Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Tänk att det finns de som skriver så tvärsäkra, långa och ordrika inlägg över etanolens förträfflighet. Nästan så man undrar om de äger aktier i ett etanolraffinaderi...

Vi får väl se vad som händer om några år när Göran Person och samarbetspartierna har momsbelagt och gjort vad de kunnat så E85 kostar lika mycket som bensin.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 34,00.html
Användarvisningsbild
av Mysko
poan skrev:Mysko
Hur långt kommer man med att bara "lura" tempgivaren? 10C, 20C, 40C?
Min tanke var att lura systemet till längre insprutningstid och därmed mera bränsle. Du fixar det med högre flöde m h a högre tryck vilket är OK.
Har du någon ide?
Bakom mitt resonemang ligger den kraftiga uppfetning som sker vid kallsart och fram till rätt motortemp.
P-O
Ingen aning faktiskt, har bara läst det där på den sidan. Men jag funderar på att konvertera min. Funkar det inte som jag vill så öppnar jag ju bara srypningen igen och kör på bensin.

Det är ju så man höjer soppatrycket, man stryper returen. Men om det funkar på en s80 vet jag tyvärr inte. Å som sagt ingen aning om hur det är med temperaturstyrningen heller.
Användarvisningsbild
av Mysko
NCR skrev:Tänk att det finns de som skriver så tvärsäkra, långa och ordrika inlägg över etanolens förträfflighet. Nästan så man undrar om de äger aktier i ett etanolraffinaderi...
Jag äger inga aktier alls.
NCR skrev:Vi får väl se vad som händer om några år när Göran Person och samarbetspartierna har momsbelagt och gjort vad de kunnat så E85 kostar lika mycket som bensin.

Moms är det redan på e85, jag betalade 40:- för det sist. Men jag skulle kunna tänka mig att fortsätta köra på etanol, då jag får en piggare bil. Men om dom höjer priset till samma nivå som bensin är dom ju sjuka i huvudet.

Dom vill ju att 5.75% (tror jag det var) av bränsleförsälningen ska vara etanol om ett par år. Och om då jag har möjlighet att köra miljövänligt så gör jag gärna det. Men _inte_ om det ska vara dyrare än att kör miljöovänligt. Men om priset ligger på runt 30% under Bensin så visst då är det ok.

Men det skulle inte förvåna mig om det blir så. Jämför gärna med kärnkraften som ju faktiskt är ren (förutom restavfallet då). Nej vi lägger ner våra relativt säkra reaktorer för att importera el som kommer från olja å kol istället. Heja sverige!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Angående att de är dumma i huvudet om de lägger på skatt på etanolen... Du ska ju knappast tro att skatten på bensin ligger för att främja miljön, det är ju enbart ett svepskäl och höjningarna som kommer titt som tätt där säger man att det var ett krav miljöpartiet fick igenom fast regeringen antagligen jublar över att få höja skatten utan att behöva ta skulden för det själva.
/Anders
Användarvisningsbild
av Mysko
Brainded skrev:Angående att de är dumma i huvudet om de lägger på skatt på etanolen... Du ska ju knappast tro att skatten på bensin ligger för att främja miljön, det är ju enbart ett svepskäl och höjningarna som kommer titt som tätt där säger man att det var ett krav miljöpartiet fick igenom fast regeringen antagligen jublar över att få höja skatten utan att behöva ta skulden för det själva.
/Anders
Jo det är jag fullt medveten om. Men när det finns ett miljövänligare bränsle så kan dom ju inte så gärna skatta det lika hårt som ett fossilt bränsle.

Missuppfattade förövrigt Collins artikel, hade inte läst den. Men som han skriver, det går åt massor av regnskog för att odla socker till alls sprit våra bilar ska dricka. Vi kan ju till att börja med odla själva, å sedan importera. Men etanol är inte lösningen på miljöproblemen i långa loppet.

Det är enorma arealer som måste odlas upp bara för att tcäa sveriges behov av etanol.
Användarvisningsbild
av Brainy
ptja enligt naturvårdsverket så sker den övervägande delen av odling av råvarorna till etanol i Sao Paulo-området. alltså långt söder om regnskogen. Ja oj vad man skövlar!
Det finns några intressanta inlägg från chatten med Robert Collin från igår och frågan är banne mig om han inte har aktier i ett oljeraffinaderi:
(saxat från etanol.nu, även från mitt eget inlägg)

Etanol så klart säger: Hej, varför skriver du att den brasilianska etanolen bidrar till regnskogsskövling? Det är fel enl flera rapporter. Den odlas kustnära i gammal odlingsbygd i Brasilien. Erkänn att du har fel.
Robert Collin säger: Jaha, och vem säger det? Är du bara dum eller direkt ohederlig?

Nicklas säger: WWF i Brasilien säger att man inte tar regnskog i anspråk för att odla socker. Regnskogen huggs ner av helt andra orsaker än sockerproduktion, det är kött, soja, bananer och mycket annat, men inte socker. Varför sprider du lögner? Hur mycket betalar oljeinsdustrin dig?
Robert Collin säger: vill du verkligen veta det? (dessutom: Jaha, och varför undantas just sockerrören från urskogsytorna?)

Etanol så klart säger: http://www.earth-policy.org och Naturvårdsverket. Vill du ha fler referenser?
Robert Collin säger: Hur var det med Urban Hjärne och häxprocesserna? Han var den tidens auktoritet på området, ingen ifrågasatte honom.

Etanol så klart säger: Från Naturvårdsverkets rapport 5433 Skattebefrielsen för biodrivmedel -leder den rätt citeras: "Den övervägande delen av rörsockerodlingen sker idag i Sao Paulo-området, d.v.s. på mer fertila jordar långt söder om regnskogen. Den internationella marknaden för rörsocker präglas idag av en kraftig överproduktion. Av dessa skäl utgör inte en begränsad utvidgning av etanolproduktionen något akut hot mot regnskogen."
Robert Collin säger: Läste jag rätt? "Övervägande delen", "akut hot"?

Själv diggar jag hans lysande debatt-teknik:
Etanol så klart säger: Hej, varför skriver du att den brasilianska etanolen bidrar till regnskogsskövling? Det är fel enl flera rapporter. Den odlas kustnära i gammal odlingsbygd i Brasilien. Erkänn att du har fel.
Robert Collin säger: Jaha, och vem säger det? Är du bara dum eller direkt ohederlig?

/Anders
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
NCR skrev:Tänk att det finns de som skriver så tvärsäkra, långa och ordrika inlägg över etanolens förträfflighet. Nästan så man undrar om de äger aktier i ett etanolraffinaderi...

Vi får väl se vad som händer om några år när Göran Person och samarbetspartierna har momsbelagt och gjort vad de kunnat så E85 kostar lika mycket som bensin.

Etanolen är befriad från koldioxidskatt (tror jag det var) fram till 2008. Hur man ska göra efter det är ännu osäkert, men man har talat om en förlängning till 2013. Och jag tror att man ska vara ganska blåögd om man tror att bensinpriset kommer att ligga på den nivå vi har idag om 5-10 år. Tyvärr så går det inte att köpa aktier i SEKAB.... Så, jag är ledsen NCR, för din spydighet sköts just i sank!! Och som tidigare sagt den skatt som är på E85 idagsläget är just moms.

Robert Collin - Aftonbladets krönikör verkar inte ha ett endaste hum om vad han pratar om.....läste i Aftonbladet Bil i helgen att han tror att E85 innehåller MINST 15% bensin...jaja han kan ju få tro det då. I själva verket innehåller det max 11,6% bensin 86% etanol. Se dessa produktdatablad:
http://www.sekab.se/word/EtamaxB.pdf
http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/pro ... ol_E85.pdf

Läs likaså den oförklarligt urdumma ordväxlingen vid aftonbladets chatt i inlägget här ovan.......... Är man så arrogant och kaxig är man inte någon seriös journalist!!

Näe...Collin kan dra nått gammalt över sej!!

Har aldrig påstått att etanol löser världens alla problem men är ett utmärkt alternativ till bensin att driva våra bilar med. Och dessutom med miljövinster som följd. Antingen vill man förstå och då läser man inläggen i detta topic. Eller så vill man inte förstå och då tycker jag man är tyst så att den här tråden kan användas till något kreativt........... Arrogans, kaxighet och spydigheter klarar jag mej utan....

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan ju även tillägga att om man tog all den jordbruksmark som ligger i träda och använde till etanolproduktion skulle vi klara av att tillverka ca 25% av Sveriges etanolförbrukning (om "alla" körde på etanol) som jag tolkat det....

//David
av NCR
Nybbe_gefle skrev:Arrogans, kaxighet och spydigheter klarar jag mej utan....

//David
Minsann, och jag som reagerade på just detta i dina överlägsna och mästrande inlägg.

Tänk så fel man kan ha.
Användarvisningsbild
av Mysko
Nybbe_gefle skrev:Kan ju även tillägga att om man tog all den jordbruksmark som ligger i träda och använde till etanolproduktion skulle vi klara av att tillverka ca 25% av Sveriges etanolförbrukning (om "alla" körde på etanol) som jag tolkat det....

//David
Ok, hade fel om regnskogen, men du ser ju själv, om alla gammal åkermark odlas upp så klarar vi bara 25%. Visst stora mängder heltklart. Men då kan man ju snabbt inse som du sa att etanol inte är framtiden men visst kan vi hjälpa miljön medans bränsleceller eller vad det nu kommer att bli utvecklas.

Å Koldioxidskatt på etanol låter ju lika sjukt som att vi skulle ha det på öl eller läsk.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Dina lyktor är sönderbrända p&ari[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]