Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
borstarmicke skrev:Tomgången blir ganska svajig tack vare detta, stänger jag av ac:n blir den mkt bättre.

Kompressorn byttes i jan -07, kan det vara så att det är för lite köldmedia som gör att kompressorn beter sig såhär...
Visst kan det vara så, men vi är även i en period där utetempen är ganska låg vilket gör att kompressorn inte måste jobba speciellt länge heller för att göra sitt jobb. Klocka gärna kompressorn så att du får en tid på i och urslag. Ställ bilen om möjligt i nån lokal som är drygt 20 grader varm så att ac:n får jobba med varmare luft. På så sätt ser du om kompressorn fortsätter att ha samma i/urslagstid eller om den förlängs. Förlängs den är det utetempen som ställer till det och är perioderna domsamma så är det troligen för lite kylmedia.
Den slår till o från var tionde sekund eller så, även i defrostläge där den tydligen skall gå konstant...

Blir ganska mkt ac-dippar i tomgången kan man säga...tomgångsproblemen som är mest rel till ac:n har jag haft ett tag, även när det var 30 grader varmt ute.

Ac-kompressorn byttes av förre ägaren för 20 mån sedan så det känns trist att behöva fylla redan...nån som vet vad läcktest+fyllning kostar?
av *pettson*
borstarmicke skrev:Den slår till o från var tionde sekund eller så, även i defrostläge där den tydligen skall gå konstant...

Blir ganska mkt ac-dippar i tomgången kan man säga...tomgångsproblemen som är mest rel till ac:n har jag haft ett tag, även när det var 30 grader varmt ute.

Ac-kompressorn byttes av förre ägaren för 20 mån sedan så det känns trist att behöva fylla redan...nån som vet vad läcktest+fyllning kostar?
Går du till en mindre firma handlar läcktest och fyllning om ca 1500kr.
av *pettson*
borstarmicke skrev:Tackar Pettson, du är ovärderlig som vanligt!

Får man bara hålla tummarna att det inte är hål i nåt dyrt, fick ett riktigt skambud på bilen tack vare detta...
Det finns inga riktigt dyra delar som ingår i AC:n faktiskt, naturligtvis är dom inte gratis heller. Däremot är många av delarna illa monterade så att det tar lång tid att byta. Det gör att det oftast är skitdyrt att reparera.
borstarmicke skrev:Den slår till o från var tionde sekund eller så, även i defrostläge där den tydligen skall gå konstant...

Fick ge 1058:- för läcksökning, fyllning med gas och spårvättska.
borstarmicke skrev:Tackar Pettson, du är ovärderlig som vanligt!

Får man bara hålla tummarna att det inte är hål i nåt dyrt, fick ett riktigt skambud på bilen tack vare detta...
torkfiltret är ju en känd bov men även enkla oringar kan ställa till det.
fixade min i våras
Läcksökning med spårvätska. 1500:- hos volvo
oringar 79:- hos volvo
torkfilter 520:- autoexperten
fyllning 900:- volvo

Fungerar fortfarande bra, men slangen från kompressorn till torkfiltret satt som %&=#*! :twisted:

som sagt, behöver inte varar jätte dyrt
borstarmicke skrev:Skall besöka Expertkyl i Gamlestan i Göteborg, de tar 1000:- för en fyllning och om jag fattat det hela rätt ingår provtryckning och läcksökning.
Blir det bra med en fyllning är jag mycket intreserad av få veta det.

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]