Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#216391
Hej!
Ska snart till att skruva ihop min B5254FS
Det som inhandlats är:
en nyrenoverad topp
vevstakslager
ramlager
kopplingssats
kolvringar
div packningar

Cylindrarna är något slitna detta är den som är "mest" sliten. Är det onormalt mycket
för en motor som gått 25 000 mil? Byte av kolvar kommer inte ske, blir för dyrt.
Men det ska väl inte behövas?

Egentligen kändes det lite löjligt att slita ur kolvarna det var nog toppen som läckte komp
och olja. Ringarna ser ju OK ut. Men de kan nog vara svårt att se med ögat klart.

Något slitna lager.

Här är loppen, ser rätt okej ut, finns små små vertikala slitningar
på cylinderväggen, dock ej så att honingen e bortsliten.

Och mitt upputtsade block =)

Ett par bilder på toppen.
Senast redigerad av 1 silver08, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#216402
Nu hade det varit roligt att se hur sakerna såg ut innan tvätten. Det är då man ser kokset som brukar fylla utrymmet mellan oljeskrapringens två skärytor.
Jag är lite orolig för dina repor på kolvarna( även i cylindrarna) det tyder på att det nångång faktiskt gått så illa att oljefilmen brustit.Visst vickar kolvarna lite lite innan dom blir varma och har svällt i loppen men dom ska ändå inte bilda repor eftersom det är en oljefilm emellan. På 40.000 mil brukar man se att dom är lite blanka på sidorna bara. Jag hade honat loppen lite grand och sen tagit den lilla extra oljeförbrukningen du då får några hundra mil för att sen vara säker på att honingen är tillräcklig för att hålla i oljefilmen. För gör du det inte KAN det finnas en framtida risk att reporna på kolvarna blir betydligt värre.
Reporna visar egentligen att oljeringarna eller oljan inte gjort sitt jobb. Eftersom lagren i motorn är fina så lär det vara oljeringarna som inte gjort sitt jobb ordentligt vad gäller att lämna en korrekt film kvar på cylinderväggarna.
Lagren däremot är kalas så dom var inte mycket slitna.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
#216465
Hej!
Okej nu oroade du mig lite hära, trodde att det var ganska normalt slitage efter 25000 mil.
Går ju inte att känna reporna med fingrarna. Men vist är dom där i alla fall.

Kokset på den nedersta oljeringen fanns där, dom var dock inte helt igenkoksade i mina ögon
men de fanns endel som försvann lite i tvätten, har inte tvättat ringarna utan rengjort
runtom. Dom ringarna skulle endå bytas. Vad tyder kokset på, korta körsträckor?

Fanns enheldel sot på ovansidan av kolvarna. Säkert 1 mm lager i mitten av ytan men inte så
mycket närmast cylinderloppen. Vet ej vad som är normalt. Svart sot var det i alla fall.
Fick inte bort det med lacknaftan fick ta och skölja under varmt vatten och sen svinto.
Blev nästan som nya.

Ramlagerna va faktiskt lite värre.
Såg precis ut som slitytan va lite genomsliten på ett par av dom med små längsgående repor
i. Svårt å förklara orkar inte ta bild just nu. Kan det vara dålig skötsel av både luft/oljefilter och olja?

Ska byta alla lager hursomhellst :) Fick dom billigt, 435 för vevlager och 695 för ramlager ;)
utförsäljning. 1255 för en kopplingssats. Från KG trimning. Inte original men betalar
hellre 1255 än 2500 som volvo tar för kopplingen. Tror inte kvalitén är sämre.
Någon med erfarenhet?

Det som jag reagerade på är att kolvarna är aningen slitna i "mitten". Om kolven vickar
borde det inte då teoretiskt vara upptill eller nertill på kolven som blir sliten?

Vad menar du med "hona loppen lite". Kan jag jag göra det själv?
Hört att biltemastenarna ska mest förstöra cylindrarna.
Hörde efter med en renoveringsfirma dom ville ha 800kr för en honing
av min motor. Är det normalpris?

Tyckte det lät ganska dyrt, den ska inte borras precis.

När man honar är inte risken att glappen blir ännu större med gammla kolvarna.
Behöver jag köpa överdimensionerade ringar?

Läste faktiskt en intressant berättelse här:
http://www.nortonsweden.se/forum/viewto ... 8924acf51e

Trots allt känns det ju defenitivt som att jag byter ALLA ringarna om jag honar.
Det känns synd för i övrigt är honingen schysst ju. Men man kan inte räkna
med att allt ska va perfekt klart, finns ju en anledning till att ja skruva isär
motorn... för att hitta "felet" / "felen".

Finns det risk för att cylindrarna är ovala? Blir dom runda/rundare av att hona?
Man ser trots allt INGET slitage på kolvkronan, delen ovanför ringarna.
Tror det heter krona ;)


Jaja, en massa förvirrade frågor från en vetgirig amatör.
Frågar man så blir det bra även om man inte kan! ;)

Och tack för ditt tålamod pettson !!! =)
av *pettson*
#216499
silver08 skrev:Hej!
Okej nu oroade du mig lite hära, trodde att det var ganska normalt slitage efter 25000 mil.
Går ju inte att känna reporna med fingrarna. Men vist är dom där i alla fall.

Kokset på den nedersta oljeringen fanns där, dom var dock inte helt igenkoksade i mina ögon
men de fanns endel som försvann lite i tvätten, har inte tvättat ringarna utan rengjort
runtom. Dom ringarna skulle endå bytas. Vad tyder kokset på, korta körsträckor?

Fanns enheldel sot på ovansidan av kolvarna. Säkert 1 mm lager i mitten av ytan men inte så
mycket närmast cylinderloppen. Vet ej vad som är normalt. Svart sot var det i alla fall.
Fick inte bort det med lacknaftan fick ta och skölja under varmt vatten och sen svinto.
Blev nästan som nya.

Ramlagerna va faktiskt lite värre.
Såg precis ut som slitytan va lite genomsliten på ett par av dom med små längsgående repor
i. Svårt å förklara orkar inte ta bild just nu. Kan det vara dålig skötsel av både luft/oljefilter och olja?

Ska byta alla lager hursomhellst :) Fick dom billigt, 435 för vevlager och 695 för ramlager ;)
utförsäljning. 1255 för en kopplingssats. Från KG trimning. Inte original men betalar
hellre 1255 än 2500 som volvo tar för kopplingen. Tror inte kvalitén är sämre.
Någon med erfarenhet?

Det som jag reagerade på är att kolvarna är aningen slitna i "mitten". Om kolven vickar
borde det inte då teoretiskt vara upptill eller nertill på kolven som blir sliten?

Vad menar du med "hona loppen lite". Kan jag jag göra det själv?
Hört att biltemastenarna ska mest förstöra cylindrarna.
Hörde efter med en renoveringsfirma dom ville ha 800kr för en honing
av min motor. Är det normalpris?

Tyckte det lät ganska dyrt, den ska inte borras precis.

När man honar är inte risken att glappen blir ännu större med gammla kolvarna.
Behöver jag köpa överdimensionerade ringar?

Läste faktiskt en intressant berättelse här:
http://www.nortonsweden.se/forum/viewto ... 8924acf51e

Trots allt känns det ju defenitivt som att jag byter ALLA ringarna om jag honar.
Det känns synd för i övrigt är honingen schysst ju. Men man kan inte räkna
med att allt ska va perfekt klart, finns ju en anledning till att ja skruva isär
motorn... för att hitta "felet" / "felen".

Finns det risk för att cylindrarna är ovala? Blir dom runda/rundare av att hona?
Man ser trots allt INGET slitage på kolvkronan, delen ovanför ringarna.
Tror det heter krona ;)


Jaja, en massa förvirrade frågor från en vetgirig amatör.
Frågar man så blir det bra även om man inte kan! ;)

Och tack för ditt tålamod pettson !!! =)
Det att jag nämner reporna är för att dom faktiskt syns tydligt i cylindrarna. Reporna ska inte heller nånsin egentligen bli just repor utan snarare som en blank mera sliten yta. Just att det är repor gör att jag liksom blir lite oroad.

Den delade kolvringen är just oljeringen. Meningen är att oljan ska skrapas av och rinna in i hålen i kolven (som är i det ringlandet).Blockeras detta av koks så blir oljan kvar på cylinderväggarna och brinner istället.

Klart du byter alla lagren när du ändå har allt öppet :-)-) Eftermarknads sakerna är inte sämre än orginal, men däremot avservärt billigare.

Det du just läst tycker jag att du ska fundera lite på. Det är så att honing gör man INTE för tätningen rent metalliskt. Honing gör man för att oljan ska fästa och DEN i sej TÄTAR mellan kolvringar och cylinderväggar. Honingen är alltid för kraftig i princip, så det är helt korrekt att kompressonen faktiskt är nåt sämre ett tag. Även oljeavskrapningen är sämre ett tag. Sen är grejen den att kolvringar är ALLTID inslitna i loppet. Det betyder att loppet och kolvringen blir tätare och tätare ju längre tiden går. Under förutsättning att nu inte kolvringarna tappar spänsten. Eller att cylindern ändrar formen. För att ge en ny kolvring en chans att slipa in sej i ett lopp så honar man. Diskussionen om honandets vara eller inte vara är en liten pyttediskussion jämfört med vad man ska använda för olja vid inkörning av kolvringarna?? Ska den smörja perfekt? Eller ska den vara sämre så ringarna skär hårdare i cylindrarna och därmed slipas in bättre? Honandets vara eller inte vara, resp oljetyp är så gamla diskussioner att man undrar om dom uppkom nångång när otto kom på motortypen. Biltillverkarna tycker jag satt nivån vart den ska vara. Bilens cylindrar ÄR honade och man använder standardoljan ifrån början.
Iden att man honar bort vändkanter i en motor är rent nys eller ren dumhet. En vändkant BORRAR man bort och inget annat. En vändkant som känns är på tok för stor för att ta bort med brynstenar på ett bra sätt. Honingens vara eller inte vara handlar endast om hur man vill att oljefilmen ska fästa och inget annat.
Honingen kan du göra själv utan trassel. Dvs om du VET HUR man honar. Det att dom flesta förstört loppen med biltema honstenarna är för att grejorna är från biltema. Hade dom kommit ifrån claes ohlson hade dom inte förstört nåt. Att sen 9 av 10 inte har en aning om att man kan justera fjädertrycket och att honing ENDAST UTFÖRS VÅTT genom att honingen görs i olja kan naturligtvis bidra till att en bra produkt inte gör ett bra jobb. Om du justerar ned trycket och ser till att cylindrarna du jobbar med är våta av olja samt att du använder en bra skruvdragare eller nåt med lämplig hastighet så kommer det att bli kalas.
Honingen du utför om den nu blir korrekt utförd tar så lite material att du inte behöver oroa dej.

En kolvs slitage kan se ut på många olika sätt, Själva vickandet som blir på en kolv slutar omedelbart när kolven börjar bli varm. Vi pratar om att den värms upp på runt 1 minut till maximal storlek. Kan kika på några kolvar härute för att se vart slitaget på dom kolvarna är efter sådär 42000 mil.
#216508
Tjena hallå!
Okej men då kanske jag gör det själv, honingen.
Finns ju faktiskt på mekonomen... honingsverktyg.

Såg på din sida att du lackat en motor. Hade du någon primer? Den är ljusbrun först
och sedan ser det ut som blåmettalic med svart topp.

Hur blev resultatet har färgen hållit nyans inte börjar spricka eller bubbla?
Efter en vecka med dremeln så är jag fortfarande inte nöjd, ser ju fint ut men ja. Inte som ny.
Tror fan ja ska måla min mattsvart :P håller på å polerar topplockets överdel.

Är nog lite perfektionist, kanske har lite fööör höga krav ibland. Tror jag tänker förmycket.
Kliar i fingrarna att få ihop skiten nu snart :P
av *pettson*
#216566
silver08 skrev:Tjena hallå!
Okej men då kanske jag gör det själv, honingen.
Finns ju faktiskt på mekonomen... honingsverktyg.

Såg på din sida att du lackat en motor. Hade du någon primer? Den är ljusbrun först
och sedan ser det ut som blåmettalic med svart topp.

Hur blev resultatet har färgen hållit nyans inte börjar spricka eller bubbla?
Efter en vecka med dremeln så är jag fortfarande inte nöjd, ser ju fint ut men ja. Inte som ny.
Tror fan ja ska måla min mattsvart :P håller på å polerar topplockets överdel.

Är nog lite perfektionist, kanske har lite fööör höga krav ibland. Tror jag tänker förmycket.
Kliar i fingrarna att få ihop skiten nu snart :P
Motorn är tvättad med en betande avfettning som används till växlarflak. Sen är den målad med gröngul etsande primer och till sist så är basfärgen lagd och klarlacken på detta. Toppen är grafitfärgad och blockets blåa är laserblå volvo orginal.
Inget av det bubblar och så eftersom en motor faktiskt är kallare än färgen har som maxtemp.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]