Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
NCR skrev:
Nybbe_gefle skrev:Arrogans, kaxighet och spydigheter klarar jag mej utan....

//David
Minsann, och jag som reagerade på just detta i dina överlägsna och mästrande inlägg.

Tänk så fel man kan ha.
På vilket sätt är mina inlägg överlägsna och mästrande?? Är lixom inte meningen.....upplys mej gärna om mina brister så att jag kan åtgärda dem!! Är ju ingen perfekt människa själv... :( :lol:

Mysko>> Att marken ligger i träda innebär ju att bönderna inte odlar något på den marken för tillfället och kvittar EU-bidrag för det. Om man istället odlade för etanolproduktion skulle den produktionen ensam klara av 25% av marknaden. Vet ej hur stor procentandel som går att tillverka av cellulosaöverskottet i träindustrin eller övrig tänkbara produktionsmöjligheter. Med tanke på den rådande debatten i EU om sockerpriserna så kanske sockerbetsodlarna på Gotland börjar sälja sina betor till etanoltillverkarna istället!!

Långsiktigt är etanol i en otto-motor ingen hållbar lösning. Däremot är det en av de bästa lösningarna just nu och frågan är hur långt framåt bränslecellsbilarna m fl ligger? Så fram tills dess kommer i alla fall jag och fler med mej att köra på etanol.

//David
Användarvisningsbild
av Brainy
Nybbe_gefle skrev:Mysko>> Att marken ligger i träda innebär ju att bönderna inte odlar något på den marken för tillfället och kvittar EU-bidrag för det. Om man istället odlade för etanolproduktion skulle den produktionen ensam klara av 25% av marknaden. //David
Att marken ligger i träda betyder väl att man dragit ur så pass mycket näring ur den så att den måste vila några år för att bli fullt bördbar igen? Riskerar man inte att förstöra jordbruksmöjligheterna i landet om man ändå använder dem så de är helt oanvändbara sen när andra områden går i träda?
/Anders
av poan
Angående skatternas framtida utveckling, så kan vara follkomloigt lungna. Läs på vad som hände med LPG motorgas (var faktiskt riktigt bra, viss förbättrad miljö). Först skattesubvention. Distibutionssystemet etableras, användandet ökar. Staten avvaktar något år, inser att pengarna måste in till statskassan oavsett vad Svensson har för drivmedel. Skatten höjs (fortfarande doch 25% billigare än bensin per mil), användandet avtar, distributionssystemet nedmonteras. I slutetpå 90-talet hade det i princip upphört.
Det finns inget skäl att tro att skattesubventionenerna kommer att bestå i evighet.
P-O
Användarvisningsbild
av Mysko
Nybbe_gefle skrev: Mysko>> Att marken ligger i träda innebär ju att bönderna inte odlar något på den marken för tillfället och kvittar EU-bidrag för det. Om man istället odlade för etanolproduktion skulle den produktionen ensam klara av 25% av marknaden. Vet ej hur stor procentandel som går att tillverka av cellulosaöverskottet i träindustrin eller övrig tänkbara produktionsmöjligheter. Med tanke på den rådande debatten i EU om sockerpriserna så kanske sockerbetsodlarna på Gotland börjar sälja sina betor till etanoltillverkarna istället!!
Jo det är ju sant iofs, men är inte etanoltillverkning rätt energikrävande i sig? Har hört av bekanta att det går åt en del ström för att koka sprit. Skulle vi få lönsamhet på det i sverige? Brasilien är ju mer låglöneland än sverige om man säger så.
Nybbe_gefle skrev:Långsiktigt är etanol i en otto-motor ingen hållbar lösning. Däremot är det en av de bästa lösningarna just nu och frågan är hur långt framåt bränslecellsbilarna m fl ligger? Så fram tills dess kommer i alla fall jag och fler med mej att köra på etanol.

//David
Jo jag med så länge jag inte börjar förlora ekonomiskt på att vara miljövänlig pga skatter.
Användarvisningsbild
av Mysko
Brainded skrev:
Att marken ligger i träda betyder väl att man dragit ur så pass mycket näring ur den så att den måste vila några år för att bli fullt bördbar igen? Riskerar man inte att förstöra jordbruksmöjligheterna i landet om man ändå använder dem så de är helt oanvändbara sen när andra områden går i träda?
/Anders
Nja i sverige idag har vi enorma arealer av mark som ligger i träda för att ingen vill odla på dom. Det går inte ihop ekonomiskt. Marken ligger i träda pga att en massa jordbruk är nerlagda.
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Angående skatternas framtida utveckling, så kan vara follkomloigt lungna. Läs på vad som hände med LPG motorgas (var faktiskt riktigt bra, viss förbättrad miljö). Först skattesubvention. Distibutionssystemet etableras, användandet ökar. Staten avvaktar något år, inser att pengarna måste in till statskassan oavsett vad Svensson har för drivmedel. Skatten höjs (fortfarande doch 25% billigare än bensin per mil), användandet avtar, distributionssystemet nedmonteras. I slutetpå 90-talet hade det i princip upphört.
Det finns inget skäl att tro att skattesubventionenerna kommer att bestå i evighet.
P-O
LPG är viserligen bättre än bensin, men det är ett fosilt bränsle & det vill vi inte ha, det bidrar till växthuseffekten :cry:

CNG ska man köra !!!
Användarvisningsbild
av etanolist
Mysko skrev: Det funkar fint till en 850 varje fall. Prylarna kostar runt 35:- och får insprutningen att tro det är minus 18. Och man behöver bara använda det tills motorn startat. En bränsletryckregulator kostar 835:- så för mindre än 1000:- kan man köra etanol på en 850.
Länk till det hela:
http://hemsida.semera.se/xav7123/images ... %20GLT.pdf
Hej
Kul att se att någon hittat min beskrivning över hur jag gjort med min 850:a.
Dessutom var det roligt att hitta ett forum till för oss Volvoister. Har aldrig vart här tidigare. Ska genast surfa runt lite.

Kan inte låta bli att lägga mig i denna tråd eftersom jag tror att jag kan vara ett utmärkt exempel på att det går aldeles utmärkt att konvertera till 100%-ig E85 drift, om man bara vill. Konstigt bara att trådar som behandlar detta ämne alltid tenderar att dra till sig aggressiva inlägg och att man slänger lösryckta påstående på varandra.
Själv är jag ett utmärkt exempel på miljömupp eller klimattaliban och allt annat som brukar förekomma som beskrivning på oss som inte vill skita ner i vår gemensamma miljö mer än nödvändigt. Jag konverterade för ett bra tag sedan när det inte var lönsamt och kan numera luta mig tillbaka och se att bensinpriset bara stigit sedan dess. Bara en liten tanke: Är det någon som fortfarande inte tror att bensinen kommer bli ännu dyrare än idag?

Nu ska ju denna tråd handla om ifall det är möjligt att konvertera en S80 eller inte.
Sedan jag konverterade genom att höja bränsletrycket med en ställbar BTR har det tagits fram, i mina ögon, bättre lösningar som bygger på att man ökar bränslemängden genom att montera en liten elektronisk box mellan bilens styrbox och spridarna. (Inte konstigare än chipstrimning som många sysslar med.) Denna box kan du själv justera för att din bil ska adaptera bränslet optimalt. Givetvis gör man en avgastest när man konverterat så man vet att man gjort rätt. Själv har jag nu köpt en sådan och utan att vara någon elfantom kan jag med säkerhet säga att jag kommer kunna montera in denna på mindre än en timma. Läs gärna mer på http://www.etanol.nu, sök på Flextek eller Flexitune. Min BTR kommer jag därefter att demontera och den är därför tillsalu med erforderliga slangar mm: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=4436

Om det enbart är att ekonomi som är intressent, hur det nu kan vara det (?) 8) så tror jag att man med dagens fulbränslepris kommer billigast undan genom att blandtanka 50/50 (50% E85 / 50% dinosauriesoppa). Då ska man vara medveten om att förbränningen kanske inte är optimal och därmed kan bli skadlig för både motorn och moder natur. Bäst är då att konvertera men välja ett lägre tryck. Kostnaden och arbetsbelastningen är exakt densamma som för en fullständig konvertering och man får leva med extrajobbet vid tankning. Kanske kan någon tycka att det är värt besväret eftersom man då står beredd att tanka 100% E85 när fulbränslet kommer kosta vad det borde.

Efter att personligen ha konverterat flera olika fulbränslemotorer utan några större problem kan jag inte annat göra än att rekommendera er att prova själva.

Vad det gäller risk för skador i motorn mm så är jag personligen inte ett dugg orolig för detta, men var och en får ju skaffa en egen uppfattning.
Någon nämnde tidigare i denna tråd, att etanol är mer harmlöst för både metaller, plast och gummi än vad bensin är. Detta är sant men men kanske är du orolig ändå för att det någon pryl i just din motor som tål bensin men inte etanol? Själv har jag aldrig stött på någon som ens påstått sig haft ett sådant problem. Om så ändå skulle vara fallet är det ju lättare att byta en packning än att reparera en onödigt miljöbelastad natur.

Etanol går att dricka - behöver man säga mer? :lol: // Micke
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:CNG ska man köra !!!
???? Compressed Natural Gas???? Är ju precis lika skitigt som bensin......likväl ett fossilt bränsle.....

//David
av poan
Carman
Mitt inlägg gällde huvudsakligen hur ev framtida skatter kommer att utveckla sig. Därför berättade jag den sedelärande histoien om LPG. Skatteutvecklingen hade då inget med miljö att göra. LPG är måttligt bättre än bensin, men det är en lång teknisk historia att dra.
Bilistkollektivet kommer framgent att leverera in samma mängd pengar till statskassa oavsett drivmedel.
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:CNG ska man köra !!!
???? Compressed Natural Gas???? Är ju precis lika skitigt som bensin......likväl ett fossilt bränsle.....

//David

presis som alla andra inlägg jag gjort i denna tråd så hävdar jag att man ska göra på Biogas, inte naturgas, det har jag ju sagt & jag har inte ändrat mig.

Alla CNG bilar kan köras på biogas (det är samma samansättning på gasen, men den komer från övrekretsloppet)

LPG är gasol & det är stort i europa.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Något sådant här, kanske? Dom d&a[…]

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?