- ons 23 nov 2005, 14:42
#21669
Mysko>> Att marken ligger i träda innebär ju att bönderna inte odlar något på den marken för tillfället och kvittar EU-bidrag för det. Om man istället odlade för etanolproduktion skulle den produktionen ensam klara av 25% av marknaden. Vet ej hur stor procentandel som går att tillverka av cellulosaöverskottet i träindustrin eller övrig tänkbara produktionsmöjligheter. Med tanke på den rådande debatten i EU om sockerpriserna så kanske sockerbetsodlarna på Gotland börjar sälja sina betor till etanoltillverkarna istället!!
Långsiktigt är etanol i en otto-motor ingen hållbar lösning. Däremot är det en av de bästa lösningarna just nu och frågan är hur långt framåt bränslecellsbilarna m fl ligger? Så fram tills dess kommer i alla fall jag och fler med mej att köra på etanol.
//David
NCR skrev:På vilket sätt är mina inlägg överlägsna och mästrande?? Är lixom inte meningen.....upplys mej gärna om mina brister så att jag kan åtgärda dem!! Är ju ingen perfekt människa själv... :( :lol:Nybbe_gefle skrev:Arrogans, kaxighet och spydigheter klarar jag mej utan....Minsann, och jag som reagerade på just detta i dina överlägsna och mästrande inlägg.
//David
Tänk så fel man kan ha.
Mysko>> Att marken ligger i träda innebär ju att bönderna inte odlar något på den marken för tillfället och kvittar EU-bidrag för det. Om man istället odlade för etanolproduktion skulle den produktionen ensam klara av 25% av marknaden. Vet ej hur stor procentandel som går att tillverka av cellulosaöverskottet i träindustrin eller övrig tänkbara produktionsmöjligheter. Med tanke på den rådande debatten i EU om sockerpriserna så kanske sockerbetsodlarna på Gotland börjar sälja sina betor till etanoltillverkarna istället!!
Långsiktigt är etanol i en otto-motor ingen hållbar lösning. Däremot är det en av de bästa lösningarna just nu och frågan är hur långt framåt bränslecellsbilarna m fl ligger? Så fram tills dess kommer i alla fall jag och fler med mej att köra på etanol.
//David