackarna som glappade och klonkade till i samband med att jag bromsade in efter att ha backat ut ifrån parkeringen. Men klonk-ljudet uppstår ibland innan jag hinner bromsa!
Tycker att ljudet är för starkt för att det skulle vara en drivknut som knakar, å andra sidan har jag ingen större erfarenhet av detta...

Någon annan som har haft samma problem med sin V50 eller ide om vad det kan vara för fel?
Har samma problem på morgonen när jag backar ut bilen brukar det "klonka" till i framvagnen. Har inte tänkt så mycket på det för det har varit där hela tiden men hade varit intresant om någon vet vad det är?
av Jasse
Jag letade bland andra inlägg och hittade att fel på länkarmsbussningarna fram är ett vanligt problem på denna modell. Det ska vara både krångligt och dyrt att byta dessa.

Kan detta stämma med klonkljudet. Det kanske finns något smart sätt att testa om det kan vara bussningarna som glappar?
Tydligen många som har samma "problem". Märker själv när jag brukar köra iväg att det som klonkar till någonstans i framvagnen. Det ska enligt Volvo inte vara något att bry sig om, men ingen verkar kunna svara på vad det är som klonkar.
_lucifer_ skrev:Tydligen många som har samma "problem". Märker själv när jag brukar köra iväg att det som klonkar till någonstans i framvagnen. Det ska enligt Volvo inte vara något att bry sig om, men ingen verkar kunna svara på vad det är som klonkar.
Hehe samma här, jag får oxå det ljudet när jag startar bilen och backar iväg.
Det är troligen nåt stödbenslager som är dåligt, eller bägge. När dessa kärvar blir det fjädringen som vrider sig och stödbenslagret kan fastna till i ett mellanläge. När man sedan passerar en trottoarkant, gupp, eller grop i vägen kan belastningen på stödbenslaagret släppa varvid fjäder + lager slår tillbaka till "rätta" läget. Då uppstår ofta ett kraftigt klonkljud.

Dåliga länkarmsbussningar ger i regel inget klonkljud, yttrar sig mest som rattwobbel vid inbromsning.
Efter lite närmare lyssnande så är det i princip varje gång man startar bilen varm som kall.. Det låter som att det är en spärr som släpper.. Typ som de där ljudet när man låser upp ett cykellås om ni fattar :) "fjädrande ljud"..

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]